E El-Löken66 skrev:
Jag gillar att ha avtal med ahlsell som ger hög kick back. Kund ska betala vad vi före språkar. Har du kollat med Armani vilken kick back han har?
Pågående lågkonjuktur drabbar tyvärr många men…. något positivt med den är att lågkonjunkturen kommer att rensa upp i hantverksträsket. Nu när folk inte längre har råd att renovera som galningar kommer det sluta med att endast de seriösa, professionella och serviceinriktade blir kvar.
Ni som inte sköter er och tycker det är ok med kick backs, överdebiteringar etc kommer snart vara ett minne blott☺️. Konkurs nästa!
 
  • Gilla
kasper1 och 4 till
  • Laddar…
K Kennylof skrev:
Menar att privatpersoner behöver beställa med fastpris så att detta knappt blir en fråga.

Givetvis förkommer ÄTOr i B2B men den vanligaste ersättningsformen är fastpris enligt min erfarenhet, och sedan regleras ätorna enligt fastapriser. Således vet båda parter vad det kostar och vad som ingår, så risken för oenighet minskas.

Men jag är den första att hålla med dig om att rätt ska vara rätt, netto plus ett branschenligt påslag. That's it!

Men att sitta och jämföra priser från en webshop med i princip noll omkostnader och begära att entreprenören ska matcha dessa, eller montera upp av kunden 100% införskaffat material är jag inte mycket för.
Därav att jag rekommenderar fastpris och ordentlig upphandling/underlag så utrymmet för feltolkning etc minskas markant.
Problemet med fastpris är att det enligt min erfarenhet ofta blir något annat. Inte helt sällan dyker något upp, typ att "denna vägg var ju massiv betong, jag har bara med arbete i en lättvägg i mitt fastpris" och så är cirkusen igång igen. Till slut undrar man vad det var för risk man "köpte sig fri" ifrån egentligen...

Det finns naturligtvis entreprenaden när detta funkar ypperligt men att fast pris alltid är patentlösningen köper jag inte riktigt.

De större entreprenader jag varit med i som funkar bäst har varit de där man köra med "öppen räkning". D.v.s. entreprenören gör en budget och fakturerar överenskommen timmar med timpenning samt inköpspris på material + överenskommet procentpåslag.
 
K Kennylof skrev:
...

Men att sitta och jämföra priser från en webshop med i princip noll omkostnader och begära att entreprenören ska matcha dessa, eller montera upp av kunden 100% införskaffat material är jag inte mycket för.
Därav att jag rekommenderar fastpris och ordentlig upphandling/underlag så utrymmet för feltolkning etc minskas markant.
Som kund försöker jag naturligtvis få så mycket jag kan för så lite pengar jag kan. Entreprenören tvärtom. Vill entreprenören ha jobbet så får denne naturligtvis motivera varför jag ska betala mer för att denne ska agera speditör till mitt bygge istället för Schenker. Ett sådant argument kan naturligtvis vara smidighet vid garanti, mindre risk att det kommer fel grejor eller att de kan leverera snabbt. Kan man som privatperson hantera detta på annat sätt så fallet ju entreprenörens argument.
 
J
Jag tror att du kommer få svårt att hitta en bra hantverkare som är villig att utföra arbetet helt på dina villkor :) Skulle du kontakta mig med ett liknande förslag så skulle jag tyvärr vara fullbokad. Inte för att jag inte hade kunnat ge ett bra totalpris utan ”ocker”, men för att jag hade antagit att du hade varit en problematisk kund att arbeta med.

Samtliga grossister inom alla skrån har någon form av bonussystem för sina hantverkskunder. Dahl/Bevego/optimera har sitt, Ahlsell sitt, K-Rauta och Regel har också sitt.. Samtliga ligger utanför vanlig rabattsats på fakturan.

Det finns en potentiell lösning för dig som kanske kan funka dock. Du kontaktar en riktigt stor elfirma och kollar med dom vad dom vill ha per timme löpande för elektriker som inte får sälja något material. Är du öppensinnad för löpande fakturering per timme och villig att betala ett ganska högt timpris så finns det en chans att dom kan tänka sig att parkera en av sina gubbar hos dig ett tag. Du får förmodligen avskriva dig alla former av garantiansvar från dom och vara beredd på att köpa de fabrikat elektrikern vill ha samt betala ett något högre timpris än normalt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Karrock Karrock skrev:
Du betar heller inte kocken per timme utöver vad oxfilé-rätten kostar. Konstig jämförelse.

Kan snickare m fl redovisa vad de faktiskt betalat och lägga på ca 20% på det så kan elektriker och rörmokare det också. punkt.
Om du har fastpris på ett arbete så får du inte även en faktura på material. Så vist är jämförelsen med restaurang besök lite missvisande. Men det belyser ändå dom påslag som finns i alla branscher som konsumenten inte är delaktig i, vilket gör det skevt att påpeka det i hantverkarbranschen enbart.
 
Du kan begära en prislista på material och varor som troligen kommer användas i projektet i samband med anbud.
Viktigt speciellt vid löpande arbeten.

Ett annat sätt för dig att ha totalkontrol är att vara inköpare själv. Hantverkarna medelar vad och när varor/material ska finnas på plats. Och du agerar inköpare, du kan troligen få till din egen (superlukrativa) kickback deal. ;)

Sen ska du inte glömma att tillkommande arbeten bör alltid presenteras med pris och omfattning innan dom påbörjas.

Lycka till
 
E El-Löken66 skrev:
Jag gillar att ha avtal med ahlsell som ger hög kick back. Kund ska betala vad vi före språkar. Har du kollat med Armani vilken kick back han har?
Varför hög kick back om det är oskäligt? Butikers pålägg ska betala risk, lager, ränta och hanteringskostnader men de tre första drabbar ju inte den som redan har sålt det som köps in. Förklara gärna.
 
  • Gilla
FoJjen
  • Laddar…
Jag förstår verkligen inte den här grejen, speciellt inte när det gäller fastprisofferter.

Om offerten för dig som kund är tillfredsställande, vad spelar det då för roll om företaget i slutändan har 5 eller 50% marginal på material? Dessutom kommer du aldrig få reda på deras vinstmarginal på ditt jobb ändå.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Snickerifirman jag anlitar skickar kopia på sin faktura från sin leverantör (en lokal firma som är betydligt billigare än tex Ahlsells listpriser), sedan står det "material enl spec +10%" på min faktura.
Utan att hänga ut någon specifik firma skulle jag nog ändå säga att det inte är helt ovanligt att deras extra rabatt krediteras i efterhand från leverantören just för att kunna visa fakturan för kunden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
När jag handlar i jobbet så har jag 3 stora grossister i närområdet. Köper jag mycket så tar jag billigaste stället, annars det med bäst service.
Kunderna betalar vårt netto + påslag. Hur mycket påslag vet räknenissarna på kontoret.
Finns ingen anledning att bojkotta en firma baserat på vilken grossist de använder. Be att de redovisar sin prismodell mot dig som kund.
Varför köper du inte alltid från det billigaste? Vad är det för service som de andra har som inte den billigaste kan erbjuda?
 
En privatperson beställer inte arbete enligt AB och ABT. En privatperson faller alltid under konsumenttjänstlagen. (Som är väldigt fördelaktig och beskyddande av privatpersoner).
 
  • Gilla
sinuslinus och 2 till
  • Laddar…
Att en grossist har en prislista där "återförsäljarna" har rabatter mellan 60 och 85-90% på listpris berättar ju att det är en sjuk bransch.

När man hävdar att ett markavloppsrör på 6m kostar 2590:- (+ moms = 3237:- inkl moms) i "ordinarie pris" / "listpris" fattar ALLA att det är en rufflarbransch. Detta var 2019. Idag med inflation och prisökningar säljs det för 372:- inkl. moms på nätet.

Läs nedan.

https://www.byggahus.se/ahlsell-forsvarar-sitt-hart-kritiserade-rabattsystem

Men en intressant aspekt som de flesta missar i denna diskussion är följande. Denna information kommer troligtvis att uppröra både slutkunder och faktiskt en hel del elektriker/rörmokare mm.

Ahlsell bedriver sedan många år detaljist-handel. D.v.s. de säljer till slutkunder oavsett om det är privatpersoner eller företag. Och i den verksamheten följer de INTE sina egna uppdrivna "ordinarie priser" eller "listpriser" som de själva kallar det.

Proffsmagasinet.se som numera omsätter knappa miljarden är alltså helägt av Ahlsell, en web-butik där de konkurrerar med sina egna återförsäljare/kunder, fast med priser som i stort följer webhandlare likt elbutik.se.

Många av er visste säkert inte heller att varumärket GELIA (el och VVS-prylar i diverse butiker, bl.a. JULA) också är helägt av Ahlsell, ett sortiment som inte heller följer listpriser på Ahlsell.

Slutligen finns i södra och västra Sverige (samt webshop) en kedja med "järnhandlare" som heter Prevex. Den är också helägd av Ahlsell. Tror inte att de heller följer listpriserna som Ahlsell hävdar är ordinarie priser.

Så ni som fortfarande anser Ahlsell som ett seriöst företag med sund prissättning, ni kanske skall fundera igen.
 
  • Gilla
krfsm och 9 till
  • Laddar…
J JT8 skrev:
Jag tror att du kommer få svårt att hitta en bra hantverkare som är villig att utföra arbetet helt på dina villkor :) Skulle du kontakta mig med ett liknande förslag så skulle jag tyvärr vara fullbokad. Inte för att jag inte hade kunnat ge ett bra totalpris utan ”ocker”, men för att jag hade antagit att du hade varit en problematisk kund att arbeta med.

Samtliga grossister inom alla skrån har någon form av bonussystem för sina hantverkskunder. Dahl/Bevego/optimera har sitt, Ahlsell sitt, K-Rauta och Regel har också sitt.. Samtliga ligger utanför vanlig rabattsats på fakturan.

Det finns en potentiell lösning för dig som kanske kan funka dock. Du kontaktar en riktigt stor elfirma och kollar med dom vad dom vill ha per timme löpande för elektriker som inte får sälja något material. Är du öppensinnad för löpande fakturering per timme och villig att betala ett ganska högt timpris så finns det en chans att dom kan tänka sig att parkera en av sina gubbar hos dig ett tag. Du får förmodligen avskriva dig alla former av garantiansvar från dom och vara beredd på att köpa de fabrikat elektrikern vill ha samt betala ett något högre timpris än normalt.
Man kan väl inte avskriva sig något garanti ansvar på jobbet?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
E
P p950nlu skrev:
Varför köper du inte alltid från det billigaste? Vad är det för service som de andra har som inte den billigaste kan erbjuda?
Det finns mycket annat att tänka på, detta förstår inte ni som ej e i branschen.

Elektro Skandia har exempelvis Nutella man kan lägga på mackorna och en sockersöt säljare. Så är man sugen på sött åker man dit.
Ahlsell har störst sortiment och bäst kaffe så vill man komplettera lite med arbets kläder och verktyg åker man dit.
Medan selga har dom kunnigaste säljarna och bästa hantverkarna som hänger.
Så vill man uppdatera sej inom branschen åker man dit.

Han verkare är också män i skor och behöver personlig stimulans.
Varför vill ni trycka ner detta folk likt slaveriet amerika?
 
  • Haha
Odur
  • Laddar…
Om du tar in fast offerter är väl totalpriset de enda intressanta? Om du pressar entreprenöreren på materialet tar dom igen de på arbetet. Jag förstår inte varför det för mig skulle vara intressant hur totalkostnaden är fördelad. Tex. 1200kr/tim i arbete kan låta dyrt. Men om materialet är till inköpspris kan totalen bli "billig".
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.