Funderar du på att köpa ett gammalt hus med läckande tak och totalrenovera? Då ska du se fjärde avsnittet av Husdrömmar där Elaine och Dennis renoverar ett gammalt hus som var sönderrenoverat, för de gör det effektivt och med is i magen.


Du kan läsa artikeln här: Husdrömmar - Snabbrenovering under full kontroll i Limhamn
 
Välkommen att kommentera det fjärde avsnittet av Husdrömmar 2023!

Jag vill påminna om att det ligger mycket arbete, själ och hjärta bakom vart och ett av de här projekten. Diskutera sakligt, visa respekt och var konstruktiv i dina kommentarer.

Utgå också från att alla som är inblandade i programmet är medlemmar på Byggahus.se och läser vad du skriver.

Inlägg som inte följer våra diskussionsregler (särskilt § 5.7) raderas utan förvarning.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Jag får inte ihop det?
4 gubbar (visserligen inte svenskar), 3(?) månader, platsbyggt kök (2 man), visserligen mest ytskiktsrenovering men med eternittaksbyte(?) inkluderar i budget på 1 miljon som de inte spräckte?! Är det rimligt? Dessutom i Sverige 2022 när byggvaror blev mer värdefullt än guld!
Känns skumt...
 
  • Gilla
UniktLik och 11 till
  • Laddar…
Jo det kan nog stämma. Du vet ju inte vilket takmaterial de byter till, men låt säga att de väljer papp eller plåt. Sedan hade de inte helkaklat badrummet utan bara vissa partier, handfartet fanns redan och blandaren begagnad. De gjorde mycket själva.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Trevligt program, fint hus! Någon som vet vad Snickar-Anders företag heter?
 
  • Gilla
Pippski och 1 till
  • Laddar…
Vilket vackert kök! Vad heter snickeriet?
 
  • Gilla
Eva-Britt Larsson och 1 till
  • Laddar…
Fint hus!

Man måste nog som tittare släppa sargen och inse att detta är en TV-produktion.

Allt kanske inte är sanning på detaljnivå, om det varit det hade programmet varit fullständigt onjutbart.
 
  • Gilla
Blodsoppen och 3 till
  • Laddar…
Jättefranskan
Kul ide med musikstudio på vinden. Hade vart intressant att få följa det bygget också! :love:
 
M mrberg72 skrev:
Jag får inte ihop det?
4 gubbar (visserligen inte svenskar), 3(?) månader, platsbyggt kök (2 man), visserligen mest ytskiktsrenovering men med eternittaksbyte(?) inkluderar i budget på 1 miljon som de inte spräckte?! Är det rimligt? Dessutom i Sverige 2022 när byggvaror blev mer värdefullt än guld!
Känns skumt...
Först sa de att taket var inkluderat i ”en miljon” men vid slutbesöket när de pratade om ekonomin så tolkade jag det som att de just nu är uppe i en miljon och därför inte spräckt budgeten, fast att taket då räknats bort. Kanske missförstod.

Hur charmigt det än är med en rå och obehandlad stålbalk som avväxling i köket så borde de brandskyddsmåla den. Ej brandskyddat stål vid brand är som torr spagetti som man häller kokande vatten över. Köket är ju en av de vanligaste platserna för bränder och vore synd om övervåningen kom nedstörtande hastigt och lustigt.

Annars är det ju såklart både sjukt inspirerande och imponerande. Att få det köket för 160 000 var säkert ett fynd! Skönt att de inte skiter i taket utan verkar ta det som nästa projekt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Är det ok att stå och köra med vinkelslip i tegel utan skyddsglasögon?
Förstår inte heller hur de fick ihop budgeten, ny el, ett nytt badrum även om det inte var helkaklat, mm.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Klaugust Klaugust skrev:
Först sa de att taket var inkluderat i ”en miljon” men vid slutbesöket när de pratade om ekonomin så tolkade jag det som att de just nu är uppe i en miljon och därför inte spräckt budgeten, fast att taket då räknats bort. Kanske missförstod.

Hur charmigt det än är med en rå och obehandlad stålbalk som avväxling i köket så borde de brandskyddsmåla den. Ej brandskyddat stål vid brand är som torr spagetti som man häller kokande vatten över. Köket är ju en av de vanligaste platserna för bränder och vore synd om övervåningen kom nedstörtande hastigt och lustigt.

Annars är det ju såklart både sjukt inspirerande och imponerande. Att få det köket för 160 000 var säkert ett fynd! Skönt att de inte skiter i taket utan verkar ta det som nästa projekt.
som jag förstod det var pengar i miljonen öronmärkt för att fixa taket så de har inte använt de pengarna än och är därför inom budget.
Mycket imponerande måste jag säga det kändes som att de hade koll igenom allt och att de lyckades inom tidsramen är ju helt otroligt.
 
Jo jag hade nog börjat med taket.

men vilken energi & tempo
Bara älskar färgsättningen på köket!!!!!
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
K kardborren skrev:
Är det ok att stå och köra med vinkelslip i tegel utan skyddsglasögon?
Förstår inte heller hur de fick ihop budgeten, ny el, ett nytt badrum även om det inte var helkaklat, mm.
den polska arbetskraften måste vara väldigt billig :)
 
  • Gilla
  • Haha
Fideliox och 1 till
  • Laddar…
Alltaå det här med att ta fram underlagsgolven. Visst, var och en får ju bestämma vad man själv tycker är snyggt. Men det hade varit intressant om det någon gång påpekades att det är just ett underlagsgolv, med de egenskaper ett sådant kan tänkas ha.
Det är ju inte så att dessa "trägolv" i alla äldre hus är någon slags skatt som oförståndiga människor täckt med parkett, laminat och heltäckningsmattor på pin kiv eller ren dumhet.

edit: I övrigt ett jättefint hus med härlig färgsättning. Önskar ibland att jag själv var lika modig.
 
Redigerat:
  • Gilla
RosannaEL och 13 till
  • Laddar…
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jo det kan nog stämma. Du vet ju inte vilket takmaterial de byter till, men låt säga att de väljer papp eller plåt. Sedan hade de inte helkaklat badrummet utan bara vissa partier, handfartet fanns redan och blandaren begagnad. De gjorde mycket själva.
Sant. Jag har bara för mig att byte av eternittak är långtifrån lika enkelt (och därmed dyrt) som att byta ett annat tak. Det måste väl vara en speciell behörighet och en massa skyddsaspekter att ta hänsyn till?
 
  • Gilla
Skåne2020
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.