Skumpe
E El-Löken66 skrev:
Då gör vi så här att du betalar ett fast pris på 800 så tar vi resten genom skatten, detta är normalt i andra branscher.
Vi tar redan resten genom skatten. Det kallas ROT.

De här människorna har lämnat jorden för länge sen. De är i omloppsbana.
 
S Stev87 skrev:
det kan du väl själv kolla upp?
Jepp - om jag visste vilken brytare som menas...

Den ursprungliga posten till denna fråga gällde att en brytare kostade inom 30 skillnad mellan 3 stora grosister men inga absoluta priser eller produkt nämndes...

så handle mest hur kartell läget är fn. ;)

//
 
Redigerat:
S Styrman_jansson skrev:
Jag tänkte att jag inte skulle blanda mig i denna tråd mer men detta kändes väl magstarkt. Ingen vinst på 50kr milen? Skojar du? Den ersättning vanligt folk kan dra av för på skatten för resor till och från jobbet har länge varit 18,5kr/milen och har först nu höjts till 25kr/milen. Tydligen har någon på skatteverket tyckt detta är en rimlig nivå som man ska kunna dra runt en hyfsad bil på. Jag har t.ex. kört en flång ny bil i nära halvmiljonklassen för runt 28kr milen i 2år nu. Nog borde t.ex. en Caddy Cargo som har nypris på 206 000, säg 300k med inredning och lite utrustning då, gå att dra runt för en del mindre?

50kr milen ger ju en inkomst på bilen på 100k om året om man kör 2000mil.

Kostnader för bilen på ett år;
Ränta (5% på 240k (20% lagt i kontantinsats); 12k
Däck och service: 15k
Bränsle (0,6l/mil); 30k
Summa; 61k
61k / 2000mil blir ca. 30,5 kr milen...

Och då har jag inte räknat med skatteavdragen man som företagare får göra för driftskostnader på bilar som är bokförda som tillgång i näringsverksamhet.

M.a.o. med 50kr/milen bör det trilla in ca. 40k "vinst" varje år på bilkostnaden som man kan amortera så bilen är betald på runt 5 år?
Med din uträkning på bränsle så kör man upp bränsle för ca 577kr/vecka. Då kan jag ju säga att det verkligen är en försköning som heter duga.
Nu i veckan tankade jag från 0 till full ca 1500 på onsdag hade bränsle för 1000:- redan försvunnit och det är bara rena resor till och från kunder…
 
C
L lordi skrev:
Ok. Men ska man köra på det upplägget och hyra ut sig som inköpare för kundens räkning, då får man också handla på kundens konto.
Ingår materialanskaffning i uppdraget har du ju rollen som kundens "inköpare" vare sig du vill eller inte, och då gäller samma underförstådda lojalitetsplikt mot uppdragsgivaren som i övriga delar av uppdraget.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
B Bortkommen skrev:
Med din uträkning på bränsle så kör man upp bränsle för ca 577kr/vecka. Då kan jag ju säga att det verkligen är en försköning som heter duga.
Nu i veckan tankade jag från 0 till full ca 1500 på onsdag hade bränsle för 1000:- redan försvunnit och det är bara rena resor till och från kunder…
Jag räknade på 2000 mil om året eller 8,3 mil om dagen med en förbrukning om 0,6l/mil. Naturligtvis kan man köra både mer och mindre. Men mer resor = mer ”50kr/mil” right?
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jag räknade på 2000 mil om året eller 8,3 mil om dagen med en förbrukning om 0,6l/mil. Naturligtvis kan man köra både mer och mindre. Men mer resor = mer ”50kr/mil” right?
Visst men har du en lastad Caddy eller någon annan transportbil med verktyg så vet det sjutton om du kommer ner till 0,6
 
B Bortkommen skrev:
Visst men har du en lastad Caddy eller någon annan transportbil med verktyg så vet det sjutton om du kommer ner till 0,6
0,625 för att vara mer exakt räknade jag på. Deklarerad förbrukning på Caddyn är 0,52 för TDI 122. Spritmonitor säger medel på 0,678 så säg 0,7 då. Det drog vår dieselkombi med 1500kg husvagn bakom så det kanske kan passa? Då blir bränslekostnaden ca. 3500kr mer om året eller 1,75kr mer per mil.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
E
S Styrman_jansson skrev:
0,625 för att vara mer exakt räknade jag på. Deklarerad förbrukning på Caddyn är 0,52 för TDI 122. Spritmonitor säger medel på 0,678 så säg 0,7 då. Det drog vår dieselkombi med 1500kg husvagn bakom så det kanske kan passa? Då blir bränslekostnaden ca. 3500kr mer om året eller 1,75kr mer per mil.
Men om vi säjer att det ska kosta 35 istället för 50 som exempel, nu är det bara larm installatörer som kör Caddy förvisso, riktiga prylar kräver riktiga bilar, då handlar det om 15 kronor milen gånger exempel vis 3000 per år, detta är inget slut kund kommer känna sej något gladare över. Vad jag vet. Det är den fasta avgiften det brukar klagas mycket på och så.

Men vinsten ska enbart tas från tim peng som jag tolkar er. Då den höjs väljer kund den med lägre. Som har högre mil pris. Och så vidare.
 
E El-Löken66 skrev:
Men vinsten ska enbart tas från tim peng som jag tolkar er. Då den höjs väljer kund den med lägre. Som har högre mil pris. Och så vidare.
Varför skulle kunden automatiskt välja den med lägst timpris? Du är väl transparent och informerar om ALLA kostnader så att kunden kan bilda sig en uppfattning om helheten?

Annars är det ju precis det som sticker i ögonen. På mjölkpaketet på ICA står det 20:- och det är det man får betala i kassan. Det tillkommer inte helt plötsligt;
- Milkostnad för varutransportbilen till butiken.
- hyra för pastoriseringsutrustning
- hyra för mjölkmaskin
- hyra för tetrapackmaskin
- foderavgift för mjölko
- milkostnad för traktor
- veterinärsavgift för djurvård
O.s.v.

Allt med ett litet påslag förstås. Jag menar någon måste ju betala allt!


Jag tror det är detta som irriterar många kunder, bristen på tydlighet.

I min bransch, konstruktion, där vi också säljer timmar, har vi måttot ”Inga överraskningar för kunden”. D.v.s. när fakturan kommer ska kunden i princip redan känna till beloppet inkl. resor och andra kostnader. Tydlighet.

Vi blir också ifrågasatta om något är orimligt dyrt, t.ex. milkostnad och kunden betalar helt enkelt inte detta om det inte finns avtalat om det innan.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Men om vi säjer att det ska kosta 35 istället för 50 som exempel, nu är det bara larm installatörer som kör Caddy förvisso, riktiga prylar kräver riktiga bilar…
Ja då går det att köpa t.ex. denna för samma pris som Caddyn;
https://www.wayke.se/objekt/add4ad8...talento-12-t-1-2t-1-6-multijet-120-hk-manuell

Finns ju inget som säger att man måste ha flång nytt heller. Denna har gått 6,5k mil, borde gå att kräma ur 10-15 till kanske? Blir då samma milkostnad.

Det jag inte har med i min kalkyl är ju att man har ju faktiskt också ett restvärde i bilen efter 5år…
 
S Styrman_jansson skrev:
Varför skulle kunden automatiskt välja den med lägst timpris? Du är väl transparent och informerar om ALLA kostnader så att kunden kan bilda sig en uppfattning om helheten?

Annars är det ju precis det som sticker i ögonen. På mjölkpaketet på ICA står det 20:- och det är det man får betala i kassan. Det tillkommer inte helt plötsligt;
- Milkostnad för varutransportbilen till butiken.
- hyra för pastoriseringsutrustning
- hyra för mjölkmaskin
- hyra för tetrapackmaskin
- foderavgift för mjölko
- milkostnad för traktor
- veterinärsavgift för djurvård
O.s.v.

Allt med ett litet påslag förstås. Jag menar någon måste ju betala allt!


Jag tror det är detta som irriterar många kunder, bristen på tydlighet.

I min bransch, konstruktion, där vi också säljer timmar, har vi måttot ”Inga överraskningar för kunden”. D.v.s. när fakturan kommer ska kunden i princip redan känna till beloppet inkl. resor och andra kostnader. Tydlighet.

Vi blir också ifrågasatta om något är orimligt dyrt, t.ex. milkostnad och kunden betalar helt enkelt inte detta om det inte finns avtalat om det innan.
men många privatpersoner som har accepterat ett fast pris med en summa och får samma pris på en faktura när arbetet är avslutad, blir chockade. För då ser dem helt plötsligt att det är en post för bil eller ett verktyg som måste hyras och då blir man förbannad trots att personerna i fråga valde att acceptera samma pris från början.
Dem vill helt enkelt att det typ ska bara stå en jäkla post trots att för att få igenom Rot-avdrag snabbt och smärtfritt måste specas lite mer exakt
 
B Bortkommen skrev:
men många privatpersoner som har accepterat ett fast pris med en summa och får samma pris på en faktura när arbetet är avslutad, blir chockade. För då ser dem helt plötsligt att det är en post för bil eller ett verktyg som måste hyras och då blir man förbannad trots att personerna i fråga valde att acceptera samma pris från början.
Dem vill helt enkelt att det typ ska bara stå en jäkla post trots att för att få igenom Rot-avdrag snabbt och smärtfritt måste specas lite mer exakt
Varför specar du inte kostnaderna i offerten innan då?

"I priset ingår kostnader för verktygshyra, milersättning, material" osv.

Då får man istället en kund som kikar på offerten och tänker; "Skönt att allt det där redan är inkluderat i priset" och det blir ingen överraskning när fakturan kommer.

Bättre att förekomma och vara transparent.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Varför specar du inte kostnaderna i offerten innan då?

"I priset ingår kostnader för verktygshyra, milersättning, material" osv.

Då får man istället en kund som kikar på offerten och tänker; "Skönt att allt det där redan är inkluderat i priset" och det blir ingen överraskning när fakturan kommer.

Bättre att förekomma och vara transparent.
I mina offerter står det specat vad som ingår. Men när kunder (inte bara mina) inte läser det innan dem tackar ja.
Det är ju sen i fakturan när allt ska staplas då man inte bara kan skriva en rad ”kostnad enligt offert” när det är rot så blir folk upprörda av att vissa grejor kostar si och så mycket
 
E El-Löken66 skrev:
Men om vi säjer att det ska kosta 35 istället för 50 som exempel, nu är det bara larm installatörer som kör Caddy förvisso, riktiga prylar kräver riktiga bilar, då handlar det om 15 kronor milen gånger exempel vis 3000 per år, detta är inget slut kund kommer känna sej något gladare över. Vad jag vet. Det är den fasta avgiften det brukar klagas mycket på och så.

Men vinsten ska enbart tas från tim peng som jag tolkar er. Då den höjs väljer kund den med lägre. Som har högre mil pris. Och så vidare.
Hej
Vad har jag missat med din utstuderade sär skrivning?
Bara nyfiken :rofl:.
/ Björkskär
 
  • Älska
djac
  • Laddar…
J Jova85 skrev:
Det är tyvärr så det ser ut, främst i storstäderna och när det gäller mindre jobb.

Hur stora jobb har det rört sig om? Alltså totalsummorna vid respektive insats?
ca 40k el och 130k VVS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.