Puffar lite på denna tråd. Är själv intresserad av att få höra någons erfarenhet.
 
Och för de som inte orkar kolla länken så går det ut på att man får betalt för att någon annan styr laddning och urladdning för att stödja elnätet.
 
Jag har anmält intresse, men de är helt överbelamrade med just sådana intresseanmälningar.. så de hinner inte med, Flowertech finns som aggregator också
 
Varför denna förenkling av klimatfrågan i dagens Sverige (eller kanske hela världen)? Att överproducera el på tider ingen vill ha den för att sedan bygga in förluster vid laddning av batterilager är inte klimatsmart. Men det pratar INGEN om... :D
 
  • Gilla
gone_fishing och 1 till
  • Laddar…
Om överproduktionen kommer från klimatneutral produktion och den lagrade energin kan göra att man slipper spetsa med klimatdålig spetsel så är det väl bra?
 
  • Gilla
rojoli och 2 till
  • Laddar…
Att kapa toppar som måste hanteras av gasturbiner eller anna fossilkraft är definitivt klimatsmart. När det är överproduktion handlar det inte om fossilkraft, den är lättreglerad och stänger av när priset går ner.
 
Självklart är det bättre än fossilkraft. Men att använda sig av tex vindkraft kombinerat med batterier eller annan lagring ger ju en betydligt högre klimatpåverkan per levererad kWh än med tex kärnkraft. Klimatneutrala energislag finns ju i praktiken inte om man räknar på produktionsanläggningarnas livscykel.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Men att dimensionera kärnkraft för topplasten är knappast rimligt.
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men att dimensionera kärnkraft för topplasten är knappast rimligt.
Så är det förmodligen. Men det jag vill åt är att gemene man nuförtiden tror att ett system som till stor del består av intermittent produktion och batterier skulle vara "optimalt klimatsmart" och att det till och med skulle kunna ersätta kärnkraften helt. Debatten är skev.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
Så är det förmodligen. Men det jag vill åt är att gemene man nuförtiden tror att ett system som till stor del består av intermittent produktion och batterier skulle vara "optimalt klimatsmart" och att det till och med skulle kunna ersätta kärnkraften helt. Debatten är skev.
Tror gemene man verkligen det? Jag tycker det verkar finnas starkt stöd för att bygga ut alla former av energislag, sen finns det några högljudda motståndare till varje teknik. Jag tycker att batterier är en ypperlig lösning för att kapa toppar, frekvensreglera och stötta klent dimensionerade grenar långt ute i nätet. Har inte så mycket med kärnkraft att göra, den behövs i alla fall i "botten".
 
  • Gilla
sjohorvan och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Tror gemene man verkligen det? Jag tycker det verkar finnas starkt stöd för att bygga ut alla former av energislag, sen finns det några högljudda motståndare till varje teknik. Jag tycker att batterier är en ypperlig lösning för att kapa toppar, frekvensreglera och stötta klent dimensionerade grenar långt ute i nätet. Har inte så mycket med kärnkraft att göra, den behövs i alla fall i "botten".
Det är såklart spekulation från min sida, men jag har fått intrycket av det ja.

Långt ute i nätet, i brist på annan lösning, kan batterier såklart vara bra. Och som lösning rent tekniskt är det väl fullt godtagbart. Men för att täcka upp för dålig funktion hos dåligt klimatsmarta energislag är det ingen bra lösning.
 
David Wallin David Wallin skrev:
Självklart är det bättre än fossilkraft. Men att använda sig av tex vindkraft kombinerat med batterier eller annan lagring ger ju en betydligt högre klimatpåverkan per levererad kWh än med tex kärnkraft. Klimatneutrala energislag finns ju i praktiken inte om man räknar på produktionsanläggningarnas livscykel.
Om vindkraftverket redan står där så är det väl bara bra att ta tillvara energin?
 
David Wallin David Wallin skrev:
Det är såklart spekulation från min sida, men jag har fått intrycket av det ja.

Långt ute i nätet, i brist på annan lösning, kan batterier såklart vara bra. Och som lösning rent tekniskt är det väl fullt godtagbart. Men för att täcka upp för dålig funktion hos dåligt klimatsmarta energislag är det ingen bra lösning.
Men det scenariot du är rädd för är ju inte ens möjligt (jag tänker att du tänker att någon tror att vi klarar hela vintern på sol+batterier?). Om nån tror det, låt dem göra det.

Det är väl inte nödvändigtvis brist på annan lösning heller, alternativet kan vara att bygga kraftigare ledningar och att ha fler gasgeneratorer. På många håll är de nödvändigt att bygga ut nätet, men kan vi slippa det på vissa ställen genom att ta bort topparna med batterier är jag för det.

Ditt argument mot batterier är ju egentligen att någon annan(?) har för stora förväntningar på tekniken och därför borde vi inte ha den. Samtidigt som du själv i nästa andetag säger att det kan nog vara bra i vissa fall.
 
useless useless skrev:
Om vindkraftverket redan står där så är det väl bara bra att ta tillvara energin?
Ja, men risken som jag ser det är att man i framtiden väljer att göra detta som standard även vid utbyggnad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.