Hej
Planerar för att sätta upp lite odlingsytorna i växthuset som vi byggde förra året. Köpte därför några murbruksbaljor på Biltema: https://www.biltema.se/bygg/murning...NDVuPDMakuIB7K-z9s5dycgq8tVlxfIRoCp9gQAvD_BwE
upptäckte nu i efterhand att det utryckningen står att man inte ska använda dem för odling av ätbara växter vilket var just syftet. Men vad är det som gör att just dessa är olämpliga? Tex så säger granngården att deras motsvarighet går bra att odla i: https://www.granngarden.se/murbruksbalja-rektangular-svart-85-l

varför går den ena bra men inte den andra? Bör jag byta ut dem till några från Granngården istället? Något som har tips på andra kärl att odla i som har samma storlek?
Vill ju inte riskera att någon i familjen blir sjuk.
 
wildeside
Det är väl beroende på vad det är för plast i baljorna.
Feltemas kanske inte har full koll på vad det är för plast i baljan och den är inte livmedelsgodskänd.
Tror iof inte Granngårdens balja är varken bättre eller sämre miljömässigt.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
100 % återvunnen polyeten är det i Biltemas iallafall. Vad granngårdens är tillverkad i vet jag ej.
 
  • Gilla
skywatcher
  • Laddar…
En bra grundregel är att all återvunnen plast kan ses som rent hälsoskadlig.
Sen finns det givetvis undantag.

Men jag skulle nog säga att det är biltema som har koll på sin produkt här. Svart återvunnen plast (från Kina kanske?) skulle jag personligen inte odla i.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ok, någon som har tips på någon balja man kan odla i som är runt 90 l stor
 
Jag har använt dessa murbruksbaljor (runda) i närmare 20 år. Fixat ett antal runda hål i botten. De fungerar utmärkt och är både hållbarare och billigare än motsvarande som säljs i trädgårdshandeln. Alla mina dahlior och surfinor står i dessa byttor och mördarsniglarna tycker det är jobbigt att krypa uppför dem.

För nybyggarna är byttorna ypperliga för odling av tex bambu och vidlyftiga buskar om man behöver lite insynsskydd vid uteplatsen innan trädgården är färdigplanerad. Sedan kan man gräva ner växterna i jorden.

Jag använder dem inte för ätbara växter.
 
  • Gilla
Kustvägen och 3 till
  • Laddar…
wildeside
Jag har odlat både potatis och tomater i murarbaljor och lider inga större men av det.
Om jag äter några potatisar och tomater per år odlade i en plast balja tror jag har minimal påverkan i den mängden gifter jag får i mig i dagliga livet och i all frukt och grönsaker jag köper i affären som är besprutade och gödslade med både det ena och det andra.
 
  • Gilla
Roga1337 och 12 till
  • Laddar…
1: plasten är giftig
2: att odla i svarta saker gör att man kokar rötterna (speciellt om du skulle ha det i växthus)

Odla direkt i marken eller i fruktlådor av trä.
 
  • Gilla
larakekar
  • Laddar…
T tpsoft skrev:
Hej
Planerar för att sätta upp lite odlingsytorna i växthuset som vi byggde förra året. Köpte därför några murbruksbaljor på Biltema: [länk]
upptäckte nu i efterhand att det utryckningen står att man inte ska använda dem för odling av ätbara växter vilket var just syftet. Men vad är det som gör att just dessa är olämpliga? Tex så säger granngården att deras motsvarighet går bra att odla i: [länk]

varför går den ena bra men inte den andra? Bör jag byta ut dem till några från Granngården istället? Något som har tips på andra kärl att odla i som har samma storlek?
Vill ju inte riskera att någon i familjen blir sjuk.
Var står det att det är okey att odla i granngårdens murbalja?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T tpsoft skrev:
Som alternativ finns dessa som är livsmedelsgodkänd, dock med en helt annan prislapp. [länk]

är väldigt kluven till hur vi ska göra, kommer inte kunna ha hål i baljorna för avrinning av vatten då vi har stenläggning i hela växthuset.
Priset var för 2 st, men det såg du? Om du är orolig så köp den som ni vet är godkänd för livsmedel så slipper ni bekymra er. Förhoppningsvis håller dem i många år.
Ni kan ju odla blommor i dem ni köpt på Biltema.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Täck insidan med ofarlig fin plast
 
  • Gilla
LarsEriksson42 och 2 till
  • Laddar…
B
Willab garden har baljor för att odla ätbart!
 
B Blåbäret_numero_uno skrev:
Willab garden har baljor för att odla ätbart!
Har du någon länk? Har letat på deras hemsida men inte hittat.
 
M mattoys skrev:
Var står det att det är okey att odla i granngårdens murbalja?
Så här skriver de på denna sida:
https://www.granngarden.se/lantbruk-skog/foderutrustning/balja-hink

Balja i plast eller zink
Är du ute efter stora hinkar? Då har vi flera baljor att välja mellan. Ens om du behöver en stor rund balja eller ett stort foderkar så hittar du det hos Granngården. Varför inte använda en zinkbalja som en kruka för att plantera i? Fyll baljan med jord och plantera säsongens växter i den. Det lyfter vilken trädgård som helst!
 
  • Gilla
Louw
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.