X xdigger skrev:
Det är ju nästan bara ett år. :rofl:
Aha! Det har varit extremt mycket krångel med dom i alla fall. Det har pratats en del om det bland mina branchkollegor.
alltså det är 2023 nu. Så ja två år. Och ett L3!
 
  • Haha
xdigger
  • Laddar…
nino nino skrev:
Hur länge håller batterierna åt er?
6mån åt mig sist med Varta
Tänk på att du ska ha litiumbatterier!
 
nino nino skrev:
Hur länge håller batterierna åt er?
6mån åt mig sist med Varta
1 år ganska precis.
 
AnnaB82 AnnaB82 skrev:
alltså det är 2023 nu. Så ja två år. Och ett L3!
Sa ju nästan bara ett år! :rofl:
 
X xdigger skrev:
Tänk på att du ska ha litiumbatterier!
Nej, inte litiumbatterier, har för mig det står tydligt i manualen att man ej ska använda det
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
  • Gilla
Mapet890 och 1 till
  • Laddar…
M Mapet890 skrev:
Nej, inte litiumbatterier, har för mig det står tydligt i manualen att man ej ska använda det
Läste det, verkar lite sådär, hade varit bättre med litium helt klart, det brukar man ha till den typen av produkter.
 
Litiumbatterier tappar inte spänning när de börjar bli urladdade, utan de tvärdör. Olämpligt i ett lås. Med alkaliska batterier kan du först höra att låsmekanismen börjar bli slöare, och därefter kommer låset att varna. Inget av detta får du med litiumbatteri. Då är det bara att hoppas att det är när du ska gå ut som batteriet är slut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G gbgustaf skrev:
Litiumbatterier tappar inte spänning när de börjar bli urladdade, utan de tvärdör. Olämpligt i ett lås. Med alkaliska batterier kan du först höra att låsmekanismen börjar bli slöare, och därefter kommer låset att varna. Inget av detta får du med litiumbatteri. Då är det bara att hoppas att det är när du ska gå ut som batteriet är slut.
Funkar på andra lås att mäta litium.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Det går kanske att göra ett lås som klarar det, men Yale Doorman gör det inte.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Jag har fått ett L3 installerat idag och gillade inte ljudet vid öppning och låsning så jag stängde av det med appen. Någon som vet om det stänger av alla andra ljud också som tex varning för låg batterinivå?
 
P perpe2 skrev:
Jag har fått ett L3 installerat idag och gillade inte ljudet vid öppning och låsning så jag stängde av det med appen. Någon som vet om det stänger av alla andra ljud också som tex varning för låg batterinivå?
nej jag tror mitt pep till men kommer inte ihåg. Jag fick notis på appen och mail. Det går inte att missa att byta batteri.
 
  • Gilla
perpe2
  • Laddar…
X xdigger skrev:
Funkar på andra lås att mäta litium.
Om man använder litiumbatterier, mäter man inte spänningen, utan oftast hur mycket "ström" man har förbrukat av totala kapaciteten. Lite krångligare och osäkrare, eftersom man måste veta hur mycket kapacitet man har från början i batteriet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ulf123 Ulf123 skrev:
Om man använder litiumbatterier, mäter man inte spänningen, utan oftast hur mycket "ström" man har förbrukat av totala kapaciteten. Lite krångligare och osäkrare, eftersom man måste veta hur mycket kapacitet man har från början i batteriet.
Fungerar fint på andra produkter i branschen! :)

Ja vi
 
Verkar som att mitt Doorman L3 har gått i baklås så jag inte kan öppna dörren, hur jag än bär mig åt.
Har funkat problemfritt i över ett år. Installerade låset själv, men en låssmed var även här och trimmade in det i samband med att han fixade en annan dörr.

Idag fick jag varning om att det var dags för batteribyte (har gjort det en gång förut), så jag bytte batterierna efter att jag låst upp dörren (men med dörren stängd). Gick sen bra att låsa och jag tänkte inte mer på det. Några timmar senare när jag skulle gå ut gick det inte att låsa upp dörren (fick bara varningssljud) så jag fick använda nödupplåsningen. Försökte då upprepade gånger öppna/stänga och låsa/låsa upp, men detta hände varje gång. Gick inte att låsa upp normalt (fick inte heller "klickljudet" man skall få vid upplåsning) utan jag fick använda nödupplåsningen. Till slut hamnade jag dock i ett läge där det inte ens gick att låsa upp med nödupplåsningen, så nu är dörren helt omöjlig att låsa upp på något sätt, på såväl in- som utsidan, via app osv.

Har testat byta batterier igen, använda 9V-batteri från utsidan, använda resetknappen på utsidan, knacka på låset och rycka i dörren på olika sätt under tiden jag nödöppnar, men inget fungerar. Till slut gjorde jag en fabrikåterställning från appen, men det resulterade bara i att jag fick något felmeddelande som jag inte riktigt hörde "....JAM" och sedan "open door for configuration" eller nåt liknande, men det går ju inte att öppna dörren, så jag har helt kört fast.

En detalj i sammanhanget som ev. har betydelse var att när jag höll på att testa så råkade jag trycka ner spärren som sätter dörren i bortasäkert läge. Dock slutförde jag inte med att låsa med låsbrickan så läget blev aldrig aktiverat, men funderar på om detta kan ha gjort något mekaniskt som gjorde att även nödöppningen slutade fungera.

Skall testa imorgon om lite mer lirkande och bankande med gummiklubba hjälper eller om det kanske blir bättre vid annat klimat (det har varit sol och plusgrader mot dörren under dagen för att därefter ha blivit minusgrader). Eller någon som har någon annan idé innan jag får ringa låssmeden och betala vansinnigt många tusenlappar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.