I
Hej,

Finns det någon mätare som kan mäta av miljön\luften i ett hus? Vi flyttade till ett 70:tals hus 2016 och har renoverat det en hel del se dess. Nu har flera i vår familj dragit på sig olika former av astma och allergier.

Vi vet att huset har en mindre mängd blåbetong och att det finns radon i marken. Medelvärde med puckar gav 150 bg/m3 så egentligen inget att fundera över. I efterhand har vi funnit ett utrymme som gav 1000 bq/m3 men det är ett källarutrymme(snickarbod) där vi sällan är, det är delvis åtgärdat och kommer åtgärdas helt snart.

Det fanns tidigare eternit fönsterbänkar i huset, dessa är bytta till marmor. Samtliga bänkar som plockades bort var hela och fina så inget att fundera över där.

Vi noterade en upprutten syll under ytterdörren. Anledningen var dåligt tätad dörr plus något baklut från yttertrappan. När vi bytte ytterdörren så kändes syllen torr och tillräckligt hållbar för att sätta ny dörr. Vi valde alltså att inte gräva ut den. Igen doft noterad.

Det är väl troligt att huset inte är orsaken till problemen men om det går att säkerställa hade det varit intressant.

Sen tidigare har vi en luftrenare som reagerar på förorenad luft, den är nöjd med luftkvalitén, samma svar fick vi från IKEAS VINDRIKTNING.

Jag vet att Airthings har en sensor som mäter "radon, CO2, humidity, temp, airborne chemicals (VOCs) and pressure" skulle detta kunna vara tillräckligt?

Notering : vid renovering har vi i 98% av fallen använt korrekt skyddsutrustning(ex mask). Det finns dessutom symtom hos personer i hushållet som inte pysslat med renoveringen. När vi misstänkte asbest och liknande har detta skickats på analys och änsålänge har vi inte funnit något.
 
Är det konstaterad astma och allergi från läkare? Vad har ni för ventilationssystem i huset ?
 
I
Ja alla utom 1 har fått medicinering\inhalator för besvären. Man ska dock notera att vi har 2 katter och en av personen har fått utslag på detta men också en hel drös andra grejer. Som sagt, det är inte alls säkert det har med huset att göra men det hade varit skönt att kunna avskriva det.

Huset har frånluftsfläkt på vinden som drar ut luft från 2 ventiler på entréplan och 3 i källaren(som är inredd).
 
Beskriv var fläktar och väggventiler sitter
 
I
Här en ganska bra beskrivning, ignorera radon puckarna bara :

649891-90f6517a8047feacff6aa0697e7d5917.jpg
 
Ok, ser ju ok förutom att du saknar en tilluftsventil i ena sovrummet. Är det bra flöde från ventilerna i väggen, drar det lite ?
 
S
Airthings sensor är bra. Den fångar de mesta :) Kan rekommendera.
 
I
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, ser ju ok förutom att du saknar en tilluftsventil i ena sovrummet. Är det bra flöde från ventilerna i väggen, drar det lite ?
Ja, tilluftsventiler är pågång i 2 rum. Ventilation är viktigt men det hade varit intressant att kunna mäta hur mycket "skadliga" ämnen som finns över tid.
 
Bra. En mätning kanske inte ger något. Min son fick barnastma när han var 5 och kattallergi så håll koll på det
 
I
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bra. En mätning kanske inte ger något. Min son fick barnastma när han var 5 och kattallergi så håll koll på det
Det man skulle vilja mäta är antagligen gaser, strålning och partiklar i damm som rör sig i luften(ex asbest). Misstänker dock att det inte finns någon rimlig konsumentprodukt för sådan omfattande mätning.

Jo, vår son har barnastma sen 2 års ålder, man säger att han kommer växa från det. Som du säger finns det såklart risk att han åker på kattallergi med. Dottern har fått någon typ av utslag nu som vi inledningsvis tror är kattallergi. Siktar på gör ett större test för allergier framöver på vårdcentralen.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok, ser ju ok förutom att du saknar en tilluftsventil i ena sovrummet. Är det bra flöde från ventilerna i väggen, drar det lite ?
Frånluft i kök skall man ha.
 
I
K Kane skrev:
Frånluft i kök skall man ha.
Ja, de e faktiskt lite märkligt att det saknas i detta fallet. Vi märker dock inga problem, köksfläkten fungerar väldigt bra. Misstänker att den drar sin luft från ventilerna som sitter i fönsterna samt övriga rum.
 
BirgitS
I Ironside skrev:
Ja, de e faktiskt lite märkligt att det saknas i detta fallet. Vi märker dock inga problem, köksfläkten fungerar väldigt bra. Misstänker att den drar sin luft från ventilerna som sitter i fönsterna samt övriga rum.
Din ventilation har ju diskuterats i andra trådar tidigare och det ser inte ut att ha hänt mycket sen dess.

Om våningsplanet är 100 kvm så ska det ventileras med 36 l/s för att folk och hus ska må bra. Frånluften i badrummet bör vara 15 l/s och i hallen kanske 10 l/s. Det saknas då ungefär 10 l/s vilket ger att det behövs en frånluftsfläkt i köket på 10 l/s som går jämnt.

I källaren finns det för många tilluftsventiler. Ventiler i förråd, tvätt och KLK gör att det blir för dåligt sug i ventilerna som finns i rum där folk vistas under längre tid. T.ex. frånluftsfläkten i tvättstugan kommer att ta luften från tilluftsventilen i samma rum i stället för från hobbyrummet. För att uppnå 36 l/s i källaren kan det t.ex. vara så här: WC 10 l/s, tvätt 10 l/s, dusch 15 l/s.
I Ironside skrev:
Det man skulle vilja mäta är antagligen gaser, strålning och partiklar i damm som rör sig i luften(ex asbest).
Strålning orsakar inte luftvägsproblem, allergi eller astma.
 
  • Gilla
Ironside och 1 till
  • Laddar…
I
BirgitS BirgitS skrev:
Din ventilation har ju diskuterats i andra trådar tidigare och det ser inte ut att ha hänt mycket sen dess.

Om våningsplanet är 100 kvm så ska det ventileras med 36 l/s för att folk och hus ska må bra. Frånluften i badrummet bör vara 15 l/s och i hallen kanske 10 l/s. Det saknas då ungefär 10 l/s vilket ger att det behövs en frånluftsfläkt i köket på 10 l/s som går jämnt.

I källaren finns det för många tilluftsventiler. Ventiler i förråd, tvätt och KLK gör att det blir för dåligt sug i ventilerna som finns i rum där folk vistas under längre tid. T.ex. frånluftsfläkten i tvättstugan kommer att ta luften från tilluftsventilen i samma rum i stället för från hobbyrummet. För att uppnå 36 l/s i källaren kan det t.ex. vara så här: WC 10 l/s, tvätt 10 l/s, dusch 15 l/s.

Strålning orsakar inte luftvägsproblem, allergi eller astma.
Ja, min tanken var inte att prata om ventilationssystemet i huvudsak här men jag förstår varför det blev så ändå. Vi kommer ha ett företag som ser över vår ventilation och vissa förändringar är som sagt på gång.

Det jag fiskade efter var egentligen bara om det fanns någon typ av produkt som kunde mäta luftkvalité mer ingående än ex IKEA sensorerna. Airthings har som sagt en sensor men ärligt talat vet jag inte ens vad som kan vara rimligt att mäta och om denna täcker allt. Min ingångsvinkel är egentligen att det inte finns en produkt som mäter så pass ingående som jag tänker men man vet ju aldrig, därav frågan.
 
I Ironside skrev:
Ja, min tanken var inte att prata om ventilationssystemet i huvudsak här men jag förstår varför det blev så ändå. Vi kommer ha ett företag som ser över vår ventilation och vissa förändringar är som sagt på gång.

Det jag fiskade efter var egentligen bara om det fanns någon typ av produkt som kunde mäta luftkvalité mer ingående än ex IKEA sensorerna. Airthings har som sagt en sensor men ärligt talat vet jag inte ens vad som kan vara rimligt att mäta och om denna täcker allt. Min ingångsvinkel är egentligen att det inte finns en produkt som mäter så pass ingående som jag tänker men man vet ju aldrig, därav frågan.
Bättre att söka orsaker och fakta än att testa luft som knappast ger de önskade svaren tänkte jag.
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.