Vad tycker andra om att köpa hus med direkt el och luft/luftvärmepump? Är dålig med hus till salu där jag bor och söker och nu har de kommit upp ett hus i min prisklass!!! men med direkt el såklart.. hade gärna haft bergvärme men är det verkligen ett stort big no med direkt el? Är hus på 170 m2

kommer nog inte få låna till att göra om de till vattenburen system plus bergvärme. Sen allt jobb med att riva golv osv.. kan ingenting själv ingen hög lön heller för den delen

finns ett till hus i närheten lite mer i prisklass och bergvärme men där behöver taket bytas istället
 
  • Gilla
Daper80
  • Laddar…
O
H Hammarspik skrev:
Vad tycker andra om att köpa hus med direkt el och luft/luftvärmepump? Är dålig med hus till salu där jag bor och söker och nu har de kommit upp ett hus i min prisklass!!! men med direkt el såklart.. hade gärna haft bergvärme men är det verkligen ett stort big no med direkt el? Är hus på 170 m2

kommer nog inte få låna till att göra om de till vattenburen system plus bergvärme. Sen allt jobb med att riva golv osv.. kan ingenting själv ingen hög lön heller för den delen

finns ett till hus i närheten lite mer i prisklass och bergvärme men där behöver taket bytas istället
Du får ju göra en kalkyl på hur länge du har råd med elräkningen i ett hus med direktverkande el!

Sen kan man ju göra mindre insatser som luft-luft.
 
  • Gilla
Duxus och 2 till
  • Laddar…
Byta tak är väl betydligt billigare än att göra om till vattenburen värme och borra för bergvärme.

Du får väl titta på driftkostnaderna, klarar du att betala kostnaden för direkt el med ett pris på 3-4 kr/kWh långsiktigt utan elstöd?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Byta tak kan ju i princip vem som helst göra om man är normalhändig.
Varför ska du riva golv för att sätta in vattenburet, man kan lägga rör utanpå och använda vanliga element.
"kan ingenting själv" är väl problemet, men det går ju att åtgärda, vi är måånga som är helt självlärda :D
 
  • Gilla
Moltaz1 och 13 till
  • Laddar…
Hade hellre bytt tak än installerat nytt värmesystem alla dagar i veckan.

Vattenburet går ju att ha utanpåliggande, vi har det själva, men allt beror ju på möjligheterna i det specifika huset. Ibland kanske det finns källare att tillgå för att dra rör.
 
  • Gilla
karlmb och 4 till
  • Laddar…
Jag hade inte köpt det om möjligheten inte fanns att konvertera närmsta åren.

jag har nyligen själv gått från llvp + direktel till bergvärme. Komfortskillnaden mellan llvp och ett vattenburetsystem går inte ens mäta på samma vecka. Skulle aldrig kunna tänka mig att leva med llvp igen. Jämn värme som inte väsnas är så otroligt mycket värt i längden.

sen ska man aldrig vara rädd för att lära sig saker.
Läs på noga hur man gör, och räkna på dina behov på systemet, och antag sedan utmaningen. (men jo, avsett så är kostnaden tyvärr ganska hög, om du vill bygga ett välfungerande system och inte orkar leta allt för mycket begagnat)
 
  • Gilla
Tokslut och 8 till
  • Laddar…
Jag skulle inte råda dig att köpa ett hus i dessa tider som har en del som behöver åtgärdas om du inte har ngn buffert och kan tänka dig att göra mkt själv.
Har du inte den bufferten som en lvvp och installation av raddar kostar, i dessutom en annalkande lågkonjunktur, skulle jag avstå.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ser inte var i landet du tittar på hus. Men med LLVP i den södra delen med bara enstaka veckor med långt under minus så fungerar det ju mycket bättre än i de delarna av Sverige där en LLVP inte är så effektiv,
Sitter själv med direktverkande el och LLVP i Stockholm och med tanke på att det ör ett 50tals hus med dålig isolering kostar det på just nu. Men för mig är kostnaden och jobbet att konvertera till vattenburet inte lämpligt.
Inga direkta råd om köp eller inte köp utan mer tankar som är bra att ha med i dina tankar.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 3 till
  • Laddar…
La nytt tak själv på enplanshuset med 128 m2 boyta.
Kostade 100 000 kr i material. Företag vill ha 250 - 300 000 kr.

Körde direktel från början, t o m 2003. Värmer hela bodelen nu med ved.
Köper typ lasbilslass och gör jobbet själv.
Att köpa färdigkuven torkad ved blir inte billigt. Så eget jobb krävs. Alla har inte tid eller lust med detta.
Täljstensugnen kostade 100 000 kr färdigt på plats 2003. Gjorde allt utom byggandet på plats av av ugnen.
I dag kostar allt ca 200 000 kr.

Vänta ett år till, så kommer många fler objekt, säkerligen till vettiga priser ut på marknaden.
Och Du hinner själv fundera ut dina önskemål.

Oavsett bra början med att vara med här.

Efter det du har köpt huset, vanligtvis med bolån som ska betalas av och kontantinsats, så är min erfarenhet att det är nödvändigt därutöver ha ett kapital på säg 3 - 400 000 kr. Lätt tillgängligt (inte lån) för underhåll, renoveringar, ombyggnader, några gruslass, handverktyg mm.
Ja, kanske t o m annan uppvärmning.

Men för totalt 2 mille är det troligen lätt att få en start, i vart fall i glesbygden, så som i Värmland.

Nu har det varit en lång resa, sen 1985 för att nå ett hyfsat billigt och stabilt boende, med liten skuld till banken.
 
Redigerat:
  • Gilla
jogu007
  • Laddar…
Ligger huset i södra landsändan går det bra med el och LLVP men gärna i kombination med tex pelletskamin eller vedkamin. Kan man klara sig under 24° när det är som kallast funkar det - med viss medvetenhet. Jag kör så i Skåne och östersjövinden är i ögonblicket väldigt elak.
När marknaden lugnat ner sig skall jag investera i soltak.

Men som tidigare nämnts gäller det att kalkylera och jämföra med andra hus i omgivningen.
 
  • Gilla
Donotlittle och 2 till
  • Laddar…
S
G guggen skrev:
Jag skulle inte råda dig att köpa ett hus i dessa tider som har en del som behöver åtgärdas om du inte har ngn buffert och kan tänka dig att göra mkt själv.
Har du inte den bufferten som en lvvp och installation av raddar kostar, i dessutom en annalkande lågkonjunktur, skulle jag avstå.
Alla är så jäkla överens om att det blir lågkonjuktur att jag inte tror det kommer hända.

Alla var helt överens om att det skulle bli årtusendets lågkonjuktur när lockdowns startade i pandemin också...
 
  • Gilla
  • Haha
I5R och 7 till
  • Laddar…
Jo, jo...hoppas Du har rätt.
Men en sann investerare tar i beräkningarna att det kan bli värre än i dag...
Om inte kan det bli otroligt svårt ekonomisk, för de som satsar fel.

I en sån kris då kan jag vara intresserad att byta upp mig, dock på annans bedrövelse och kostnad.

Oavsett klarar jag 10 % boränta i snitt närmaste 10 åren. Dessutom med mycket låg uppvärmningskostnader för Veduppvärmning med Eget arbete.
Inte många som orkar eller har tid med sån skit. Många tycker: Varför ska just jag behöva jobba?

Så på sätt och vis.... Kanske läge att byta upp sig om 5 år. Mot detta talar åldern. (Dock frisk pensionär.)

Vad tror Du? Gör du en storchansning?
Det gör inte jag.

TRO som du skriver, är högst osäkert i dag. Planering och gardering är nåt helt annat.
Bara att välja, eller lulla med.

Inte så trivsamt att trots allt stolt krypa baklänges.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
H Hammarspik skrev:
Vad tycker andra om att köpa hus med direkt el och luft/luftvärmepump? Är dålig med hus till salu där jag bor och söker och nu har de kommit upp ett hus i min prisklass!!! men med direkt el såklart.. hade gärna haft bergvärme men är det verkligen ett stort big no med direkt el? Är hus på 170 m2

kommer nog inte få låna till att göra om de till vattenburen system plus bergvärme. Sen allt jobb med att riva golv osv.. kan ingenting själv ingen hög lön heller för den delen

finns ett till hus i närheten lite mer i prisklass och bergvärme men där behöver taket bytas istället
Vad är det för årsförbrukning av el på det förstnämnda huset, med LLVP och direkt-el? Är huset hyfsat isolerat behöver det inte vara totalkatastrof. Till en kostnad av ~25 000 kr kan du låta installera en LLVP till, för att slippa ha så mycket tillskott av direkt-el. Ett hus på 170 kvadratmeter är nog svårt att värma med enbart en värmepump.
Eftersom jag har för mig att du bor i Götaland, går det att få en rimlig elförbrukning om man värmer med LLVP.

Det andra huset, ja, byta tak är en hel del jobb, men inte raketforskning (om det inte är en massa takkupor, vinklar, valmning och skit). Du kanske inte kan lägga tak just nu, men du kan väl lära dig!?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
S
S SueCia skrev:
Alla är så jäkla överens om att det blir lågkonjuktur att jag inte tror det kommer hända.

Alla var helt överens om att det skulle bli årtusendets lågkonjuktur när lockdowns startade i pandemin också...
Det som kommer nu är ju effekterna av nedstängningen. Och de som tror att det kommer att bli en mjuklandning är riksbanker.
 
S SueCia skrev:
Alla är så jäkla överens om att det blir lågkonjuktur att jag inte tror det kommer hända.

Alla var helt överens om att det skulle bli årtusendets lågkonjuktur när lockdowns startade i pandemin också...
Det hade det gjort när pandemin kom om inte staten tryckte upp 20%+ mer pengar och strödde runt. Det är fortfarande pandemikrisen vi är i, baksmällan. Så ja, med all sannolikt så fortsätter inflationen ett tag till (vi har inte ens ätit upp hälften av bara pengatryckandet) och det kommer en lågkonjunktur som vi inte sett på länge. Inget konstigt med det. Men man kanske borde ha en krona eller två undanstoppad om man har tajt ekonomi...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.