E
C cpalm skrev:
På vilket sätt är, låt oss säga, 700 kr/tim + 50 kr/mil gratis, menar du?
Det är ju bara kostnaden företaget har, eller hur menar du?

Du tror det finns en vinst att plocka ut från 50 kronor mil? Vad tar taxi?
 
C
E El-Löken66 skrev:
Det är ju bara kostnaden företaget har, eller hur menar du?
Jag menar det jag skrev. I min värld är 700 kr/tim + 50 kr/mil inte gratis.
 
E
C cpalm skrev:
Jag menar det jag skrev. I min värld är 700 kr/tim + 50 kr/mil inte gratis.
Är det själv kostnads pris, menar du?
 
C
E El-Löken66 skrev:
Är det själv kostnads pris, menar du?
Nej, det menar jag inte.
 
C cpalm skrev:
På vilket sätt är, låt oss säga, 700 kr/tim + 50 kr/mil gratis, menar du?
Man fick ju inte åka och hämta material på debiterad tid? :thinking:
 
E
L lordi skrev:
Man fick ju inte åka och hämta material på debiterad tid? :thinking:
Jodå.
Så länge det inte kostar c palm något.
 
E El-Löken66 skrev:
Tror inte ocker är tillåtet.
Ingen gillar mygel, allra helst någon.
Ocker är i dag inte förbjudet. Tank på alla inkassoföretag. Banker lägger ju på över 100% när de lånar ut ju
 
C
L lordi skrev:
Man fick ju inte åka och hämta material på debiterad tid? :thinking:
Du missförstår mig. Det går väl alldeles utmärkt att handla material på debiterad tid. Men när man gör det är det ju på betald arbetstid i rollen som "inköpare" åt kunden. Då är det inte rimligt att debitera kunden mer än inköpspriset + ev. omkostnader eller på något annat sätt trixa till sig "osynliga" sidoinkomster genom dolda påslag.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
E
C cpalm skrev:
Du missförstår mig. Det går väl alldeles utmärkt att handla material på debiterad tid. Men när man gör det är det ju på betald arbetstid i rollen som "inköpare" åt kunden. Då är det inte rimligt att debitera kunden mer än inköpspriset + ev. omkostnader eller på något annat sätt trixa till sig "osynliga" sidoinkomster genom dolda påslag.
Det du pratat om är olika pris modeller.
Det du tycker är bra tycker någon annan är dåligt!
Vi har diskuterat detta förr.
För Kovra dej.

Det enda som väger något är vad slut priset blir.

Inget annat!

Nu ska betala vad han verkare före språkat. Och sluta göra myter mot samhälls kontraktet!
 
A atomlab skrev:
Så du tycker, med handen på hjärtat, att det inte är lite magstarkt om elektrikern åker till grossen och köper en elcentral och för det fakturerar elektrikern sin tid det tog, kostnad för bilen och samtidigt tar betalt för centralen med 3-400% påslag?
Nej. Om man inte kan betala hyran som hantverkare. Varför ska man jobba som hantverkare då. Vem ska då installera centralen?
 
  • Arg
TRJBerg
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Du missförstår mig. Det går väl alldeles utmärkt att handla material på debiterad tid. Men när man gör det är det ju på betald arbetstid i rollen som "inköpare" åt kunden. Då är det inte rimligt att debitera kunden mer än inköpspriset + ev. omkostnader eller på något annat sätt trixa till sig "osynliga" sidoinkomster genom dolda påslag.
Ok. Men ska man köra på det upplägget och hyra ut sig som inköpare för kundens räkning, då får man också handla på kundens konto. Det är inte så troligt att det blir ekonomiskt fördelaktigt för kunden.

Det blir annars rent företagsekonomiskt fel då man kommer att öka sin omsättning, samtidigt som vinsten (i kronor och ören räknat) inte ökar. Det påverkar vinstmarginalen negativt om man bara byter pengar, så att säga.
 
J jonte0 skrev:
Tack... och vad kostar den brytaren på Clasohlsson etc?

//
det kan du väl själv kolla upp?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
hsd
Ocker är enligt svensk rätt ett brott som består i att den som utnyttjar någons trångmål, oförstånd, lättsinne eller beroendeställning till att bereda sig förmån, som står i uppenbart missförhållande till vederlaget eller för vilken vederlag inte skall utgå, döms för ocker till böter eller fängelse i högst två år.[1] Om brottet är grovt döms man till fängelse, lägst sex månader och högst fyra år.[2]

Som exempel kan nämnas lån med oskäligt hög ränta. Under senare år har vissa SMS-lån uppmärksammats i dessa sammanhang.[3] Noterbart är att det rättsliga begreppet ocker inte har någon rättslig koppling till det populära begreppet "ockerhyra".[4]

I 1734 års lag var gränsen satt vid 6 %, all ränta högre än så betraktades som ocker. Under slutet av 1800-talet försvann dessa regler i de flesta länder, i Sverige 1864 under vissa förhållanden och helt 1907.[5]

Även i äldre tider förekom det att personer kringgick dessa bestämmelser, vanligen genom att skuldsedeln skrevs på ett betydligt högre belopp än den verkligen utlånade. Dessa kallades procentare.

För ocker döms också den som vid kreditgivning i näringsverksamhet eller i annan verksamhet, som bedrivs vanemässigt eller annars i större omfattning, bereder sig ränta eller annan ekonomisk förmån, som står i uppenbart missförhållande till motprestationen.[6]
 
Ta in offert på hela jobbet istället så slipper du bry dig vad materialet kostar.
Då behöver du bara ta beslut om priset på den färdiga installationen.
 
  • Gilla
hsd och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
...
Du tror det finns en vinst att plocka ut från 50 kronor mil? Vad tar taxi?
Jag tänkte att jag inte skulle blanda mig i denna tråd mer men detta kändes väl magstarkt. Ingen vinst på 50kr milen? Skojar du? Den ersättning vanligt folk kan dra av för på skatten för resor till och från jobbet har länge varit 18,5kr/milen och har först nu höjts till 25kr/milen. Tydligen har någon på skatteverket tyckt detta är en rimlig nivå som man ska kunna dra runt en hyfsad bil på. Jag har t.ex. kört en flång ny bil i nära halvmiljonklassen för runt 28kr milen i 2år nu. Nog borde t.ex. en Caddy Cargo som har nypris på 206 000, säg 300k med inredning och lite utrustning då, gå att dra runt för en del mindre?

50kr milen ger ju en inkomst på bilen på 100k om året om man kör 2000mil.

Kostnader för bilen på ett år;
Ränta (5% på 240k (20% lagt i kontantinsats); 12k
Däck och service: 15k
Bränsle (0,6l/mil); 30k
Summa; 61k
61k / 2000mil blir ca. 30,5 kr milen...

Och då har jag inte räknat med skatteavdragen man som företagare får göra för driftskostnader på bilar som är bokförda som tillgång i näringsverksamhet.

M.a.o. med 50kr/milen bör det trilla in ca. 40k "vinst" varje år på bilkostnaden som man kan amortera så bilen är betald på runt 5 år?
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.