H Hamstraren skrev:
Ja , hela iden med smart mätaren (förutom första och viktigaste funktionen: att ha total kontroll över dig som kund i realtid) är att vara just funktionell och dynamisk i realtid och smart. Men Vattenfall kör hellre 1960 tals processer med telefon, skapa ärende, skicka lite papper i luft tuber och sen tekniker som sköter aktivering istället för kund sida - api - aktivering . Som E.ON gör.

Hur lång tid tar aktiveringen från då man pratat med Vattenfall?
I mitt fall så pratade jag med dem 12.20 och 15.20 var den aktiverad.
 
  • Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är inget elhandelsföretag som har med mätaren att göra. Det är nätbolaget.

Att porten inte är aktiv från installation är ett krav i standarden. Det är för att inte obehöriga ska få tillgång till informationen.
Jo korrekt svar men att göra något så enkelt så svårt är ju bara "tidens tecken" och vi sitter rejält i skiten numera med allting. Sen att nätbolagen lyckas skapa en standard som inte är en standard för HAN-porten på en elmätare är ju också ett "tidens tecken".... Sen la man nog ner många mantimmar på GDPR-frågan och en elämätare.
 
  • Haha
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
När porten inte är aktiverad kommer ingen ström ut heller? Eller det finns ström men ingen data? Kan det komma data utan ström?

Finns det HAN portar utan ström? Då Homewizard säger att man kanske behöver en extern USB AC Adapter.
Hur är detta ens en standard när den har variationer? mind=blown
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
H Hamstraren skrev:
När porten inte är aktiverad kommer ingen ström ut heller? Eller det finns ström men ingen data?

Finns det HAN portar utan ström? Då Homewizard säger att man kanske behöver en extern USB AC Adapter.
Hur är detta ens en standard när den har variationer? mind=blown
Jo vi har par långa trådar om det i hemautomatiserng och röran med olika elmätare och brist på standard.
Hursomhelst är HAN-porten inte aktiverad så får man inte ut någonting pga GDPR.
Har själv nog aldrig stött på en sådan röra! (som borde varit enkelt)
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo vi har par långa trådar om det i hemautomatiserng och röran med olika elmätare och brist på standard.
Hursomhelst är HAN-porten inte aktiverad så får man inte ut någonting pga GDPR.
Har själv nog aldrig stött på en sådan röra! (som borde varit enkelt)
När budget är oändlig och pöbeln betalar oberoende av levererad kvalité så blir det så.
Ok, så min mätare kommer kanske vakna till liv när porten blir aktiverad. Den är död nu utan extern AC adapter.
 
H Hamstraren skrev:
När budget är oändlig och pöbeln betalar oberoende av levererad kvalité så blir det så.
Ok, så min mätare kommer kanske vakna till liv när porten blir aktiverad. Den är död nu utan extern AC adapter.
Jo och har du Vattenfalls Sanxing mätare så ska det funka när porten är aktiv.
Sen förefaller det här med WiFi-täckning till elämätaren vara en utmaning.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo och har du Vattenfalls Sanxing mätare så ska det funka när porten är aktiv.
Sen förefaller det här med WiFi-täckning till elämätaren vara en utmaning.
Tack.

Elmätaren delar vägg med min Wi-FI Router så det blir nog inget problem.
Har folk sina mätare mer än 100m från sin router eller varför är det ett problem?
Elmätaren brukar väl vara på en av husets väggar ?
 
H Hamstraren skrev:
Elmätaren brukar väl vara på en av husets väggar ?
Vanligen sitter mätaren i ett stålskåp. Utmärkt skärmning av WiFi-signaler.
 
  • Gilla
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
H Hamstraren skrev:
Tack.

Elmätaren delar vägg med min Wi-FI Router så det blir nog inget problem.
Har folk sina mätare mer än 100m från sin router eller varför är det ett problem?
Elmätaren brukar väl vara på en av husets väggar ?
Jomen sitter elmätaren i ett skärmande plåtskåp på utsidan så blir det ofta problem, sen i äldre hus ofta i en källare (som jag) men det är ju ofta ganska enkelt med dagens AP eller repeaterteknik att fixa till en täckning (eller en gammal router som man kör i AP eller repeaterläge.
 
A alfista skrev:
Vanligen sitter mätaren i ett stålskåp. Utmärkt skärmning av WiFi-signaler.
P paralun skrev:
Jomen sitter elmätaren i ett skärmande plåtskåp på utsidan så blir det ofta problem, sen i äldre hus ofta i en källare (som jag) men det är ju ofta ganska enkelt med dagens AP eller repeaterteknik att fixa till en täckning (eller en gammal router som man kör i AP eller repeaterläge.
Ethernet-adapter med RJ45-kopplare och -kontakt, svart kabel, nätverksanslutning, dataöverföring, isolerad vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Hamstraren skrev:
[bild]
Jo det har också diskuterats i annan tråd och jag tror det funkar.
Vår norske vän Egil menar att maxlängd är 3 meter men bör nog köpas kortast möjligt.
 
P paralun skrev:
Jo det har också diskuterats i annan tråd och jag tror det funkar.
Vår norske vän Egil menar att maxlängd är 3 meter men bör nog köpas kortast möjligt.
Hurså? CAT6 funkar ju upp till runt 100m utan att tappa signalstyrka.
Kan du länka tråden där Egil testat? Tack.
 
  • Gilla
Hamstraren
  • Laddar…
H Hamstraren skrev:
CAT6 funkar ju upp till runt 100m utan att tappa signalstyrka
Du blandar äpplen och elefanter. CAT6 beskriver kabelns prestanda. Sen beror det på vilken typ av utrustning man ansluter i ändarna och vilken typ av signaler de använder hur långt man kan skicka signalen. Att du kan köra Gigabit ethernet över 100 meter är en sak, den aktuella signalen här är visserligen betydligt långsammare men är sämre anpassad för längre kablar.
 
H Hamstraren skrev:
Hur är detta ens en standard när den har variationer? mind=blown
För att en standard ofta anger ett minimum, inte ett maximum. Dvs att så länge du ger X och Y är det lugnt, att du sedan skickar med även Z är inte ett problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.