F
Bara jag som tyckte 7.7 miljoner för det där lät helt sinnessjukt?

Men jag gillade köket och badrummet. Även om badrummet saknade all form av förvaring.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
O
F Fideliox skrev:
Bara jag som tyckte 7.7 miljoner för det där lät helt sinnessjukt?

Men jag gillade köket och badrummet. Även om badrummet saknade all form av förvaring.
Det ligger oerhört bra i ett av Malmös bättre områden. Två tre stenkast från Limhamms centrum (150 meter).

Så 7,7 mkr är mycket pengar men inte speciellt dyrt jämfört med vad liknande hus gått för i området.
 
  • Gilla
jocke31 och 2 till
  • Laddar…
F Flere-Imsaho skrev:
Kanske är det så. Jag har faktiskt ingen djupare kunskap om detta, repeterar egentligen bara det jag själv läst. :D
Men tycker det ser märkligt ut som i deras fall, med tydliga ojämnheter mellan plankorna, olika sektioner med tydliga skarvar emellan. För att inte tala om glipan mellan väggsockel och golvplankorna.
Men som sagt, eget tycke och smak är väl det som ska prioriteras. Vore bara intressant ifall det någonsin togs upp i program som detta. Kanske större chans att få se den diskussionen i "Det sitter i väggarna".
Jag är en förespråkare av brädgolv, alla dagar i veckan. Inkl ojämna och nötta.

Parkett hör bara hemma i hyresrätter, men det är min åsikt..
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
O Ossian K Olsson skrev:
Det ligger oerhört bra i ett av Malmös bättre områden. Två tre stenkast från Limhamms centrum (150 meter).

Så 7,7 mkr är mycket pengar men inte speciellt dyrt jämfört med vad liknande hus gått för i området.

Ja okej. För mig som vanlig hederlig arbetare är det helt ouppnåeligt.
Sökte lite snabbt.
Tatuerare tjänar runt 26k i månaden https://allastudier.se/jobb-o-lön/325-tatuerare

Mäklare 42k vilket lät väldigt lågt:
https://www.scb.se/hitta-statistik/sverige-i-siffror/lonesok/Search/?lon=Mäklare

Nu vet vi ju inte deras belåningsgrad, kanske de tjänat bra på tidigare hus, hon är ju ändå mäklare.
 
O
F Fideliox skrev:
Ja okej. För mig som vanlig hederlig arbetare är det helt ouppnåeligt.
Sökte lite snabbt.
Tatuerare tjänar runt 26k i månaden [länk]

Mäklare 42k vilket lät väldigt lågt:
[länk]

Nu vet vi ju inte deras belåningsgrad, kanske de tjänat bra på tidigare hus, hon är ju ändå mäklare.
Ja det är oerhört mycket pengar! Speciellt nu när räntorna höjdes från knappt något till 4-6%.
 
  • Gilla
Tibb
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Bara jag som tyckte 7.7 miljoner för det där lät helt sinnessjukt?
Läget! Läget! Läget!
Det är vad alla mäklare säger!
Hade kåken varit i Röke, Lönsboda, Torsby, så hade väder varit 1 miljon +- 300’000kr
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G
A arkTecko skrev:
Vad jag förstått är det en myt att dessa brädgolv är "undelagsgolv" som var menade att täckas över när de lades. Någon med faktisk byggnadsvårdskunskap som kan kommentera?
Mina "undergolv" är skråspikade har nästan inga skarvar socklarna ända ned och var nog fernissade redan från början -20 tal så det är nog olika. I "finare" hus la man linoleum eller parkett ovan på och la inte undergolven så noga.
 
P
Jättefranskan Jättefranskan skrev:
Kul ide med musikstudio på vinden. Hade vart intressant att få följa det bygget också! :love:
Är ens vinden isolerad? Lär ju ta lite takhöjd annars.
 
  • Gilla
DiscoDuck och 3 till
  • Laddar…
J joelpap skrev:
Jag är väl införstådd i hur tv-format fungerar och att det främst ska bli bra tv av historierna i byggprogrammen.
Dock tycker jag att det ligger lite ansvar hos avsändaren och framförallt när det är public service att inte ge en allt för skev bild av vad det kostar att renovera.
Tycker det väldigt ofta presenteras siffror i slutet av programmen som känns putsade på ett eller annat sätt, eller utelämnar vissa delar etc. Det finns säkert massa anledningar till att det blir så, men det ger ju en bild av att det går att renovera storslaget för lite pengar.
Jag hoppas verkligen inte att det sitter naiva personer med lite pengar och tittar och går på det och startar något projekt som inte går att avsluta.
Jag är väldigt nyfiken på om produktionerna faktagranskar budgeten på något sätt eller om deltagarens ord bara köps rakt av. Denna veckas avsnitt är inte det första där jag inte alls får ihop siffrorna.
Du har helt rätt, när vi var med granskades inte siffrorna samt de ignorerade mina kommentarer om kostnader som tillkommit.
 
  • Gilla
joelpap
  • Laddar…
H Husisörmland skrev:
Grymt imponerande! Och som mäklare blir man ju nedringd alla dagar i veckan så hon måste ha en hög stressnivå. Förstod inte varför de fick så bråttom att flytta? Blev det en väldigt snabb affär med nya huset och det gamla? Var det en överenskommelse med köparna att de skulle få flytta in så snabbt?
Jag har ingen ytterligare fakta men priserna i Skåne har rasat ordentligt sedan 2021-22 Dvs de hade koll och fick ett bud de inte kunde säga nej till?
 
F Fideliox skrev:
Ja okej. För mig som vanlig hederlig arbetare är det helt ouppnåeligt.
Sökte lite snabbt.
Tatuerare tjänar runt 26k i månaden [länk]

Mäklare 42k vilket lät väldigt lågt:
[länk]

Nu vet vi ju inte deras belåningsgrad, kanske de tjänat bra på tidigare hus, hon är ju ändå mäklare.
Killen kanske har egen studio. Då kan man nog inte riktigt gå efter vad "allastudier.se" säger om lönenivån. De kanske fick 5 miljoner för det gamla huset som var obelånat, då är det inte så svårt att köpa hus i den högre prisklassen. Men jag spekulerar bara. Förmögenhet och inkomst går inte alltid hand i hand.
 
F Fideliox skrev:
Ja okej. För mig som vanlig hederlig arbetare är det helt ouppnåeligt.
Sökte lite snabbt.
Tatuerare tjänar runt 26k i månaden [länk]

Mäklare 42k vilket lät väldigt lågt:
[länk]

Nu vet vi ju inte deras belåningsgrad, kanske de tjänat bra på tidigare hus, hon är ju ändå mäklare.
avundsjuk
 
Siggelito3000 Siggelito3000 skrev:
Killen kanske har egen studio. Då kan man nog inte riktigt gå efter vad "allastudier.se" säger om lönenivån. De kanske fick 5 miljoner för det gamla huset som var obelånat, då är det inte så svårt att köpa hus i den högre prisklassen. Men jag spekulerar bara. Förmögenhet och inkomst går inte alltid hand i hand.
Krävs ju inte jättemycket googling för att hitta att de fick mer än 7,7 för sitt gamla hus, som också låg i Limhamn. 8,5 för den som är intresserad.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Jag tycker det blev jättefint. Mycket snyggare än många andra projekt i husdrömmar/grand designs. Invändigt en smart renovering där dom inte gör stora ändringar utan tar huset för vad det är.

Men ang. pengarna så har dom ju inte gjort speciellt mycket ännu. Dom har gjort ett badrum(halvkaklat) och ett kök och öppnat upp för en ny entré.

Resten har dom behållit allt i originalskick, dvs slipat befintliga plankgolv och målat väggarna. tom lister är orginal.

Dom har inte gjort någonting åt fönster, dränering, nytt värmesystem, avlopp, fasad, nytt tak, ett badrum på bottenplan.. Alla kostsamma saker.

Dom har visserligen budgeterat för fasad och tak. Men det är inte samma sak som att hålla budget.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Åh herregud. Sämsta avsnittet av alla byggprogram i svensk tv

"budgetrenovering av förvirrat par"
"snabb makeover inför försäljning"

spolade förbi det mesta rätt snabbt.

Roligt då jag precis tar in takofferter och precis stod med en plåtslagare på tomten och pratade om "folk som börjar med att bygga kök och badrum medans taket läcker!" :D


Varför inflyttningen måste ske akut för att SÄLJAREN dör är ju en bra fråga....
 
  • Gilla
kardborren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.