K karlmb skrev:
Kan du berätta dagens pris?
Och kan du berätta varför Bekenmodellen inte är ett alternativ?
Jag har förklarat det ett flertal gånger på olika sätt. Det känns ganska meningslöst att förklara saker för dig.
 
Z Zodde skrev:
Har aldrig diskuterat framtida gaspris, kommer inte göra det heller. Beror självklart på vad som sker i Ukraina och det vet varken du jag lr nån annan
Jag menar i prisnivå.
 
Z Zodde skrev:
Jag säger inte det är irrelevant, jag säger det är FEL
Get your facts right som man säger nuförtiden

Gaspriset är inte irrelevant nör man diskuterar elpris men
FEL gaspris (Amerikansk gas) som du blandar in blir meningslöst. Blir som att jmf äpplen och päron…
Inte riktigt. Det finns en koppling mellan amerikanska och europeiska gaspriset. Den är mkt starkare än mellan äpplen och päron.
Så du hade fel igen. FAKTAFEL!
 
Z Zodde skrev:
Varför kan du inte se själv?
Du har fått länk/chart tidigare när du felaktigt hävdade att gaspriset var helt tillbaka till priser vi såg innan oroligheterna
Därför att jag tycker den som har järnkoll på gasmarknafen borde kunna klämma ur sig den siffran. Det blir även svårare för dig att beskylla någon för faktafel på köpet. Och det borde ju Rainman gilla.
 
Redigerat:
K karlmb skrev:
Inte riktigt. Det finns en koppling mellan amerikanska och europeiska gaspriset. Den är mkt starkare än mellan äpplen och päron.
Så du hade fel igen. FAKTAFEL!
K karlmb skrev:
Därför att jag tycker den som har järnkoll på gasmarknafen borde kunna klämma ur sig den siffran. Det blir även svårare för dig att beskylla någon för faktafel på köpet. Och det borde ju Rainman gilla.
Klarar du inte själv p klicka på en länk som vi givit dig?
Huruvida det finns en koppling mellan olika gaspriset är irrelevant när du ändå klarar av att bomma på 150%
 
Z Zodde skrev:
Klarar du inte själv p klicka på en länk som vi givit dig?
Huruvida det finns en koppling mellan olika gaspriset är irrelevant när du ändå klarar av att bomma på 150%
Nu får du berätta gaspriset. Det är en enkel fråga.
 
Z Zodde skrev:
[länk]
51EUR igår.

Otroligt att du måste ha hjälp...
:thumbdown:
Ska jag upprepa frågan 25 ggr?
Bara så vi är helt korrekta här, gaspriset enligt fin länk var igår nere på samma nivå som i augusti 2021.
Håller du med om det?
 
K karlmb skrev:
Ska jag upprepa frågan 25 ggr?
Bara så vi är helt korrekta här, gaspriset enligt fin länk var igår nere på samma nivå som i augusti 2021.
Håller du med om det?
Vad har augusti 2021 (då priset redan stigit med 150% sen januari 2021 pga Ukraina oroligheterna)
med något som helst å göra ?

Augusti 2021? Varfør denna godtyckliga månad, vad är du ute efter?
 
  • Gilla
sandos
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vad har augusti 2021 (då priset redan stigit med 150% sen januari 2021 pga Ukraina oroligheterna)
med något som helst å göra ?

Augusti 2021? Varfør denna godtyckliga månad, vad är du ute efter?
Blandar du inte ihop januari -21 med januari -22 nu?

Visst, priset hade gått upp redan under -21, och en del var säkert del av Putins plan utöver att pandemin började klinga av. Det var väl ingen som pratade direkt om Ukraina då?
 
K krfsm skrev:
Blandar du inte ihop januari -21 med januari -22 nu?

Visst, priset hade gått upp redan under -21, och en del var säkert del av Putins plan utöver att pandemin började klinga av. Det var väl ingen som pratade direkt om Ukraina då?
Bara å se på chartet jag länkade.
Från januari till augusti 2021 steg priset 150%

Jo. Ukraina var på tapeten från Mars 2021 och marknaderna reagerar alltid tidigt.

”In March and April 2021, the Russian Armed Forces began massing thousands of personnel and military equipment near Russia's border with Ukraine and in Crimea, representing the largest mobilization since the illegal annexation of Crimea in 2014.”
 
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vad har augusti 2021 (då priset redan stigit med 150% sen januari 2021 pga Ukraina oroligheterna)
med något som helst å göra ?

Augusti 2021? Varfør denna godtyckliga månad, vad är du ute efter?
Det var i augusti 2021 som elpriset i Norden började skena.
Om vi fick tillbaka elpriset till vad det låg på då skulle nog de flesta vara nöjda.
Men konstigt nog har vi inte samma elpris som då, trots att vi har samma gaspris.
Du har påstått att elprisökningarna beror på gasprisökningarna och då tycker jag det är naturligt att elpriserna faller tillbaka när gaspriset gör det.
 
K karlmb skrev:
Det var i augusti 2021 som elpriset i Norden började skena.
Om vi fick tillbaka elpriset till vad det låg på då skulle nog de flesta vara nöjda.
Men konstigt nog har vi inte samma elpris som då, trots att vi har samma gaspris.
Du har påstått att elprisökningarna beror på gasprisökningarna och då tycker jag det är naturligt att elpriserna faller tillbaka när gaspriset gör det.
Elpriserna HAR fallit tillbaka, följer du inte med?
I Augusti 2021 kostade 1 kWh i snitt 8.3 cent i SE4
Vecka 6-8 i år kostade 1kWh mellan 8,0 - 8,4 cent i SE4

Det är väl så lika som det kan bli, vad är du ute efter?
 
K karlmb skrev:
Det var i augusti 2021 som elpriset i Norden började skena.
Om vi fick tillbaka elpriset till vad det låg på då skulle nog de flesta vara nöjda.
Men konstigt nog har vi inte samma elpris som då, trots att vi har samma gaspris.
Du har påstått att elprisökningarna beror på gasprisökningarna och då tycker jag det är naturligt att elpriserna faller tillbaka när gaspriset gör det.
En stor skillnad är att risker bedöms annorlunda nu. Fasta priser lär vara högre bara pga. av riskerna finns för framtida störningar.
 
pellefant pellefant skrev:
Sluta gnäll om elpriset, ni har gjort eget val att ha rörligt och har mestadels haft lägre pris än vi som valt fast pris. Alternativet är att ni ser till att bli omyndigförklarade och en god man sköter era räkningar.

Jag har rörligt elavtal bor i elområde 3 hade 1400 kr i elräkning December månad och 750 kr nu i Januari men inte f-n gnäller jag. Att ha rörligt pris är inte så farligt, det är förbrukningen som är värre med tanke på elpriserna som var i vintras. Visserligen så är bara huset 100 kvm. Men räcker gott till mig och med låg förbrukning så är jag nöjd med tanke på vad andra har haft i elräkning denna vintern :D
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.