Kan du nämna en grossist som inte har samma rabattbrev system som Ahlsell så är jag väldigt intresserad att få veta.

Tar tacksamt emot förslag var småföretagare kan handla till bra priser för det är ett rent helvete att få rätt priser med dagens system och som företagare har du inte tid att vänta på material eller springa runt och leta priser.
 
  • Gilla
rosen011
  • Laddar…
V
J jonte0 skrev:
Hej!

Jag tänker mig att bygga ett hus i år och ämnar driva det på del-entrepenad.

Om man ser på material för:

- Tappvatten
- Värme
- Ventilation
- El

Vilka är de stora grossist-bovarna?

Jag vill nämligen i mina offertförfrågningar blockera de värsta exemplen - jag kommer helt enkelt inte att acceptera en el-firma som köper från tex. Ahlsell. Jobbar dom med en, så jobbar inte jag med dom.

Sen får vi se om det blir nåt bygge... men aldrig att jag gynnar dessa "gratis frukost - högt pris på kvitto - kick-back på hösten"-affärsmodeller.

Vilka bör jag "blockera"?

Vilka är reko?

Hjälp!

//
Sköt inköpen själv.
 
L lars80 skrev:
Kan du nämna en grossist som inte har samma rabattbrev system som Ahlsell så är jag väldigt intresserad att få veta.

Tar tacksamt emot förslag var småföretagare kan handla till bra priser för det är ett rent helvete att få rätt priser med dagens system och som företagare har du inte tid att vänta på material eller springa runt och leta priser.
Vi handlar på Säljex i Grums. Dom har inget särskilt rabattsystem, utan man betalar det pris man får. I slutänden blir det samma sak som att handla på ahlsell med 80% rabatt.

Sen köper vi inte allt där, utan vissa grejer är billigare att köpa på nätet, och dom får man ändå inte billigare hos nån stor grossist.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Tror du kommer längre på om du begär att få firmans faktiska inköpspris och lägger på ett materialpåslag på tex 20% för inköp och hantering. Alternativt att du säger att du betalar vad produkten kostar på tex [länk] + 20% för hantering. Sedan kan de köpa den på Ahlsells eller Dahl eller vad de nu använder.
Motsvarande samma upplägg på El och värme.
Det är inte ovanligt att hantverkaren har 40-50% rabatt på fakturan som då redovisas till hantverkarens kund. Att hantverkaren sedan får en väl tilltagen bonus/kickback syns inte på materialfakturan.
Det är då enkelt för hantverkare att visa kunden materialfakturan och verka "just" genom att ge kunden "inköpspris" med ett litet påslag. (10-20% ?)
Kunden förleds då att tro att den har bra rabatt genom hantverkarens avtal.
Som sagt i detta forum otaliga gånger. Riktprislistor från tex Ahlsell och många andra har som syfte att låsa fast hantverkaren och missgynnar konsumentledet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Hej!

Jag tänker mig att bygga ett hus i år och ämnar driva det på del-entrepenad.

Om man ser på material för:

- Tappvatten
- Värme
- Ventilation
- El

Vilka är de stora grossist-bovarna?

Jag vill nämligen i mina offertförfrågningar blockera de värsta exemplen - jag kommer helt enkelt inte att acceptera en el-firma som köper från tex. Ahlsell. Jobbar dom med en, så jobbar inte jag med dom.

Sen får vi se om det blir nåt bygge... men aldrig att jag gynnar dessa "gratis frukost - högt pris på kvitto - kick-back på hösten"-affärsmodeller.

Vilka bör jag "blockera"?

Vilka är reko?

Hjälp!

//
För det första så bör det väl vara ointressant hur stor rabatt entreprenören har fått, om du får ett fastpris på de olika momenten.

Du tar ju in offert på el, vvs och eventuellt annat separat. Sen får du först jämföra offerterna och sålla bort dom som uppenbart inte vill ha jobbet med ändå chansar med en hutlös offert.

Sen är det ju till att lyssna t.ex här på forumet. Är det rimligt pris med det och det..? Vad har ni andra fått ge?

Vissa delar av VVS bryr jag mig inte om att offerera, utan säger till kunden att det är bättre att han eller hon köper på t.ex Bygghemma. Som blandare, porslinet, dusch osv. Dessa firmor säljer ju Gustavsberg och motsvarande till riktigt bra pris. Däremot ska man inte köpa skräp på Ikea eller liknande. Då bedrar snålheten bara.
Dels får kunden exakt det den vill ha, och dels slipper vi som företag att ligga ute med onödiga pengar. För jag ser inga möjligheter för oss att lägga på 2000 kr på en toastol, när vem som helst kan se på nätet vad exakt den modellen kostar.
Och på såna grejer så är det samma pris på nätet som det är hos en grossist efter rabatt. I stort sett.
 
  • Gilla
lars80 och 2 till
  • Laddar…
G goeran skrev:
Om du skall göra ett jobb med ROT-avdrag och överdriver timpris och säljer materialet med förlust så lär skatteverket ha ett och annat att säga.
Skatteverket sätter aldrig någon övre gräns beträffande timmpris, det är fritt fram.
Däremot beräknas Rotavdrag ofta schablonmässigt vilket innebär att Rotavdraget har en övre gräns. Överstigande belopp måste då betalas av kunden.
 
  • Gilla
Ankmamma och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Tror du kommer längre på om du begär att få firmans faktiska inköpspris och lägger på ett materialpåslag på tex 20% för inköp och hantering. Alternativt att du säger att du betalar vad produkten kostar på tex [länk] + 20% för hantering. Sedan kan de köpa den på Ahlsells eller Dahl eller vad de nu använder.
Motsvarande samma upplägg på El och värme.
Du menar att dom inte samtidigt lägger på tid för att åka och köpa sakerna? För i så fall förstår jag inte varför dom ska lägga på 20%
 
Hebbelilleifråkungälv Hebbelilleifråkungälv skrev:
Dock behöver inte restaurangen stå för garanti mellan 2-5 år eller -10 år på såld maträtt. För det materialet är nedspolat i avloppet dagen efter. En rörmokare måste stå standby många år efter, med gratis arbete om något skulle gå sönder. Du ska veta att tillverkarna betalar inte ett öre i ersättningar för arbetstiden generellt
Den hantverkaren som står standby i 10år efter avslutat jobb skulle jag vilja anlita. Än så länge har jag inte träffat ngn som står standby ens under själva arbetet.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
J jonte0 skrev:
OK - bra påpekande - tack!

//
Köp själv materialet utomlands. Gör en lista noggrant. Du kan få allt i Polen för en bråkdel av kostnaden på Ahlsell. Och ja, det finns bra grejer i Polen också för er som tror att Sverige är bäst på allt.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
C
B Bortkommen skrev:
men någon anställd sitter på sin arbetstid och beställer det eller gör du dina arbetssysslor på obetald fritid…
Duh, nu menade jag så klart arbetad tid som direkt faktureras slutkunden med den avtalade timtaxan. Debiterad tid är kanske ett bättre ordval.

@lordi s resonemang var att hantverkararen säljer både en tjänst och en vara, precis som en bilverkstad.
Fine, men då får man hålla isär korten. Inte så konstigt att många blir upprörda när man räknar försäljningen av varan som en del av tjänsten. Då betalar ju kunden dubbelt för varan. Varför skall kunden betala hantverkaren en kvalificerad timpenning för tid som ägnas åt att tjäna pengar på att sälja material till kunden?
 
J jonte0 skrev:
Armani jeans eller H&M - där har man ett val... inte så i husbyggbranchen ... det är det som är problemet...

//
nu jämförde du precis ahlsell och biltema.
 
  • Gilla
Jova85
  • Laddar…
S
J jonte0 skrev:
Hej!

Jag tänker mig att bygga ett hus i år och ämnar driva det på del-entrepenad.

Om man ser på material för:

- Tappvatten
- Värme
- Ventilation
- El

Vilka är de stora grossist-bovarna?

Jag vill nämligen i mina offertförfrågningar blockera de värsta exemplen - jag kommer helt enkelt inte att acceptera en el-firma som köper från tex. Ahlsell. Jobbar dom med en, så jobbar inte jag med dom.

Sen får vi se om det blir nåt bygge... men aldrig att jag gynnar dessa "gratis frukost - högt pris på kvitto - kick-back på hösten"-affärsmodeller.

Vilka bör jag "blockera"?

Vilka är reko?

Hjälp!

//
Lycka till bubben, du kommer säkert nå stor framgång med detta koncept.
 
  • Gilla
Jova85
  • Laddar…
S Stev87 skrev:
....

låt mig ge dig ett exempel, en trappströmbrytare skiljer sig just nu på 30 öre i pris mellan 3 grossister jag använder. (Ahlsell,Solar,Rexel)


lycka till!
Tack... och vad kostar den brytaren på Clasohlsson etc?

//
 
R rosen011 skrev:
Säg bara att du är orolig i dessa tider och be om inköpsfakturor insamband med fakturering. Och kom överens om material påslag. Få allt skriftligt på offerten. Så blir det inga diskussioner.
Vilket inköpspris - i Mars eller efter kick-back December? I detta ligger ju komplexet...

Jag är inte ute efter att robba hantverkare på rimliga vinster - men jag vill inte betala mer än vad jag kan köpa delarna för själv med kanske 10% påslag. Helst vill jag ju ha lägre priser än vad jag kan få som vanlige svenne (vilket borde vara möjligt) - 10% påslag OK... Grejar dom det så får dom vilka marginaler dom vill... bara jag inte får sekunda varor - då är jag tillbaka på Classe igen...

En hantverkare är ju en utövare av en teknisk tjänst, det är den jag vill inhandla - inte en inköpare med headset....

//
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E
J jonte0 skrev:
Vilket inköpspris - i Mars eller efter kick-back December? I detta ligger ju komplexet...

Jag är inte ute efter att robba hantverkare på rimliga vinster - men jag vill inte betala mer än vad jag kan köpa delarna för själv med kanske 10% påslag. Helst vill jag ju ha lägre priser än vad jag kan få som vanlige svenne (vilket borde vara möjligt) - 10% påslag OK... Grejar dom det så får dom vilka marginaler dom vill... bara jag inte får sekunda varor - då är jag tillbaka på Classe igen...

En hantverkare är ju en utövare av en teknisk tjänst, det är den jag vill inhandla - inte en inköpare med headset....

//
Det är ganska vanligt.
Men ofta är det ju så att har du såpass kunskap att du kan inhalera rätta materia så har du även kunskap att montera det samma.

Dom flesta privatisar har icke detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.