P polaris78 skrev:
Det är ju så att alla markvärme , sjövärme bergvärme pumpar så dimensionerar man för att spetsvärma med elpatron. sen beroende på hur djupt hål hur stor pump och hur stort och välisolerat hus så kan olika dimensioneringar ge allt från att spetsvärme från elpatron behövs från 5 plusgrader till att den behövs först vid -15 men man har även legionella kontroll genom att elpatron behövs för att tvinga upp temperaturen så all legionella dör i beredaren.. så "alla" bergvärmepumpar har elpatroner och när det blir kallt ute så behöver "alla" tillskottsvärme från elpatroner för att klara av att hålla värmen i sina hus.

Så även anläggningar som byggs idag så är det väldigt väldigt ovanligt med att man dimensionerar så man aldrig behöver elpatronen då tekniken inte riktigt klarar av det , även om man skärpt sig och förstått att lite större pumpar blir snabbt lönsamt idag med högre elpriser än vi haft bakåt i tiden

jag har vart med och satt ihop några anläggningar där man kör pelletsbrännare som spetsvärme nu när elen är dyr men det är ju oftast där kunden hade dessa grejer innan och sen skaffat bergvärme men elpatronen används fortfarande för legionella kontroll. några av dom kan även elda med ved för spetsvärme
Moderna anläggningar med inverter dimensioneras för att elpatronen aldrig ska gå in ens vid DUT.
 
  • Gilla
Krokben och 4 till
  • Laddar…
Excel
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
I nuvarande marknadsläge, med sjunkande fastighetspriser, stigande räntor och lågkonjunktur för dörren?
Och stigande elpriser, det är dyrt att vara fattig. Antingen betalar man uppvärmningen genom elräkningen eller så får man betala ränta och amortering på investeringen. Ett av alternativen är sämre, välj det bättre.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P
C Cerb skrev:
Moderna anläggningar med inverter dimensioneras för att elpatronen aldrig ska gå in ens vid DUT.
Fel..

Man räknar med att att pumpen ska kunna täcka husets värmebehov till 70-90% utan elpatron övriga 10-30 blir ren elpatron värme och eftersom allt är framräknade värden så skiljer det mycket i hur bra man lyckas räkna och ofta faller man för att lämna lägsta offerten istället och tar borrhål lite grundare och en lite mindre pump och plötsligt ramlar man nedanför dessa 70% också..
 
  • Gilla
Larmal
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Fel..

Man räknar med att att pumpen ska kunna täcka husets värmebehov till 70-90% utan elpatron övriga 10-30 blir ren elpatron värme och eftersom allt är framräknade värden så skiljer det mycket i hur bra man lyckas räkna och ofta faller man för att lämna lägsta offerten istället och tar borrhål lite grundare och en lite mindre pump och plötsligt ramlar man nedanför dessa 70% också..
Fel.
Seriösa aktörer räknar att klara hela behovet på kompressor.

Iaf de 5 större aktörer jag har kontakt med.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
C Cerb skrev:
Fel.
Seriösa aktörer räknar att klara hela behovet på kompressor.

Iaf de 5 större aktörer jag har kontakt med.
ingen av dom som finns här iaf och har aldrig sett eller besökt en anläggning där man har 0 % användning av elpatron i villa
 
  • Gilla
Minnie Mesola
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Alla är så jäkla överens om att det blir lågkonjuktur att jag inte tror det kommer hända.

Alla var helt överens om att det skulle bli årtusendets lågkonjuktur när lockdowns startade i pandemin också...
Enl Konjunkturinstitutet är vi redan i lågkonjunktur.
Här är en artikel med en graf från just Konjunkturinstitutet som visar påvisar hur konjunkturen är just nu ( nåja då artikeln skrevs 31 Jan 23)
https://cornucopia.se/2023/01/vecka...otten-och-svensk-industri-in-i-lagkonjunktur/
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Excel
P polaris78 skrev:
Fel..

Man räknar med att att pumpen ska kunna täcka husets värmebehov till 70-90% utan elpatron övriga 10-30 blir ren elpatron värme och eftersom allt är framräknade värden så skiljer det mycket i hur bra man lyckas räkna och ofta faller man för att lämna lägsta offerten istället och tar borrhål lite grundare och en lite mindre pump och plötsligt ramlar man nedanför dessa 70% också..
Själv har jag dimensionerat för 99,5% och stängt av elpatronen. Har köpt en bergvärme för att använda just det den är till för. Visst var det lite dyrare att borra (10.000 kr) 2013 men säkerligen bra beslut efter 30 års drift.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
S
M MrDizzy skrev:
Enl Konjunkturinstitutet är vi redan i lågkonjunktur.
Här är en artikel med en graf från just Konjunkturinstitutet som visar påvisar hur konjunkturen är just nu ( nåja då artikeln skrevs 31 Jan 23)
[länk]
Du ser, men det märks ju inte av bland befolkningen än tycker jag.
 
S SueCia skrev:
Du ser, men det märks ju inte av bland befolkningen än tycker jag.
Mjo men det tycker jag det gör.
Alla jag pratat med sen nyår har dragit ned rejält på "sällan konsumtion" dvs ny tv, laptop, mobil etc.
Köper inte längre samma dyra matvaror, mer råvaror o laga matlådor istället för att gå ut o äta på lunchen etc etc.
Vi är inte i depression än o hoppas att det undviks. Men med tanke på hur Riksbanken hanterar räntorna är nog tyvärr det inte långt bort
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Excel
M MrDizzy skrev:
Mjo men det tycker jag det gör.
Alla jag pratat med sen nyår har dragit ned rejält på "sällan konsumtion" dvs ny tv, laptop, mobil etc.
Köper inte längre samma dyra matvaror, mer råvaror o laga matlådor istället för att gå ut o äta på lunchen etc etc.
Vi är inte i depression än o hoppas att det undviks. Men med tanke på hur Riksbanken hanterar räntorna är nog tyvärr det inte långt bort
Håller med, 2023 blir ett tufft år, vissa kommer drabbas hårt. Unga familjer med stora lån och ny volvo v90 som privatleasas. Tror dessvärre att inflationen kommer bita sig fast.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
ingen av dom som finns här iaf och har aldrig sett eller besökt en anläggning där man har 0 % användning av elpatron i villa
Kanske är vanligare i de sydliga delarna om du bor långt norrut. Där blir det såklart svårare.

Strax söder om Stockholm har jag själv nyligen fått 5 offerter där alla är beräknade på 99-122% effekttäckning på kompressor.
(Inverter då givetvis)
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag tvingade min LVVP att inte använda elpatron alls (bara legionella en gång i veckan) i början av oktober för jag tyckte den använde patron aldeles för ofta och jag har inte haft det kallare än vanligt.
Det enda som hänt är att kompressorn går längre intervall.
Jag misstänker att styrprogrammet från 2012 tror/tycker att el är ju billigt så brassa på med patron så fort det blir lite kyligt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
P polaris78 skrev:
Fel..

Man räknar med att att pumpen ska kunna täcka husets värmebehov till 70-90% utan elpatron övriga 10-30 blir ren elpatron värme och eftersom allt är framräknade värden så skiljer det mycket i hur bra man lyckas räkna och ofta faller man för att lämna lägsta offerten istället och tar borrhål lite grundare och en lite mindre pump och plötsligt ramlar man nedanför dessa 70% också..
Viktigt att hålla isär begreppen. Man brukar (brukade innan inverter blev standard) dimensionera för 70-90% effekttäckning, vilket i praktiken brukar resultera i 95-99% energitäckning.
 
Excel Excel skrev:
Och stigande elpriser, det är dyrt att vara fattig. Antingen betalar man uppvärmningen genom elräkningen eller så får man betala ränta och amortering på investeringen. Ett av alternativen är sämre, välj det bättre.
Nu biter jag mig fast som en hund kring ett ben, men du känner alltså folk som ökat på huslånen för att skaffa nytt värmesystem för sina nyköpta hus i närtid? Du har skrivit att det är så TS bör göra, nämligen. Då tolkar jag det som att du anser det vara ett realistiskt alternativ.
 
M
Jag hade nog kört på ett takbyte istället för att installera vattenburet. Det är en hel del jobb att installera vattenburet, ska väl beräknas också, inte bara sätta upp en radiator under varje fönster och dra prisolrör i serie.

Sedan lever jag i min tro att för dom allra flesta så är det lättare att plocka bort något, se hur det satt och sätta dit samma sak fast ny. Plocka bort ett tak, fota, skriva upp mått på läkt osv. är ingen rymdforskning, bara arbetssamt. Det löser dom flesta med god fysik och lite support från en polare utan tummen mitt i handen.

Vidare så kan man i många fall skjuta upp takbytet i några år, innan ekonomin blir bättre. Att laga det som läcker brukar vara relativt enkelt. Jag tycker ofta folk är alldeles för skitenödiga när det kommer till att byta saker när dom köper hus. Vad brukar man säga att tak håller, 40 år? Där jag bor är samtliga hus +50 år, mellan tummen o pekfingret har 30-40% bytt tak. Jag tror inte att resterande 60-70% ligger i sängen på natten med vatten droppandes i pannan:D
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.