Hej vi bor i södra Norrland och funderar på att installera en luftvatten värmepump, finns det nån/några som har det och i så fall hur tycker ni att den fungerar, vi har en villa, två plan och källare byggd 1948. I dagsläget har vi elpatron och vedpanna.
Tacksam för svar
 
  • Gilla
Lilla Yk och 1 till
  • Laddar…
Om du skriver närmaste större tätort kan jag titta i tabellen och se vilken den dimensionerande vinterutetemperaturen är. T.ex. NIBE senaste modell klarar ner till -25 grader ute och Mitsubishi har ett par olika som klarar ner till -28 grader. Detta under förutsättning att effekten räcker till och den avtar med sjunkande utetemperatur liksom verkningsgraden. Man får räkna med att en luftvattenvärmepump behöver stöd av el-patronen när det är riktigt kallt. Bergvärme och även jordvärme fungerar bättre när det är mycket kallt men det är ju inte alltid möjligt att få borra och det behövs ganska mycket mark för jordvärme.
 
Södra Norrland är väl inte i norra Sverige? :rolleyes:
Men, annar är det som Josth säger att moderna pumpar klarar ganska många minusgrader även om inte verkningsgraden blir den bästa. Det är många som kör/har kört tidigare generationer av pumpar efter hela Norrlandskusten trots att dom bara klarar 10-15 minusgrader.
Om det är i norra Sverige så får man tänka till lite kring placeringen så att inte utedelen täcks av snö och att kondensvattnet tas om hand på ett bra sätt.

Vad behöver ni för temperatur i värmesystemet när det är som kallast ute? Vad har ni för energiförbrukning i dag (el + ved)?
 
J Josth skrev:
Om du skriver närmaste större tätort kan jag titta i tabellen och se vilken den dimensionerande vinterutetemperaturen är. T.ex. NIBE senaste modell klarar ner till -25 grader ute och Mitsubishi har ett par olika som klarar ner till -28 grader. Detta under förutsättning att effekten räcker till och den avtar med sjunkande utetemperatur liksom verkningsgraden. Man får räkna med att en luftvattenvärmepump behöver stöd av el-patronen när det är riktigt kallt. Bergvärme och även jordvärme fungerar bättre när det är mycket kallt men det är ju inte alltid möjligt att få borra och det behövs ganska mycket mark för jordvärme.
Vi bor i Sollefteå, västernorrland
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
useless useless skrev:
Södra Norrland är väl inte i norra Sverige? :rolleyes:
Men, annar är det som Josth säger att moderna pumpar klarar ganska många minusgrader även om inte verkningsgraden blir den bästa. Det är många som kör/har kört tidigare generationer av pumpar efter hela Norrlandskusten trots att dom bara klarar 10-15 minusgrader.
Om det är i norra Sverige så får man tänka till lite kring placeringen så att inte utedelen täcks av snö och att kondensvattnet tas om hand på ett bra sätt.

Vad behöver ni för temperatur i värmesystemet när det är som kallast ute? Vad har ni för energiförbrukning i dag (el + ved)?
Eftersom vi inte kört elpatronen, utan bara eldat så kan jag bara säga ungefär hur mycket björkved vi eldat på ett år, ca 25-30 kubikmeter
 
  • Gilla
Hallon18 och 1 till
  • Laddar…
Ok, DVUT för Sollefteå är -26,3 grader och används som utgångspunkt vid dimensioneringen. Antalet timmar på året med den lägsta temperaturen är dock få det gör inte så mycket om det behövs mycket el-patron just då.

Angående björkveden är det travat mått eller stjälpt mått? Hur stor total elförbrukning? Normal förbrukning hushålls-el?
 
J Josth skrev:
Ok, DVUT för Sollefteå är -26,3 grader och används som utgångspunkt vid dimensioneringen. Antalet timmar på året med den lägsta temperaturen är dock få det gör inte så mycket om det behövs mycket el-patron just då.

Angående björkveden är det travat mått eller stjälpt mått? Hur stor total elförbrukning? Normal förbrukning hushålls-el?
Gissar på 25 kubik travat
 
Luft vatten kommer fungera bra men jag skulle haft kvar vedpanna och haft en lösning på luft vatten med stöd av elpatron. Se till att dimensionera pumpen efter dina behov. Det skiljer sig inte så mycket mellan effektstegen i kronor utan det handlar mer om vad som är lämpligt för just ditt hus.
 
  • Gilla
Lilla Yk
  • Laddar…
Silver78 Silver78 skrev:
Luft vatten kommer fungera bra men jag skulle haft kvar vedpanna och haft en lösning på luft vatten med stöd av elpatron. Se till att dimensionera pumpen efter dina behov. Det skiljer sig inte så mycket mellan effektstegen i kronor utan det handlar mer om vad som är lämpligt för just ditt hus.
Det vi funderar på är att ha kvar vedpanna som stöd när det är kallt ute så vi kan elda då. Och luftvatten pump som huvud värme inkopplat till vatten systemet med element och för varmvatten.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
Netzoor Netzoor skrev:
Det vi funderar på är att ha kvar vedpanna som stöd när det är kallt ute så vi kan elda då. Och luftvatten pump som huvud värme inkopplat till vatten systemet med element och för varmvatten.
Har du en panna också?
På landet har jag en vedpanna kopplat mot en tekniktank på 500 l som agerar slavtank till inne-enheten som är på 200 l. Om jag eldar så hjälper den att värma upp bägge tankarna och tvärtom. När det blir runt 15 minus så orkar inte riktigt luft vatten med att hålla 20 grader utan då kickar en elpatron in. Men det beror på lite dålig isolering och eftersom det sker så sällan så blir inte elkostnaden särskilt stor. Jag hade säkert haft det bättre med flytande kondensering men alla dessa start och stopp som det innebär tror jag medför kortare livslängd på kompressorn.
 
  • Gilla
Emanuel Björnler och 1 till
  • Laddar…
Netzoor Netzoor skrev:
Gissar på 25 kubik travat
Ok, enligt tabellen ger travad björkved ca 1955 kWh/m3. Sedan brukar man antaga 75% verkningsgrad i pannan. 25 kbm travad björkved ger då motsvarande 36700 kWh/år direkt-el. Här brukar man lägga till ett antal kWh från elförbrukningen då många inte eldar på sommaren utan låter elpatronen göra varmvatten och viss värme men ni kanske eldar året runt? Med den version av NIBE´s dimensioneringsprogram jag har skulle en luftvattenvärmepump F2040-12 ge energibesparing på ca 21500 kWh/år och elförbrukning för uppvärmning bli 15200 kWh/år exkl. hushålls-el. Energitäckningsgrad 94%, effekttäckningsgrad 0% och årsvärmefaktor 2,68. De senaste modellerna av luftvattenvärmepumpar ger något lite bättre siffror. Sedan beror det helt på hur mycket man fortsätter att elda. Gäller att hitta en mycket kunnig VVS:are som kan bygga ihop systemen på bästa sätt.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Netzoor Netzoor skrev:
Det vi funderar på är att ha kvar vedpanna som stöd när det är kallt ute så vi kan elda då. Och luftvatten pump som huvud värme inkopplat till vatten systemet med element och för varmvatten.
Hur blev det, installerade ni luft/vattenvärmepump? Vi sitter i samma tankar och bor i samma län. Funderar på att byta ut pellets mot luftvattenvärme.
 
  • Gilla
Bonkalot
  • Laddar…
L Lilla Yk skrev:
Hur blev det, installerade ni luft/vattenvärmepump? Vi sitter i samma tankar och bor i samma län. Funderar på att byta ut pellets mot luftvattenvärme.
Hej Netzoor och Lilla Yk!
Hur gjorde ni då? Har pellets men funderar på att byta till luft/vatten eller Bergvärme.
 
J Josth skrev:
Om du skriver närmaste större tätort kan jag titta i tabellen och se vilken den dimensionerande vinterutetemperaturen är. T.ex. NIBE senaste modell klarar ner till -25 grader ute och Mitsubishi har ett par olika som klarar ner till -28 grader. Detta under förutsättning att effekten räcker till och den avtar med sjunkande utetemperatur liksom verkningsgraden. Man får räkna med att en luftvattenvärmepump behöver stöd av el-patronen när det är riktigt kallt. Bergvärme och även jordvärme fungerar bättre när det är mycket kallt men det är ju inte alltid möjligt att få borra och det behövs ganska mycket mark för jordvärme.
J Josth skrev:
Om du skriver närmaste större tätort kan jag titta i tabellen och se vilken den dimensionerande vinterutetemperaturen är. T.ex. NIBE senaste modell klarar ner till -25 grader ute och Mitsubishi har ett par olika som klarar ner till -28 grader. Detta under förutsättning att effekten räcker till och den avtar med sjunkande utetemperatur liksom verkningsgraden. Man får räkna med att en luftvattenvärmepump behöver stöd av el-patronen när det är riktigt kallt. Bergvärme och även jordvärme fungerar bättre när det är mycket kallt men det är ju inte alltid möjligt att få borra och det behövs ganska mycket mark för jordvärme.
Hej.
Nu är det dags snart att byta vår Thermia Atria Luft/vatten.
Vi bor i Sundsvall och har 115 kvm +källare.
Årsförbrukning 20-21000kvh/år med allt.
Vilket märke och modell skulle ni rekommendera?
Hur mycket låter fläktarna nuförtiden jämfört med mot för 16-17 år sen? Bor i Sundsvall/Njurunda
 
Hej! Sundsvall har dimensionerande vinterutetemperatur DVUT på -22,9 °C enligt Boverkets tabell. Då är det bra med en modell som klarar -25 °C. NIBE F2120-16 eller Daikin Altherma TopGrade skulle jag rösta på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.