A a_morell skrev:
Kan såhär ett par år senare konstatera att jag inte uppmärksammat några problem i mitt bygge med att gjuta kant i kant. Borrade och fäste 10mm armering med 50cm mellanrum i sulan med ankarmassa som överlappade armeringsmattan. På betongolvet ligger det ett lager flytspackel för att jämna ut "skarven" mot sulan och därefter klinkers. Inga spruckna plattor, fogar eller bomljud har kunnat noteras.
Tolkar jag det rätt att du inte har gjort som t.ex. isodrän rekommenderar ?
Byggnadssektion som visar grundläggning med isolering, filterduk, avjämningslager och golvs uppbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Källaren består av en gammal och en nyare del. I den gamla delen finns en grundsula där jag gjutit 10 cm golv varav ca 5cm ligger ovanpå sulan men utan cellplast emellan.

I den nyare delen fanns ingen sula utan väggen står på en jämntjock betongplatta som fungerade både som sula och golv. Där har jag gjutit kant i kant som jag beskrev med armering infäst i det gamla golvet/sulan.
 
A a_morell skrev:
Källaren består av en gammal och en nyare del. I den gamla delen finns en grundsula där jag gjutit 10 cm golv varav ca 5cm ligger ovanpå sulan men utan cellplast emellan.

I den nyare delen fanns ingen sula utan väggen står på en jämntjock betongplatta som fungerade både som sula och golv. Där har jag gjutit kant i kant som jag beskrev med armering infäst i det gamla golvet/sulan.
Så i den gamla delen där du har en sula har du gjort enligt Isodräns metod men skippat cellplasten ?
 
Japp, ingen cellplast mellan sula och betong. Hittade en gammal bild från dagarna innan gjutning.
 
  • Tomt rum med golvvärmeinstallation före betonggjutning, synliga rör och armeringsnät.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen plast heller då mellan nytt golv och sula/vägg ?
 
Nej det finns en liten del där betongsula möter golv utan plast mellan. Plast har jag mellan två lager isolering men syns inte i bild. Kanterna på sulan kapade jag så de är släta och mot dessa är plasten uppvikt och limmad. Men svårt att få det 100% tätt speciellt vid rörgenomföringar. Har en radonsug kopplad på dräneringsrör under isoleringen så just den delen bör ändå vara hanterad.
 
A a_morell skrev:
Nej det finns en liten del där betongsula möter golv utan plast mellan. Plast har jag mellan två lager isolering men syns inte i bild. Kanterna på sulan kapade jag så de är släta och mot dessa är plasten uppvikt och limmad. Men svårt att få det 100% tätt speciellt vid rörgenomföringar. Har en radonsug kopplad på dräneringsrör under isoleringen så just den delen bör ändå vara hanterad.
Förstår. Jag tänkte främst på funktionen av plast att man vill separera golvet med vägg/sula, att man inte vill ha någon vidhäftning.
 
Så här blir det om sulan är kvar och man gjuter bara fram till den
 
  • Hörn där kakel och trägolv möts med synligt torkat lim eller fogmassa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aj då det såg inte roligt ut. Armerade du mellan sula och nytt golv?
Hur länge lät du betongen torka innan du satte klinkers?

Något som kanske varit till min fördel då jag inte råkat ut för motsvarande är att jag endast behövde gjuta såhär i två små rum på 9,5 m2 vardera. Gissar på att större ytor innebär högre risk för krympning/rörelse i betongen.
 
Redigerat:
A a_morell skrev:
Aj då det såg inte roligt ut. Armerade du mellan sula och nytt golv?
Hur länge lät du betongen torka innan du satte klinkers?

Något som kanske varit till min fördel då jag inte råkat ut för motsvarande är att jag endast behövde gjuta såhär i två små rum på 9,5 m2 vardera. Gissar på att större ytor innebär högre risk för krympning/rörelse i betongen.
Det var förra ägaren som gjort detta för 20 år sedan. Troligen ingen armering mellan men svårt att veta. Grannar sprängde och det gjorde nog att golvet sjönk någon mm mer, men är nog främst naturlig sättning
 
Vi har ett badrum på 15 m2 och ett angränsande rum på 10m2 med spricka längs alla väggar. Badrummet har nu haft duschförbud i flera år då klinkers sprucken. Måste hitta ork att fixa...
 
P Popovic skrev:
Vi har ett badrum på 15 m2 och ett angränsande rum på 10m2 med spricka längs alla väggar. Badrummet har nu haft duschförbud i flera år då klinkers sprucken. Måste hitta ork att fixa...
Har man sänkt golvet i källaren ? känns som ovansidan av sulan ligger i nivå med golvet ?
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Har man sänkt golvet i källaren ? känns som ovansidan av sulan ligger i nivå med golvet ?
Ja, de har bilat bort tunna plattan från 40-talet och grävt för isolering mm, sen golvvärme. Men samma slutnivå som innan
 
Detta är en 20 årig bild från detta, samma hörn som spruckna klinker bilden i övre vänstra hörnet
 
  • Byggarbetsplats med armeringsnät för gjutning av betongplatta, förberedelse i pågående renovering eller konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Armeringen är ej ansluten i sulan
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.