T tpsoft skrev:
Ok, någon som har tips på någon balja man kan odla i som är runt 90 l stor
du kan köpa giftfri plast och plasta baljorna med sen kan du odla i dom
 
Ska man vara petig så kan även kompostbehållare, vattenslangar, vattenkannor mm. innehålla fel sorts plast.
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 1 till
  • Laddar…
Växthus med odlingslådor och plantor, plantering pågår, solljus, kärl med jord, oorganiserad och stökig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag kör med biltemas baljor. Läste någonstans att urlakningen inte är så farlig jämfört med att lagra mat i det, först ska det utsöndras, sen ska det tas upp ur jorden och sedan transporteras till det man äter.
 
  • Gilla
Roga1337 och 6 till
  • Laddar…
TRJBerg
Kan inte se att plastproblemet är väsentligt i det här sammanhanget. Problemet uppmärksammades i samband med det stora användandet av viss plast i vid försäljning/förpackning av matvaror och användandet av behållare, beredningskärl och utensilier gjorda i den sortens plast vid matlagning.
Dvs det dagliga användandet av plasten (inkl upphettning!).

Att växtkärl kanske kan tänkas innehålla lite plast/ämnen likadana som ovan i utomhustemperaturer ser jag som irrelevant.

Lite OT men: är man seriös vad gäller de här ämnena/plasten så kan man bara äta mat som säljs helt oförpackat, dvs endast vissa grön- och rotsaker i matvarubutiker. Allt annat, och jag menar ALLT, är förpackat på sådant sätt att det finns signifikant risk att det utsatts för dessa ämnen.
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 2 till
  • Laddar…
Jag ska bygga odlingslådor snart, kommer köra med smartstore pro 45L .

Lite kraftigare och livsmedel godkända
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag kör med biltemas baljor. Läste någonstans att urlakningen inte är så farlig jämfört med att lagra mat i det, först ska det utsöndras, sen ska det tas upp ur jorden och sedan transporteras till det man äter.
Vad bra att du lade in en bild! Jag tänkte på din lösning med vattenmagasin när TS skrev men kom inte ihåg vem det var som byggt precis sådana. :oops:
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.