A A-Man_08 skrev:
Ett kärl dom brukar vara placerat på vinden och rosta sönder och läcka.
Googla läckande expansionkärl vind.
Ett expansionskärl förutsätter att det finns ett vattenburet värmesystem. Ska kärlet kunna läcka måste systemet dessutom innehålla vatten.
Finns det ett vattenburet värmesystem, @metalmama ? Annars behöver du inte oroa dig för det, då är det "bara" nederbörd som läcker in runt skorstenen.
 
T trojlee skrev:
Takpappen tål inte uv-ljus så nu när pannorna är borta kommer hela takpappen förstöras.
Jag vet att det är svårt att prioritera under en renovering men känns inte som det är värt att göra nått åt huset föräns det är klart.
Fast det ser ut att vara riktig takpapp, inte underlagaspapp.
Märklig mix av pannor, papp och plåt.
 
Ta in flera offerter på takbytet. 800 000 är ett idiotpris.
 
  • Gilla
metalmama
  • Laddar…
metalmama metalmama skrev:
Haha jag visa honom precis inlägger. Han menar att byta tak och se till att det håller tätt är två olika saker. "Byta tak" = byta hela taket, papp, pannor och allt. "Se till att hålla tätt" = byta/täta igen där vi kan se att det läcker vid skorstenen (har startat en anna tråd om detta skorstenshaveri).

För mig är byta tak och se till att det håller tätt samma sak. Byta rubbet och pausa resten av renoveringen.

Till historien hör också att vi redan fått lappa en akut läcka med hjälp av plåtslagare på den tillbyggda "ladan". Tror det är det som min man tycker vi kan göra på denna sidan vid skorstenen. Mer bilder följer.
Hej
det verkar som ni konstaterat att det läcker runt skorstenen. Jag har haft ett liknand eproblem där huset satt sig lite varvid plåtskoningen runt skorstenen "glappade" lite och inte längre tätade mot skorstenen. Vatten kunde alltså följa skorstenen nedåt till det blötte innertaket och gav bubblor som på bild. Min första åtgärd var att linda en presenning runt skorstenen och breda ut den en bit på taket så att vatten leddes ut på taket. På er bild ser det ut som om det skulle vara fritt fram för vatten att rinna ned mot skorstenen eftersom takbelöggningen är borta så jag antar att det även hos er rinner mot skorstenen och sedan följer den nedåt. Kanske en presenning som går över nocken och sedan runt skorstenen på båda sidor kan ta bort det värsta tills åtgärd kan ske.
 
  • Gilla
metalmama
  • Laddar…
Oj vad fina minnen som dyker upp.
Lycka till med renoveringen!
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A A-Man_08 skrev:
Vad är planen.
Vad ska ni börja med, hur ser det ut i övfrigt på vinden?

Taket som buktar, ska ni inte öppna upp det och torka ur? det kan ju vara helt blött.
Vinden är inte inredd så vi kommer att göra vad vi kan för att öppna upp och torka ut.

Vinden i övrigt ser OK ut, den stora vinden på ladan har en del tvivelaktiga elkablar men det är avstängt där. Peppar peppar så är det förvånandsvärt torrt inne i huset. Bilderna på husets utsida gör att det ser värre ut än det är tror jag, insidan är inte jämställd med utsidan. Kommer att lägga up mer blider i takt med att vi renoverar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Zbigge Zbigge skrev:
Hur många kvadrat tak handlar det om?
Var i Sverige finns huset?
800000kr låter mycket.
Min mamma som bor i Stockholm bytte tak på sitt radhus och det gick på 375000 och var mycket välgjort
I runda slängar 378kvm tak. Om man tittar på snittpris per kvm så är offerten i den övre halvan, men då får man räkna med att hela taket ska av och ersättas.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Ett expansionskärl förutsätter att det finns ett vattenburet värmesystem. Ska kärlet kunna läcka måste systemet dessutom innehålla vatten.
Finns det ett vattenburet värmesystem, @metalmama ? Annars behöver du inte oroa dig för det, då är det "bara" nederbörd som läcker in runt skorstenen.
Nej det finns inget vattenburet värmesystem från förr. Det finns en antik oljepanna som inte använts sedan 60-talet skulle jag gissa. Jag misstänker att skorstenen behöver ses över i sin helhet också, men helt klart läcka när man kan se blå himmel när man tittade ut genom hålet vid skorstenen!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Fast det ser ut att vara riktig takpapp, inte underlagaspapp.
Märklig mix av pannor, papp och plåt.
Ja skoja att det är ett lapptäcke till tak. Grannarna säger att tidigare ägaren brukade knalla runt på taket och flytta en panna hit och en panna dit. Jag tror att taket har lagats i omgångar då det har blivit problem. Plåtet var en akut nödlösning vi fick göra innan vi ens fick tillträde. Jag vet inte riktigt varför förra ägaren plockade bort pannorna helt på delar av taket. Kan nog vara att det var budget lösning när taket läckte. Förra ägaren hade kåken mellan sent 80-tal tills vi köpte den för ett år sedan. Invändigt har det hållts efter så huset ser värre ut från utsidan än insidan.
 
I Ingvar 58 skrev:
Ta in flera offerter på takbytet. 800 000 är ett idiotpris.
även för 378kvm tak där rubbet ska bytas?
 
kvirre kvirre skrev:
Hej
det verkar som ni konstaterat att det läcker runt skorstenen. Jag har haft ett liknand eproblem där huset satt sig lite varvid plåtskoningen runt skorstenen "glappade" lite och inte längre tätade mot skorstenen. Vatten kunde alltså följa skorstenen nedåt till det blötte innertaket och gav bubblor som på bild. Min första åtgärd var att linda en presenning runt skorstenen och breda ut den en bit på taket så att vatten leddes ut på taket. På er bild ser det ut som om det skulle vara fritt fram för vatten att rinna ned mot skorstenen eftersom takbelöggningen är borta så jag antar att det även hos er rinner mot skorstenen och sedan följer den nedåt. Kanske en presenning som går över nocken och sedan runt skorstenen på båda sidor kan ta bort det värsta tills åtgärd kan ske.
Tack så mycket för input. Vi ska se vad vi kan göra så snart vi kan komma upp på taket. Det låter som du har haft det vi misstänker. I vårt fall är glipan pga att man helt sonika plockat bort pannorna och lämnat glappet. Har inte varit inne på vinden ovanför entredörren/foayen ännu, men bubblet på bilden är i vinkelhörnet snett nedanför den läckande skorstenen.
 
metalmama metalmama skrev:
Vi efterlyser gamla bilder och historisk info om huset. Har skickat PM!
Var någonstans ligger Ert hus?
Det verkar vara välkänt på den lokala nivån och nu verkar ni gå ut lite mer publikt.
Går ni också ut offentligt här på Byggahus?
 
metalmama metalmama skrev:
även för 378kvm tak där rubbet ska bytas?
Det skadar aldrig att få flera kostnadsuppskattningar, det gör ju att ni får bättre kläm på helheten. Får ni dit en annan firma för offert kommer de också kolla på taket och säkert ge er en indikation på vad i takbytet som gör att det blir så dyrt. Får ni ett lägre pris kan ni ju använda det i förhandlingarna med första byggfirman om ni ändå vill använda dem.
Sen skrev du nånstans att du har en firma på helentreprenad, hur menar du då? Har de ensamrätt på alla renoveringar ni ska göra? Begreppet brukar oftast användas vid nybyggen eller avgränsade projekt typ badrum.
 
  • Gilla
metalmama
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Var någonstans ligger Ert hus?
Det verkar vara välkänt på den lokala nivån och nu verkar ni gå ut lite mer publikt.
Går ni också ut offentligt här på Byggahus?
Nej, inte riktigt redo att gå ut offentligt på detta forumet men funderar på att starta en projekttråd lite senare. Det är ett litet speciellt hus och vi försöker värna om vårt privatliv. Får återkomma på denna punkten och hoppas alla respekterar att vi vill vara anonyma och skickar PM om ni har mer detaljerad information. Tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.