H Husisörmland skrev:
Förstod inte varför de fick så bråttom att flytta? Blev det en väldigt snabb affär med nya huset och det gamla? Var det en överenskommelse med köparna att de skulle få flytta in så snabbt?
Ja, det framgick i programmet att huset blev sålt snabbt och köparna var tvungna att få snabbt tillträde.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Vi bor i ett ganska anspråkslöst hus från 1920-talet och i ett rum på ovanvåningen har vi tagit bort plast- och linoleummattorna
:
Hade man lagt linoleumet direkt torde de avjämnade ytorna ha samma slitage och kulör som övrigt golv, som inte heller borde ha varit särskilt slitet.
Det kan ju vara så att delar av övervåningen varit vind tidigare? Inte ovanligt att man haft ouppvärmt trapphus och vind med ett par sovrum, ibland isolerade och uppvärmda, ibland så kallade "sommarrum".
 
O
J joelpap skrev:
Jag är väl införstådd i hur tv-format fungerar och att det främst ska bli bra tv av historierna i byggprogrammen.
Dock tycker jag att det ligger lite ansvar hos avsändaren och framförallt när det är public service att inte ge en allt för skev bild av vad det kostar att renovera.
Tycker det väldigt ofta presenteras siffror i slutet av programmen som känns putsade på ett eller annat sätt, eller utelämnar vissa delar etc. Det finns säkert massa anledningar till att det blir så, men det ger ju en bild av att det går att renovera storslaget för lite pengar.
Jag hoppas verkligen inte att det sitter naiva personer med lite pengar och tittar och går på det och startar något projekt som inte går att avsluta.
Jag är väldigt nyfiken på om produktionerna faktagranskar budgeten på något sätt eller om deltagarens ord bara köps rakt av. Denna veckas avsnitt är inte det första där jag inte alls får ihop siffrorna.
Du verkar inte jätteinsatt!

I princip i varje program går de över budgeten och arkitekten varnar ständigt för hur man underskattar vad det kostar. Kolla ett avsnitt bak bara så har du ett extremfall.
 
O Ossian K Olsson skrev:
Du verkar inte jätteinsatt!

I princip i varje program går de över budgeten och arkitekten varnar ständigt för hur man underskattar vad det kostar. Kolla ett avsnitt bak bara så har du ett extremfall.
Jag syftar mer på de program som inte spränger budget utan där de stolt berättar att de inte gick så mycket pengar. Skolan som var med för ett par år sen är ett exempel.
 
  • Gilla
mrberg72
  • Laddar…
O
J joelpap skrev:
Jag syftar mer på de program som inte spränger budget utan där de stolt berättar att de inte gick så mycket pengar. Skolan som var med för ett par år sen är ett exempel.
Fast det är väl självklart att det finns de som klarar att renovera utan att spräcka en budget?

Eller tycker du inte man får berätta om man är lite intelligent och lyckas med det?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Fast det är väl självklart att det finns de som klarar att renovera utan att spräcka en budget?

Eller tycker du inte man får berätta om man är lite intelligent och lyckas med det?
Jag syftar mer på de fall där det uppenbart känns som att allt inte presenteras utan man tar med det som passar.
 
  • Gilla
Abbe W
  • Laddar…
Svårt att klara 1 miljon för ny el, nytt badrum, byte eternittak, nytt platsbyggt kök med marmorskivor och nya ytskikt i princip hela huset om man ska följa regelverk. Fantastiskt om det går, men det känns som att det måste gått åt mycket mer.
 
  • Gilla
TCG
  • Laddar…
roligt att se att den svenska avundsjukan lyser igenom på alla trådarn i hela tv serien
 
  • Gilla
erik_qwerty och 8 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det kan ju vara så att delar av övervåningen varit vind tidigare? Inte ovanligt att man haft ouppvärmt trapphus och vind med ett par sovrum, ibland isolerade och uppvärmda, ibland så kallade "sommarrum".
Jo, så kan det ju också ha varit
 
M maria01 skrev:
roligt att se att den svenska avundsjukan lyser igenom på alla trådarn i hela tv serien
  1. Du skall inte tro att du är något.
  2. Du skall inte tro att du är lika god som vi.
  3. Du skall inte tro att du är klokare än vi.
  4. Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
  5. Du skall inte tro att du vet mer än vi.
  6. Du skall inte tro att du är förmer än vi.
  7. Du skall inte tro att du duger till något.
  8. Du skall inte skratta åt oss.
  9. Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
  10. Du skall inte tro att du kan lära oss något.
 
  • Gilla
Purre och 4 till
  • Laddar…
Kul att se ett projekt där det inte bara är betong o stora glasytor.
 
  • Gilla
gaia och 3 till
  • Laddar…
Jag blir så glad när det visas renoveringar som innehåller lite färg och dynamik (y) Annars är ju det mesta bara svart/grå/vitt nuförtiden.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
K kardborren skrev:
Är det ok att stå och köra med vinkelslip i tegel utan skyddsglasögon?
Tänkte samma sak plus bristen av hörselkåpor.
Och vad hände med andningsmask när mannen rev upp de gamla limmade mattorna.

Imponerad över slutresultatet, vilka kämpar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.