• Haha
AndersMalmgren
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag skrivet bara ;)
[bild]
Det är ju inte ett konto enligt basplan :)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det är ju inte ett konto enligt basplan :)
Basplan vad är det, jag döper ju dem själv till kapitalkonto, apanage, festkonto, etc, Sedan får det flöda fritt in till dem:crysmile:
 
  • Haha
  • Gilla
slurppe99 och 1 till
  • Laddar…
Har säkert varit uppe tidigare i tråden, men jag hittade mina gamla filmisar, när jag rev omkring i skåpen efter lite kassettband...har ett hundratal av dessa…mest Tintin.
Samling av samlarkort med blandade motiv: tecknade figurer, filmstjärnor, musiker och superhjältar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dan1891 och 5 till
  • Laddar…
Jag är ju i den där generationen som är precis mitt i mellan "gör allt för hand, läs allt i bäcker" och "allt finns en knapptryckning bort i fickan", så min handstil är bokstavligen ett "jag börjar lära mig, men vad är vitsen nu längre?" :p

I stort sett det enda jag skrivit för hand dom senaste 15 åren har varit namnteckningar :rofl:
 
  • Gilla
hsd
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
För övrigt min favorit när det gäller kaffebröd, tillsammans med släta bullar, som inte heller finns längre.
Visst finns det släta bullar! Vissa kallar dem dock semlebullar
 
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Min egen historia är från liknande stor möten i industrin där chefen surnat till på att folk satt med sina laptoppar och svarade på mail under mötet. "Det är viktigt att vi alla lyssnar och deltager aktivt!"

Det var inte mer än sagt förrän det ploppade upp en du-har-fått-mail notis från en av undercheferna på storbildsprojektorn. Flatskratt från också ungefär 70 man i salen. :)

Underchefen ställde sig dock upp, tog applåderna och ansvaret som en man, och lovade eventuellt bot och bättring. ;)


Så för att det skall vara OT, kommer någon ihåg när man hade laptops med sig på möten? Nu har jag bara telefon och iPad... ;) (Smiley eftersom laptoppen knappast är glömd i arbetslivet iaf.)
På skatteverket har alla mötesdeltagare laptop
 
Jonas Persson
L Lucif3r skrev:
I stort sett det enda jag skrivit för hand dom senaste 15 åren har varit namnteckningar
Namnteckningar ja, de kan vara riktigt vackra och säga något om personen.

Men min plump ser mer ut som om kulspetspennan trilskats och någon försökt få den att fungera. Vad säger det om undertecknad...:cry: Samtidigt skulle en underskrift med Bankid fullständigt dräpa idén med en vänlig underskrift.


Att de fortfarande duger till att godkänna eller bekräfta ett officiellt dokument kan jag inte förstå.
 
  • Gilla
Lucif3r och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Namnteckningar ja, de kan vara riktigt vackra och säga något om personen.

Men min plump ser mer ut som om kulspetspennan trilskats och någon försökt få den att fungera. Vad säger det om undertecknad...:cry:
Att du är säkerhetsmedveten och inte gör det lätt för förfalskarna att kopiera din namnteckning! ;)

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Att de fortfarande duger till att godkänna eller bekräfta ett officiellt dokument kan jag inte förstå.
Det är några hundra års jurisprudence som fortfarande spökar.

Man har faktiskt fortfarande inte löst problemet om man skall skriva under bara på sista sidan eller behöver göra det på alla. Från början så var ju kontrakt handskrivna och då räckte det naturligtvis att sätta en kråka på sista sidan. Resten kunde man ju se om det var skrivet av samma person. Men så gick någon dj-el och uppfann skrivmaskinen, och då kom någon på att man ju i så fall skulle kunna byta ut en sida mitt i kontraktet utan att det skulle gå att se mha underskriften. Så då behövde man ju i rimlighetens namn skriva under samtliga sidor, eller hur? Nej. Domstolarna hängde inte med så långt, så vi lever fortfarande, några år sedan skrivmaskinens uppgång (och fall...) i ovisshet.* :)

Så håll inte andan vad gäller ändringar som skulle behöva göras vad gäller datorernas intåg. Då lär du blir blå långt innan du får visshet. ;)



*) Ja, egentligen inte, det har visat sig att domstolarna helt enkelt struntat i frågan; det kommer upp mycket sällan i "verkligheten" att man behöver döma om förvanskade kontrakt, iaf i fall som är så stora att det betyder något. Så man har tyst bara fortsätta kontrakt med underskrift på sista sidan.
 
Reklam för Volvo 240, bakruta med solskydd, prisangivelse, retro biltilbehörskatalog, grafisk stjärnform med prisinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mexitegel och 12 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Att du är säkerhetsmedveten och inte gör det lätt för förfalskarna att kopiera din namnteckning! ;)



Det är några hundra års jurisprudence som fortfarande spökar.

Man har faktiskt fortfarande inte löst problemet om man skall skriva under bara på sista sidan eller behöver göra det på alla. Från början så var ju kontrakt handskrivna och då räckte det naturligtvis att sätta en kråka på sista sidan. Resten kunde man ju se om det var skrivet av samma person. Men så gick någon dj-el och uppfann skrivmaskinen, och då kom någon på att man ju i så fall skulle kunna byta ut en sida mitt i kontraktet utan att det skulle gå att se mha underskriften. Så då behövde man ju i rimlighetens namn skriva under samtliga sidor, eller hur? Nej. Domstolarna hängde inte med så långt, så vi lever fortfarande, några år sedan skrivmaskinens uppgång (och fall...) i ovisshet.* :)

Så håll inte andan vad gäller ändringar som skulle behöva göras vad gäller datorernas intåg. Då lär du blir blå långt innan du får visshet. ;)



*) Ja, egentligen inte, det har visat sig att domstolarna helt enkelt struntat i frågan; det kommer upp mycket sällan i "verkligheten" att man behöver döma om förvanskade kontrakt, iaf i fall som är så stora att det betyder något. Så man har tyst bara fortsätta kontrakt med underskrift på sista sidan.
I förekommande fall sätter man/undertecknad (ursäkta vitsigheten) en signatur, treställig bokstavskråka, på övriga sidor i kontraktet.
 
  • Gilla
mexitegel och 2 till
  • Laddar…
Man skriver ju under allt elektroniskt idag. Tom årsredovisningen är elektronisk idag
 
  • Gilla
swirve
  • Laddar…
Jag har en bekant (rådman i tingsrätt för övrigt) som bestämt hävdar att en namnteckning inte ens behöver vara egentecknad, utan att det är intentionen som räknas.

Så om någon förlorar skrivförmågan men kan uttala sin vilja kan alltså någon annan skriva hans namn med namntecknings verkan.

Att bevisvärdet blir svagt erkänner förvisso nämnde rådman…

Så namnteckningar, tja, de är lite överskattade.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
I förekommande fall sätter man/undertecknad (ursäkta vitsigheten) en signatur, treställig bokstavskråka, på övriga sidor i kontraktet.
Ja det finns tom de som insisterar att man skriver initialer vid varje stycke för att visa att man läst och håller med. (Gudskelov ovanligt i Sverige).

Men det finns liten juridisk praxis att luta sig mot, utan det är mest en juridisk vandringssägen. Det fortgår av gammal vana mest.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag har en bekant (rådman i tingsrätt för övrigt) som bestämt hävdar att en namnteckning inte ens behöver vara egentecknad, utan att det är intentionen som räknas.

Så om någon förlorar skrivförmågan men kan uttala sin vilja kan alltså någon annan skriva hans namn med namntecknings verkan.

Att bevisvärdet blir svagt erkänner förvisso nämnde rådman…

Så namnteckningar, tja, de är lite överskattade.
"MHPP/mhpp", alltså med hand på penna stod det ibland i testamenten m.m. tidigare. Dvs den undertecknande skrev inte själv (pga skröplighet) men hade iaf handen på pennan när någon annan skrev åt "undertecknad". ... ;)
 
  • Gilla
breakman och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.