26 573 läst · 146 svar
27k läst
146 svar
Luft/vatten värmepump norra sverige
Tack för svar! Väntar återkoppling från båda Daikin och Nibe. Bosch kommer imorgon kollar och skickar offert. Några tankar om Bosch?J Josth skrev:
Ok, bra. När det gäller Bosch/IVT tror jag inte de har någon modell som klarar -25 °C ? Då får man räkna med 100% el-patron när det är som allra kallast men det är ju dock väldigt få dygn per år som är riktigt kalla enligt statistiken. Annars gör ju Bosch/IVT bra värmepumpar och har lång garanti om man sköter servicen enligt avtal.
Ja Tcap ska tydligen klara hålla konstant effekt ner till -20 °C och sedan fungera ända ner till -28 °C. Men COP är inte lika bra som för NIBE, 1,92 vid -7°/55° mot 2,5 för NIBE F2120. Den gamla traditionella designen med dubbla fläktar ovanför varandra.
Vad tycker du Mitsubishi ecodan/zubadan. -28 där också.J Josth skrev:
Zubadan klarar tyvärr inte hålla uppe framledningstemperaturen under -15 °C. Max 48 °C vid -20 till -28 °C. Vilken framledningstemperatur behövs i husets värmesystem för att hålla 21 °C inne när det är -23 °C ute?
Det bästa är att räkna ut hur lågt man kan ställa framledningstemperaturen för att det inte skall vara för kallt i huset. Har man vattenburen golvvärme så behöver man inte kompensera med mer radiatoryta för att nå rätt innetemperatur, då hela golvet är som enda stor radiator med låg framledningstemperatur.
Det är alldeles för många som kopplar in värmepumpen på både tappvarmvattnet och värmesystemet istället för att köra med elspets de sista graderna i en beredare. Ju större tempdifferens desto sämre COP, kompressorn får jobba hårdare och en förmodad kortare livslängd.
Tappvarmvattnet är dessutom något man kan spara enormt på då det utgör en stor del av en villas energikonsumtion (läs kortare duschar).
Om man har inte har tillräcklig radiatoryta för en tillräcklig inomhustemperatur med en lägre framledningstemperatur så kan det även där löna sig med elspets om man inte vill sätta in fler/större radiatorer. Det är ju slutändan en avvägning mellan tillförd effekt och nyttig effekt. Energimängden som krävs är fortfarande densamma för att värma upp ditt hus. Kostnaden däremot är de kWh du måste köpa.
Som sagt, räkna på det.
Det är alldeles för många som kopplar in värmepumpen på både tappvarmvattnet och värmesystemet istället för att köra med elspets de sista graderna i en beredare. Ju större tempdifferens desto sämre COP, kompressorn får jobba hårdare och en förmodad kortare livslängd.
Tappvarmvattnet är dessutom något man kan spara enormt på då det utgör en stor del av en villas energikonsumtion (läs kortare duschar).
Om man har inte har tillräcklig radiatoryta för en tillräcklig inomhustemperatur med en lägre framledningstemperatur så kan det även där löna sig med elspets om man inte vill sätta in fler/större radiatorer. Det är ju slutändan en avvägning mellan tillförd effekt och nyttig effekt. Energimängden som krävs är fortfarande densamma för att värma upp ditt hus. Kostnaden däremot är de kWh du måste köpa.
Som sagt, räkna på det.
jag vet faktiskt inte. Kanske 56? Den pumpen som vi har nu Thermia Atria 10 går till tillsatt så fort tempen går under -6 eller -8 då kan ändras mellan steg 1-2-3J Josth skrev:
Och ja har verkligen väldigt väldigt problem med isbildning i utedelen. Jag vill ha en bra pump som klarar allt då jag kan chilla lite. Det är ok att pumpen går på elpannan 1-2 dagar om året.
så sällan blir under -20U Utsliten och utdömd skrev:
Max -18 den här vintern och endast 3-4 dagar. Annars pendlar mellan -6 -12
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 797 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 797 inlägg
Som sagt skulle jag inte ta Bosch norr om Uppsala då de stänger av kompressorn vid för kallt väder.
Men jämför man deras mindre pumpar <10kW så ligger väll de nån decimal högre i SCOP till ett ganska mycket bättre pris. Så ”klart bättre” är väll lite överdramatisera när du väljer ut två modeller med lägre värden att jämföra mot?
Men jämför man deras mindre pumpar <10kW så ligger väll de nån decimal högre i SCOP till ett ganska mycket bättre pris. Så ”klart bättre” är väll lite överdramatisera när du väljer ut två modeller med lägre värden att jämföra mot?
Vid -7°/35° ligger COP för NIBE F2120-16 på 3,5 medans Bosch ligger på 2,68 respektive 2,55 om man ska tro på specarna. Normen som COP mäts med anges inte alltid. Tycker i alla fall man kan säga att NIBE är klart bättre. Vi pratar om ett hus på 115+115=230 kvm, då behövs de större modellerna.
Redigerat:
115 plus källare ungefär 75 kwm (tillbyggnad uppe) då blir det ungefär 190kwm totalt.J Josth skrev: