Vilken Polygrip tror du är bäst?

  • Antal röster
    431
  • Omröstningen stängd .
Kanske det är få personer som testat alla typer av polygriper, men har du någon som du föredrar eller tror sig fungera bättre? Du kan välja flera favoriter.
 
  • Olika typer av tänger och skiftnycklar märkta med bokstäverna a, b, c, d. Verktyg för grepp och vridning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Huzzbutt och 2 till
  • Laddar…
Rickard.
Rödsvarta vattentångs tänger, öppnade, metall, halkfria handtag, KNIPEX Cobra, verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Götesjö och 106 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
[bild]
Knipexcobran här också. (y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Knipex
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Knipex cobra
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
[bild]
Precis den modellen, tycker den är fin
 
wildeside
Knipex alla dar i veckan.
Alla andra polygriper har jag kastat eller get bort.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
I min värld finnns bara Knipex.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Knipex cobra(y)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
Jag har som aldrig förstått grejen med polygrpen, den är för klen när det är runt... Och när man tar i en skruv så griper det för dåligt så man riskerar bara att det blir runt.
Det är egentligen bara på järnverket som jag sett ett bra användningsområde, när man behöver plocka upp ett järnprov som är 950 grader varmt.
Men om jag nu skulle behöva välja så väljer jag polygrip efter stämpeln som står på den. Inte utformningen, så det blir en knipex, bacho eller Wera. I nödfall kan jag tänka mig en geodore. Att käftarna är lämpligt härdade är det viktigaste.
 
  • Haha
Ockupanten och 1 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har som aldrig förstått grejen med polygrpen, den är för klen när det är runt... Och när man tar i en skruv så griper det för dåligt så man riskerar bara att det blir runt.
Det är egentligen bara på järnverket som jag sett ett bra användningsområde, när man behöver plocka upp ett järnprov som är 950 grader varmt.
Men om jag nu skulle behöva välja så väljer jag polygrip efter stämpeln som står på den. Inte utformningen, så det blir en knipex, bacho eller Wera. I nödfall kan jag tänka mig en geodore. Att käftarna är lämpligt härdade är det viktigaste.
Tillverkar wera polygriper?
Jag använder nog polygriper på ett annat sätt, brukar vara bra i trånga utrymmen där.man behöver lite kraft, typ när man ska förankra en saxpinne, böja till en plåtvinkel, tvinga ut en bult eller bara som mothåll:D Hyggligt universell tång, sen finns det ju en uppsjö tänger med liknande funktion, gillar knipex muttertång för runddragna muttrar.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har som aldrig förstått grejen med polygrpen, den är för klen när det är runt... Och när man tar i en skruv så griper det för dåligt så man riskerar bara att det blir runt.
Det är egentligen bara på järnverket som jag sett ett bra användningsområde, när man behöver plocka upp ett järnprov som är 950 grader varmt.
Men om jag nu skulle behöva välja så väljer jag polygrip efter stämpeln som står på den. Inte utformningen, så det blir en knipex, bacho eller Wera. I nödfall kan jag tänka mig en geodore. Att käftarna är lämpligt härdade är det viktigaste.
Polygripen är ett rörmokarverktyg i grunden och är tänkt som en universalnyckel för rör och rörkopplingar och det gör den ju jäkligt bra. Att den sen också är bra på mycket annat är väl en bonus men som du skriver så är dom inte särskilt bra på att hålla små runda saker.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Knipex Smartgrip. Självjusterande.
Knipex SmartGrip vattenpumpstång med röda handtag och självjusterande mekanism på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen som skrivs ovan är ju polygripen inte bäst på något utan en mångsysslare och tex tångnyckel och rörtång tycker jag är bättre på sina, lite snävare, områden :)
 
Redigerat:
  • Gilla
breakman och 4 till
  • Laddar…
Jag har alla sorterna som ni har lagt upp bilder på hittils.
A är helt klart det grova verktyget som jag inte bryr mig om.
B är lite tightare men lite svårare att få till.
C fungerar ungefär likadant fast tusen gånger bättre.
D använder jag när jag mekar/har svårt att se. Dock är min en Wiha.

Vinner gör den som är tillräckligt snygg nog att få lov att ligga inne i huset enligt husfrun, vilket är en viktig aspekt att ta i beaktning.
Jag är dock lite nyfiken på hur lika/olika känslan är mellan en cobra och en polygrip/skiftnyckel-hybrid (som jag tappat namnet på) och om jag faktiskt villhöver ha en sådan också?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Cheesen Cheesen skrev:
Jag har som aldrig förstått grejen med polygrpen, den är för klen när det är runt... Och när man tar i en skruv så griper det för dåligt så man riskerar bara att det blir runt.
Det är egentligen bara på järnverket som jag sett ett bra användningsområde, när man behöver plocka upp ett järnprov som är 950 grader varmt.
Men om jag nu skulle behöva välja så väljer jag polygrip efter stämpeln som står på den. Inte utformningen, så det blir en knipex, bacho eller Wera. I nödfall kan jag tänka mig en geodore. Att käftarna är lämpligt härdade är det viktigaste.
Vad använder du till fjädrande slangklämmor tex? Det finns fler tillfällen när man behöver klämma ihop saker med lite kraft.
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.