E
S Styrman_jansson skrev:
Jag tänkte att jag inte skulle blanda mig i denna tråd mer men detta kändes väl magstarkt. Ingen vinst på 50kr milen? Skojar du? Den ersättning vanligt folk kan dra av för på skatten för resor till och från jobbet har länge varit 18,5kr/milen och har först nu höjts till 25kr/milen. Tydligen har någon på skatteverket tyckt detta är en rimlig nivå som man ska kunna dra runt en hyfsad bil på. Jag har t.ex. kört en flång ny bil i nära halvmiljonklassen för runt 28kr milen i 2år nu. Nog borde t.ex. en Caddy Cargo som har nypris på 206 000, säg 300k med inredning och lite utrustning då, gå att dra runt för en del mindre? Eller missar jag något?
Skatte Värket står bara för den omedelbara kostnaden. Du som förare får stå för slitage, sommar däck, besiktning, service, lease , skatt, försäkring med mera med mera.

Det går så klart lägga en del av dessa kostnader i tim pengen, men slitage och värde minskning och risker är direkt kopplat till varje kilo meter.
 
E El-Löken66 skrev:
Skatte Värket står bara för den omedelbara kostnaden. Du som förare får stå för slitage, sommar däck, besiktning, service, lease , skatt, försäkring med mera med mera.

Det går så klart lägga en del av dessa kostnader i tim pengen, men slitage och värde minskning och risker är direkt kopplat till varje kilo meter.
Jag lade till en enklare beräkning i mitt tidigare inlägg. Har jag missat någon kostnad?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E
S Styrman_jansson skrev:
Jag lade till en enklare beräkning i mitt tidigare inlägg. Har jag missat någon kostnad?
Du kanske har rätt styr man. Kanske det går plus så. Med 50 kronor milen. Ja, inte vet jag. Tror inte man får en taxi för dom summorna förstås.
 
E El-Löken66 skrev:
Du kanske har rätt styr man. Kanske det går plus så. Med 50 kronor milen. Ja, inte vet jag. Tror inte man får en taxi för dom summorna förstås.
Nej men Taxi har ju bilkörande som enda inkomst och de kör ju betydligt längre sträckor varje år = med mer slitage, bränslekostnader + att de då behöver byta bil oftare.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du kanske har rätt styr man. Kanske det går plus så. Med 50 kronor milen. Ja, inte vet jag. Tror inte man får en taxi för dom summorna förstås.
Vad har taxipriset med hantverkarens milserättning att göra?
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
E
S Styrman_jansson skrev:
Nej men Taxi har ju bilkörande som enda inkomst och de kör ju betydligt längre sträckor varje år = med mer slitage, bränslekostnader + att de då behöver byta bil oftare.
Ju mer ni kör desto mindre påverkar ju varje kilometer service inter vall och värde minskning i det stora hela?
 
E El-Löken66 skrev:
Du kanske har rätt styr man. Kanske det går plus så. Med 50 kronor milen. Ja, inte vet jag. Tror inte man får en taxi för dom summorna förstås.
Förstå mig rätt. Det är klart det kostar att ha en bil som hantverkare och den ska betalas på något sätt. Men det är ju liksom inte primärinkostkällan utan ett verktyg som behövs för att göra jobbet.

Det är ju sånt här som gör att folk bli lite frustrerade när räkningen kommer. De flesta förstår att man ska fråga om timpris, och material ber nog de flesta om vad det kommer kosta men när bilkostnaden blir liksom som en överraskning. Speciellt när den ligger dubbelt upp mot vad de själva är vana vid med t.ex. reseavdraget.

Jag tror ingen skulle ifrågasätta om man höll sig runt skatteverkets summa (25-35kr/milen). Där har man ju som hantverkare också bra stöd i en ev. argumentation.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
E
S Styrman_jansson skrev:
Förstå mig rätt. Det är klart det kostar att ha en bil som hantverkare och den ska betalas på något sätt. Men det är ju liksom inte primärinkostkällan utan ett verktyg som behövs för att göra jobbet.

Det är ju sånt här som gör att folk bli lite frustrerade när räkningen kommer. De flesta förstår att man ska fråga om timpris, och material ber nog de flesta om vad det kommer kosta men när bilkostnaden blir liksom som en överraskning. Speciellt när den ligger dubbelt upp mot vad de själva är vana vid med t.ex. reseavdraget.

Jag tror ingen skulle ifrågasätta om man höll sig runt skatteverkets summa (25-35kr/milen). Där har man ju som hantverkare också bra stöd i en ev. argumentation.
Jag hän visar åter igen till mina gamla inlägg. Det är hel heten som är det viktiga.

Att någon kör bil i tjänst eller till jobb och SKV prissätter detta. Ja, då blir den personen ju vara glad att hen får något alls.
Vet att många drar till med några kilo meter extra för att nå break even. Men det är ingen mänskliga rättigheter!

Hantis som kör för att serva dej. Hen har en Bil full i verktyg. Punktering. Inbrott. Vandaler. Allt kan inträffa. Och denna bil finns enbart för din skull.

Om just 50 kronor milen är rätt eller fel kan jag inte svara på. Men antar hantis vill ha mest jobb inom när området. Kanske kunde det varit 35. Kanske hade hantis behövt höja sitt timpris lite då. Eller bara accepterat en lite lägre vinst.

Har du gjort en ut räkning så har du. Full respekt för detta. Kan mycket väl stämma något så när då ju.
 
E El-Löken66 skrev:
Ju mer ni kör desto mindre påverkar ju varje kilometer service inter vall och värde minskning i det stora hela?
Den absolut största kostnaden på en bil är värdeminskningen. Den är högst de första 1-3åren. Därefter planer den ut. D.v.s. det är billigare om man kan ha en bil längre (tills en viss punkt då reparationerna blir för stora).

Eftersom taxibilar kör mycket längre varje år (kanske 6-7k om året) behöver de också byta bil oftare och hamnar då oftare inom intervallet där värdeminskningen är betydligt högre = vilket ger högre kostnader.

Sedan har jag känslan av att deras bilar kostar lite mer än en Caddy till att börja med ;)
 
E
S Styrman_jansson skrev:
Den absolut största kostnaden på en bil är värdeminskningen. Den är högst de första 1-3åren. Därefter planer den ut. D.v.s. det är billigare om man kan ha en bil längre (tills en viss punkt då reparationerna blir för stora).

Eftersom taxibilar kör mycket längre varje år (kanske 6-7k om året) behöver de också byta bil oftare och hamnar då oftare inom intervallet där värdeminskningen är betydligt högre = vilket ger högre kostnader.

Sedan har jag känslan av att deras bilar kostar lite mer än en Caddy till att börja med ;)
Tror många leasar sin bil. Men såklart balas åd värde minskning in i månads avgift.

Vet inte hur ni räknat. Men viktiga är att ni räknat, antar jag. Vet inte om någon här säjer annor linda?
 
E El-Löken66 skrev:
Hantis som kör för att serva dej. Hen har en Bil full i verktyg. Punktering. Inbrott. Vandaler. Allt kan inträffa. Och denna bil finns enbart för din skull.

Om just 50 kronor milen är rätt eller fel kan jag inte svara på. Men antar hantis vill ha mest jobb inom när området. Kanske kunde det varit 35. Kanske hade hantis behövt höja sitt timpris lite då. Eller bara accepterat en lite lägre vinst.

Har du gjort en ut räkning så har du. Full respekt för detta. Kan mycket väl stämma något så när då ju.
Jag är helt öppen för att jag kan ha missat någon kostnad ( eller räknat högre med tanke på att det finns skatteavdrag att göra på driftskostnader). Inbrott, vandalism och punktering är ett otyg, speciellt de två första. Men där har man väl iaf någon form av försäkring som täcker delar av kostnaden?

Men som du skriver hellre ett högre timpris om det nu behöver. Då tjänar hantis pengar på det denne ska tjäna på, sin kompetens och yrkesskicklighet.
 
E
S Styrman_jansson skrev:
Jag är helt öppen för att jag kan ha missat någon kostnad ( eller räknat högre med tanke på att det finns skatteavdrag att göra på driftskostnader). Inbrott, vandalism och punktering är ett otyg, speciellt de två första. Men där har man väl iaf någon form av försäkring som täcker delar av kostnaden?

Men som du skriver hellre ett högre timpris om det nu behöver. Då tjänar hantis pengar på det denne ska tjäna på, sin kompetens och yrkesskicklighet.
För säkring finns alltid. Men ligger själv risk för inbrott på 30 tusen så nyttjas den många gånger ej.

Denne hantis är nödvändigt vis inte specialist på att räkna ut olika kostnader. Troligen får enligt någon mall från IN. Går resultatet inte ihop, skruva upp några parametrar.

Så är det inom klädes branschen också.
 
E El-Löken66 skrev:
Tror många leasar sin bil. Men såklart balas åd värde minskning in i månads avgift.

Vet inte hur ni räknat. Men viktiga är att ni räknat, antar jag. Vet inte om någon här säjer annor linda?
Caddy cargo verkar kosta 3200:- / månad för 1000 mil om året att leasa;
https://vwstockholm.se/erbjudanden/nya-caddy-cargo/

Kanske landar på 4k i månaden för 2000 mil?
 
E
S Styrman_jansson skrev:
Caddy cargo verkar kosta 3200:- / månad för 1000 mil om året att leasa;
[länk]

Kanske landar på 4k i månaden för 2000 mil?
Caddy. Då får du räkna in ett släp och så.
 
E El-Löken66 skrev:
Caddy. Då får du räkna in ett släp och så.
Ja det beror ju på hur man jobbar. När jag var elektriker körde vi Opel Combo vilket är ungefär motsvarande storlek. Men visst blev det fullt ibland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.