Fadai
Jag odlar i allt: baljor, krukor, marken, osv. Har ofta sallad i murarbaljor pga sniglarna, och äter utan oro. Fast om du har ett växthus utan bar jord (jordkontakt är alltid bäst), varför inte bygga boxar av trä? Det blir större jordvolym och bättre för grönsakerna. Så här byggde jag: En person arbetar i ett växthus fullt med grönsaksplanteringar och krukväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
LarsEriksson42 och 7 till
  • Laddar…
T tpsoft skrev:
Så här skriver de på denna sida:
[länk]

Balja i plast eller zink
Är du ute efter stora hinkar? Då har vi flera baljor att välja mellan. Ens om du behöver en stor rund balja eller ett stort foderkar så hittar du det hos Granngården. Varför inte använda en zinkbalja som en kruka för att plantera i? Fyll baljan med jord och plantera säsongens växter i den. Det lyfter vilken trädgård som helst!
Den texten säger inget om att det är okey att odla ätbart i plastbaljorna.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
B Bopåzoo skrev:
2: att odla i svarta saker gör att man kokar rötterna (speciellt om du skulle ha det i växthus)
Inte då. Aubergine tex, växer bättre i en svart hink än direkt i jord, de vill ha den extra värmen. Sen får man givetvis vattna så de inte dör av torka.
 
  • Gilla
hapazard och 3 till
  • Laddar…
Det är mjukgörarna i plasten som är det hälsovådliga.
Skulle vilja påstå att begreppet "återvunnen plast" bara är negativt i detta sammanhanget.
Man har väl ännu mindre kontroll på vilka ftalater och bisfenoler som tillsats den gång plasten tillverkades första gången.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotant skrev:
Inte då. Aubergine tex, växer bättre i en svart hink än direkt i jord, de vill ha den extra värmen. Sen får man givetvis vattna så de inte dör av torka.
Klart det finns undtantag för allt... tex växer en kaktus öken.. men dom allra flesta plantors rötter tar skada av svarta hinkar.
 
B Bopåzoo skrev:
Klart det finns undtantag för allt... tex växer en kaktus öken.. men dom allra flesta plantors rötter tar skada av svarta hinkar.
Har du några exempel på växter som tar skada? Undrar genuint så jag vet vad jag skall undvika.
Aubergine, chili, paprika, tomat, gurka och melon har jag haft i växthus i svarta hinkar utan problem. Olika sorters blommor i svarta hinkar ute. Det enda jag märkt är att de så klart dricker en massa men inte sett några skadade rötter.
 
  • Gilla
GalnaÄlgen och 4 till
  • Laddar…
Fadai
Dalbotant Dalbotant skrev:
Har du några exempel på växter som tar skada? Undrar genuint så jag vet vad jag skall undvika.
Aubergine, chili, paprika, tomat, gurka och melon har jag haft i växthus i svarta hinkar utan problem. Olika sorters blommor i svarta hinkar ute. Det enda jag märkt är att de så klart dricker en massa men inte sett några skadade rötter.
Även jag brukar ha en rad m tomater i (mest) svarta hinkar, när övriga växthuset är fullt. Aldrig sett några problem med vare sig rötter eller avkastning.
 
  • Gilla
hapazard och 2 till
  • Laddar…
B
B Bopåzoo skrev:
1: plasten är giftig
2: att odla i svarta saker gör att man kokar rötterna (speciellt om du skulle ha det i växthus)

Odla direkt i marken eller i fruktlådor av trä.
Jag känner att jag behöver källor på båda dessa påståenden (och att en kaktus skulle tycka det är okej är ingen källa utan lutar mer åt någon form av argumentationsfel).
 
  • Gilla
gaia och 2 till
  • Laddar…
T tpsoft skrev:
Som alternativ finns dessa som är livsmedelsgodkänd, dock med en helt annan prislapp. [länk]

är väldigt kluven till hur vi ska göra, kommer inte kunna ha hål i baljorna för avrinning av vatten då vi har stenläggning i hela växthuset.
Sten tål vatten men växterna brukar ogilla för mycket vatten så I ett växthus är dräneringshål rimligt. Däremot så kan man hoppa över att sätta hålen i botten utan en bit upp på sidorna och så lägger man grus/leca längst ner så får man ett vattenmagasin.
 
  • Gilla
Kudazai och 3 till
  • Laddar…
Fadai Fadai skrev:
Jag odlar i allt: baljor, krukor, marken, osv. Har ofta sallad i murarbaljor pga sniglarna, och äter utan oro. Fast om du har ett växthus utan bar jord (jordkontakt är alltid bäst), varför inte bygga boxar av trä? Det blir större jordvolym och bättre för grönsakerna. Så här byggde jag: [bild]
Tanken är att bygga en L-formad trälåda och fälla in 4 st backar att odla i för att skydda trät. Vill även hindra att det läcker ut jord osv på golvet. Därav tanken att en rejäl plastbytta kändes som en bra väg framåt.
 
Z z_bumbi skrev:
Sten tål vatten men växterna brukar ogilla för mycket vatten så I ett växthus är dräneringshål rimligt. Däremot så kan man hoppa över att sätta hålen i botten utan en bit upp på sidorna och så lägger man grus/leca längst ner så får man ett vattenmagasin.
Så är tanken att göra men utan hål men jag får kanske utvärdera det. Hur högt upp bör hålen vara. Tanken är att ha automatisk bevattning där som portionerar ut lagom mängd vatten men det är aldrig fel med ett magasin.
 
B Blåbäret_numero_uno skrev:
[länk]
mindre än du önskade men märkta med food safe
Är ute efter rektangulära då de ska fällas in i en träram. Ska till Willab i helgen så jag ska spana in deras sortiment på plats.
 
  • Gilla
Blåbäret_numero_uno
  • Laddar…
M MagHam skrev:
Det är mjukgörarna i plasten som är det hälsovådliga.
Skulle vilja påstå att begreppet "återvunnen plast" bara är negativt i detta sammanhanget.
Man har väl ännu mindre kontroll på vilka ftalater och bisfenoler som tillsats den gång plasten tillverkades första gången.
det är just detta som gör mig orolig. Det är på sätt och vis en liten kostnad i det stora hela för att veta att det man odlar inte är hälsovådligt. Dock råder det inte direkt någon konsensus i frågan när man googlar vilket gör mig kluven.
 
Thomas59
En kompis utvecklade för många år sedan olika produkter för hemodling, i ett företag som heter URBANERO.

Har i många år använt hans produkt Window Garden för att hålla liv i butiksköpta kryddväxter men han tog även fram odlingssäckar, Micro Garden, i olika storlekar. Funkar fantastiskt bra OCH är väldigt snygga. Fick pris 2015 för årets trädgårdsprodukt. Hemsida: urbanero.se

Window Garden till höger i bild:
Två typer av vertikal växtodling: textilväggkrukor och genomskinlig självbevattnande kruka. Urban odling och innovation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MicroGarden
Svart odlingslåda med grönsaker, "Årets Trädgårdsprodukt 2015" pris, på stenläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Kudazai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.