J jonte0 skrev:
Hej!

Jag tänker mig att bygga ett hus i år och ämnar driva det på del-entrepenad.

Om man ser på material för:

- Tappvatten
- Värme
- Ventilation
- El

Vilka är de stora grossist-bovarna?

Jag vill nämligen i mina offertförfrågningar blockera de värsta exemplen - jag kommer helt enkelt inte att acceptera en el-firma som köper från tex. Ahlsell. Jobbar dom med en, så jobbar inte jag med dom.

Sen får vi se om det blir nåt bygge... men aldrig att jag gynnar dessa "gratis frukost - högt pris på kvitto - kick-back på hösten"-affärsmodeller.

Vilka bör jag "blockera"?

Vilka är reko?

Hjälp!

//
Jonte du behöver sänka garden lite. Och förstå att allt som skrivs här på forumen bara är en liten bråkdel av hela branschen. Det är lycksökare som blåser ”vanligt” folk. Det jag försöker uttrycka är att majoriteten av ”hantverkare” inte försöker blåsa dig.
Men en enkel sak för dig är att ta in många offerter och välj den billigaste. Eller köp ett färdigt nyckelhus av någon känd husfirma. För då vet du att det inte är hantverkarna som blåser dig. Utan då kan du ringa in och förhandla med den som tjänar en rimlig slant på väl utfört arbete eller dåligt arbete.
 
  • Gilla
Jova85 och 1 till
  • Laddar…
E
X xlaco skrev:
Om du tar in fast offerter är väl totalpriset de enda intressanta? Om du pressar entreprenöreren på materialet tar dom igen de på arbetet. Jag förstår inte varför det för mig skulle vara intressant hur totalkostnaden är fördelad. Tex. 1200kr/tim i arbete kan låta dyrt. Men om materialet är till inköpspris kan totalen bli "billig".
Det får man inte göra. Skatte verket kommer sätta dit er så det stänker om det då e det bättre ha högre på materia.
 
Totte_S
P p950nlu skrev:
Varför köper du inte alltid från det billigaste? Vad är det för service som de andra har som inte den billigaste kan erbjuda?
För att det tar tid att sitta och göra prisjämförelser, tid=pengar. Svårt att motivera en halvtimme på fakturan om det inte ger en besparing större än tidsåtgången. Så visst - ska vi ägna oss åt hårklyverier så försöker jag alltid handla på mest lönsamma sätt. Såvitt jag vet har vi ingen kickback mer än kaffe hos alla grossar.
Inte så relevant för TS frågeställning kanske.
 
  • Gilla
lars80 och 1 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det får man inte göra. Skatte verket kommer sätta dit er så det stänker om det då e det bättre ha högre på materia.
??? Vad har skatteverket med detta att göra?
Sist jag kollade råder det fri prissättning i Sverige.
 
E
X xlaco skrev:
??? Vad har skatteverket med detta att göra?
Sist jag kollade råder det fri prissättning i Sverige.
Det är dom som bestämmer det mesta..
 
J
P p950nlu skrev:
Man kan väl inte avskriva sig något garanti ansvar på jobbet?
Materialgaranti går att avskriva, sen kan man säkert avtala om att eventuella fel åtgärdas mot betalning per timme ‍♂️
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
X xlaco skrev:
??? Vad har skatteverket med detta att göra?
Sist jag kollade råder det fri prissättning i Sverige.
Om du skall göra ett jobb med ROT-avdrag och överdriver timpris och säljer materialet med förlust så lär skatteverket ha ett och annat att säga.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L L.I skrev:
Pågående lågkonjuktur drabbar tyvärr många men…. något positivt med den är att lågkonjunkturen kommer att rensa upp i hantverksträsket. Nu när folk inte längre har råd att renovera som galningar kommer det sluta med att endast de seriösa, professionella och serviceinriktade blir kvar.
Ni som inte sköter er och tycker det är ok med kick backs, överdebiteringar etc kommer snart vara ett minne blott☺️. Konkurs nästa!
Oj. Nån som ser fram emot att firmor går i konkurs, skön inställning till livet. Lycka till med allt du förtar dig.

Det är ett gissel med bluffmakare i spec. Hantverkarbranschen och det är inte kul att höra om. Men det finns så många sätt att kolla upp firmor innan man påbörjar ett projekt.
  • Gå alltid på referenser!!
  • Vet exakt vad du vill ha för slut produkt.
  • Magkänsla är viktig att lyssna på.
  • Så referenser igen över pris.
 
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
E
afSumpan afSumpan skrev:
Oj. Nån som ser fram emot att firmor går i konkurs, skön inställning till livet. Lycka till med allt du förtar dig.

Det är ett gissel med bluffmakare i spec. Hantverkarbranschen och det är inte kul att höra om. Men det finns så många sätt att kolla upp firmor innan man påbörjar ett projekt.
  • Gå alltid på referenser!!
  • Vet exakt vad du vill ha för slut produkt.
  • Magkänsla är viktig att lyssna på.
  • Så referenser igen över pris.
Hen vill nog ha in en armé av kinesiskt tjänstefolk som servar oss. Och anar inte att dom bara bidar sin tid.
Vilken dåre.

Sen kunde såklart kvalitet höjas bland våra hantverkare överlag. Men hacka lär ej hjälpa. Utbildning, tester..
 
J jahallåja skrev:
Invändningen, som alltid, är ju då att på restaurang är detta inte nödvändigt eftersom det nästan alltid finns en meny med exakt pris utsatt. Ibland finns även menyn utanför...
Dock behöver inte restaurangen stå för garanti mellan 2-5 år eller -10 år på såld maträtt. För det materialet är nedspolat i avloppet dagen efter. En rörmokare måste stå standby många år efter, med gratis arbete om något skulle gå sönder. Du ska veta att tillverkarna betalar inte ett öre i ersättningar för arbetstiden generellt
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det bästa rådet till TS är väl att ta in offerter om du är rädd för att bli lurad. Då blir det enklare att jämföra. Samt att relationen, samarbetet med hantverkaren kan vara viktigare än var han köper sitt material.

plus att beroende var du bor så kanske valet på hantverkare är begränsat, speciellt bra sådana. Samt att det är inte bara du som ska välja dom utan dom ska även välja dig. Dom duktiga är eftertraktade och kan välja sina kunder.

Jag (utan att hävda att jag är extra duktig) väljer bort kunder varje månad och inte för att jag inte kan fakturera dom mycket utan av en känsla att de blir svåra att samarbeta med eller att deras förfrågan inte passar mig. Skulle någon kund ha synpunkter på var jag köper mitt material, Nej tack, nästa.
 
J jonte0 skrev:
Hej!

Jag tänker mig att bygga ett hus i år och ämnar driva det på del-entrepenad.

Om man ser på material för:

- Tappvatten
- Värme
- Ventilation
- El

Vilka är de stora grossist-bovarna?

Jag vill nämligen i mina offertförfrågningar blockera de värsta exemplen - jag kommer helt enkelt inte att acceptera en el-firma som köper från tex. Ahlsell. Jobbar dom med en, så jobbar inte jag med dom.

Sen får vi se om det blir nåt bygge... men aldrig att jag gynnar dessa "gratis frukost - högt pris på kvitto - kick-back på hösten"-affärsmodeller.

Vilka bör jag "blockera"?

Vilka är reko?

Hjälp!

//
Tycker inte du ska utgå ifrån var dom handlar, mer vad dom lämnar för priser. Be om fasta priser, konkurrensutsätt och minimera uppkomst av ÄTA så är du nog hemma.
 
  • Gilla
jonte0
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Du har glömt målare och dess rabatter.
80% är inte omöjligt
Är det en skapligt stor firma då är det i underkant
 
L lordi skrev:
Det här är en debatt som dyker upp med jämna mellanrum, och jag förstår den inte riktigt.
Jag ser det inte som en självklarhet att en företagare ska skylta med sina inköpspriser. Det är en företagshemlighet, och en affärsuppgörelse mellan grossist och återförsäljare.

Det skulle t ex bli väldigt konstigt om man tog ett restaurangbesök som exempel:
När man ber om notan så är det ok att betala kockens kostnad för att laga maten, men att de ska visa fakturakopia på inköpet av den utsökta oxfilén. På det priset betalar man max 10% påslag, OM INTE man eventuellt kunnat köpa den billigare själv på ICA.
Om sen restaurangen belönas med någon slags bonus från matgrossisten för att ha köpt in 500 kg oxfilé på ett år så ska man självklart begära en del av den kakan, trots att man bara konsumerat en bit på 200 gram. :thinking:

Om ett VVS-företag köper in 100 WC-stolar på ett år så får de kanske en bonus, kickback, eller kalla det vad ni vill, vid årets slut.
Ska då slutkunden som köper 1 st WC-stol vart 25:e år vara berättigad till samma bonus?

Jag förstår att många ser sin chans att ta rejält betalt för materialet, men det är en fri marknad i Sverige. Är någon för dyr, så väljer man en annan helt enkelt.
Det enklaste är att begära in väl specifierade offerter och jämföra. Då slipper man överraskningar.
Var även noga med att skriva avtal om vad som ska ingå i jobbet.

Att anlita någon som inte handlar hos de större grossisterna är nog ganska svårt.
Då återstår bara att handla online. Det finns få företagare som har tid att sitta och leta lägsta pris på nätet på kvällarna, som en privatperson kan göra.
Det handlar ofta även om tillgång. Hos de stora grossisterna får man hem materialet till kl 06.30 dagen efter. Ska man handla online från utlandet kanske det tar ett par veckor att få hem sakerna.
Rolig och bra jämförelse med restaurangen ;)

Men det som haltar lite är väl att ts inte skall köpa lite rörkopplingar och spillbitar på tallriken utan han skall bygga en hel mataffär.

Vid riktigt stora inköp behöver man kontrollerade priser och avtal.
TS behöver hitta en/flera hantverkare som är ärliga och som går att lita på.
Det kanske inte är helt enkelt.. alla vill ju tjäna pengar såklart
 
G goeran skrev:
Om du skall göra ett jobb med ROT-avdrag och överdriver timpris och säljer materialet med förlust så lär skatteverket ha ett och annat att säga.
Du drar lite egna slutsatser. Tråden handlar om priser. Timpriset jag, drog ur luften, var som jag skrev ett exempel. Ja, kanske överdrivet för att vara tydlig. Så inget du behöver få halsbränna för och yra om skatteverket.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.