J Josth skrev:
Hej! Sundsvall har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -22,9 °C enligt Boverkets tabell. Då är det bra med en modell som klarar -25 °C. NIBE F2120-16 eller Daikin Altherma TopGrade skulle jag rösta på.
Tack för svar! Väntar återkoppling från båda Daikin och Nibe. Bosch kommer imorgon kollar och skickar offert. Några tankar om Bosch?
 
Ok, bra. När det gäller Bosch/IVT tror jag inte de har någon modell som klarar -25 °C ? Då får man räkna med 100% el-patron när det är som allra kallast men det är ju dock väldigt få dygn per år som är riktigt kalla enligt statistiken. Annars gör ju Bosch/IVT bra värmepumpar och har lång garanti om man sköter servicen enligt avtal.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Hej! Sundsvall har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -22,9 °C enligt Boverkets tabell. Då är det bra med en modell som klarar -25 °C. NIBE F2120-16 eller Daikin Altherma TopGrade skulle jag rösta på.
Parasonic Tcap ska klara de temperaturerna med om jag kommer ihåg rätt
 
Ja Tcap ska tydligen klara hålla konstant effekt ner till -20 °C och sedan fungera ända ner till -28 °C. Men COP är inte lika bra som för NIBE, 1,92 vid -7°/55° mot 2,5 för NIBE F2120. Den gamla traditionella designen med dubbla fläktar ovanför varandra.
 
J Josth skrev:
Ja Tcap ska tydligen klara hålla konstant effekt ner till -20 °C och sedan fungera ända ner till -28 °C. Men COP är inte lika bra som för NIBE, 1,92 vid -7°/55° mot 2,5 för NIBE F2120. Den gamla traditionella designen med dubbla fläktar ovanför varandra.
Vad tycker du Mitsubishi ecodan/zubadan. -28 där också.
 
Zubadan klarar tyvärr inte hålla uppe framledningstemperaturen under -15 °C. Max 48 °C vid -20 till -28 °C. Vilken framledningstemperatur behövs i husets värmesystem för att hålla 21 °C inne när det är -23 °C ute?
 
Det bästa är att räkna ut hur lågt man kan ställa framledningstemperaturen för att det inte skall vara för kallt i huset. Har man vattenburen golvvärme så behöver man inte kompensera med mer radiatoryta för att nå rätt innetemperatur, då hela golvet är som enda stor radiator med låg framledningstemperatur.
Det är alldeles för många som kopplar in värmepumpen på både tappvarmvattnet och värmesystemet istället för att köra med elspets de sista graderna i en beredare. Ju större tempdifferens desto sämre COP, kompressorn får jobba hårdare och en förmodad kortare livslängd.
Tappvarmvattnet är dessutom något man kan spara enormt på då det utgör en stor del av en villas energikonsumtion (läs kortare duschar).
Om man har inte har tillräcklig radiatoryta för en tillräcklig inomhustemperatur med en lägre framledningstemperatur så kan det även där löna sig med elspets om man inte vill sätta in fler/större radiatorer. Det är ju slutändan en avvägning mellan tillförd effekt och nyttig effekt. Energimängden som krävs är fortfarande densamma för att värma upp ditt hus. Kostnaden däremot är de kWh du måste köpa.
Som sagt, räkna på det.
 
U
IVT/Bosch stänger av pumpen under -20 och kör 100% patron. Skulle inte valt de märkena norr om Uppsala. Däremot är de väll bland de effektivaste på marknaden ner till -20.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
J Josth skrev:
Zubadan klarar tyvärr inte hålla uppe framledningstemperaturen under -15 °C. Max 48 °C vid -20 till -28 °C. Vilken framledningstemperatur behövs i husets värmesystem för att hålla 21 °C inne när det är -23 °C ute?
jag vet faktiskt inte. Kanske 56? Den pumpen som vi har nu Thermia Atria 10 går till tillsatt så fort tempen går under -6 eller -8 då kan ändras mellan steg 1-2-3
Och ja har verkligen väldigt väldigt problem med isbildning i utedelen. Jag vill ha en bra pump som klarar allt då jag kan chilla lite. Det är ok att pumpen går på elpannan 1-2 dagar om året.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
IVT/Bosch stänger av pumpen under -20 och kör 100% patron. Skulle inte valt de märkena norr om Uppsala. Däremot är de väll bland de effektivaste på marknaden ner till -20.
så sällan blir under -20
Max -18 den här vintern och endast 3-4 dagar. Annars pendlar mellan -6 -12
 
NIBE F2120 har klart bättre COP än Bosch CS7000i AW 13 respektive CS7000i AW 17 vid -7°/35° enligt specifikationerna.
 
U
Som sagt skulle jag inte ta Bosch norr om Uppsala då de stänger av kompressorn vid för kallt väder.
Men jämför man deras mindre pumpar <10kW så ligger väll de nån decimal högre i SCOP till ett ganska mycket bättre pris. Så ”klart bättre” är väll lite överdramatisera när du väljer ut två modeller med lägre värden att jämföra mot?
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
E
Vi har en 2120-12 Nibe och är väldigt nöjda. Funkar väldigt för oss som värmer ca 150-200 m2 i Västernorrland.
 
Vid -7°/35° ligger COP för NIBE F2120-16 på 3,5 medans Bosch ligger på 2,68 respektive 2,55 om man ska tro på specarna. Normen som COP mäts med anges inte alltid. Tycker i alla fall man kan säga att NIBE är klart bättre. Vi pratar om ett hus på 115+115=230 kvm, då behövs de större modellerna.
 
Redigerat:
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J Josth skrev:
Vid -7°/35° ligger COP för NIBE F2120-16 på 3,5 medans Bosch ligger på 2,68 respektive 2,55. Tycker man kan säga att NIBE är klart bättre. Vi pratar om ett hus på 115+115=230 kvm, då behövs de större modellerna.
115 plus källare ungefär 75 kwm (tillbyggnad uppe) då blir det ungefär 190kwm totalt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.