kisumisu kisumisu skrev:
Ingen rolig sits alls.

Nu låter jag kanske som en besserwisser eller så. Men är en anledning att försöka minska och försöka bli av med så mycket lån det går.

Tänker på att det finns så många som tycker det lönt att ha lån. Man vet som sagt aldrig vad som händer i livet.

Har själv fått dock lära mig det via hårda skolan arbetslöshet... timanställd och andra osäkra jobb. Dåliga löner mm. Har en bekant som tjänade de dubbla mot mig och hans lösning var bara ta mera lån. Har idag svårt och får vända på varenda krona fast han tjänar mer än jag.

Jag vill dock önska dig lycka till och mitt tips är väl försöka sälja bort sådant du inte behöver och minska på tex olika abbonemang etc finns ibland hundralappar att spara.
Ja jag har försökt att betala av så mycket jag kunnat tidigare, men det har ändå bara varit några tusenlappar per månad så det har inte gjort jättestor skillnad. Lyckligtvis har jag "bara" en dryg miljon i lån så måndskostnaden blir ju inte astronomisk, även om den i praktiken blir för stor ändå.

Håller på att se över alla inkomster och utgifter så vi får se. Har inte jättemycket att spara in på men det går ju alltid att kapa bort något.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
M
Problemet är att vi inte får lära oss ekonomi i skolan. Man ska ha både lån OCH tillgångar. Visst är det roligt att kunna säga att huset är betalt, men frågan är om ett tomt sparkonto gör nån nytta när man drabbas av olycka.
 
  • Gilla
16386 och 2 till
  • Laddar…
Fick 3.28% i 3 månaders nu i feb, dagen före SEB höjde 0.3%. Har just över 1% i rabatt på 3 månaders. Den rabatten gäller 1 år. Men bara 0.2-0.3% på längre boräntor inklusive fackrabatt. Bor i br. Tyckte alla långivare ville ha så jädra mycket uppgifter om bostaden och föreningen osv. Skulle ta veckor som det lät att kunna byta därav, då jag trodde det skulle ta dagar. Dvs du vet inte alls vad räntan står i då. Sen måste de ta ny UC på dig om det går mer än 2-3 månader innan du kommer till skott. Sista svängen vi snacka, så sa SBAB: Ja men är ni säkra på att ni byter ? Det är ju inte så bra för er att ta många förfrågningar..
Vår UC risk är typ lägsta möjliga. Lån strax u 3.5 miljoner. Ca 62-63% belåningsgrad. Inga andra lån. Inga barn å försörja. Årsinkomst brutto ca 1.2 miljoner tillsammans. Men det var inte precis som de kasta sig över en. Ärligt talat så vill jag ha minst 0.3% på längre löptider för byta bank. Annars ids man inte hålla på byta bank. Men tar det mer än 2 veckor byta bank så kan ju spelreglerna lätt förändrats och det som var 0.3% billigare är precis lika. Av de jag snackade med så verkade min nuvarande bank SEB samt Swedbank mest förhandlingsvilliga. Handelsbankens mailade erbjudna räntor var inte så bra. SBAB erbjöd precis enligt deras nästa räntor på nätet och lät ganska avisande förhandla något. Danske bank var dock den bank som var absolut tvärast göra nåt på erbjuden ränta.

Ojdå, ser på SEBs hemsida att de kastar på 0.4% till på 3månaders f o m i morgon.Listränta 4.99.%. Vilket innebär vi skulle få ränta efter rabatt just under 4%. En får se när det börjar gå ut i början på maj om man ska byta bank och-eller teckna sig för längre löptider. Helt klart börjar 3 månaders dra iväg så kraftigt att konsumtionen kommer bli tvärstopp på under senvåren, sommaren. Kommer bli svårt få räntor under 4% snart.
 
Redigerat:
kisumisu
David Wallin David Wallin skrev:
Ja jag har försökt att betala av så mycket jag kunnat tidigare, men det har ändå bara varit några tusenlappar per månad så det har inte gjort jättestor skillnad. Lyckligtvis har jag "bara" en dryg miljon i lån så måndskostnaden blir ju inte astronomisk, även om den i praktiken blir för stor ändå.

Håller på att se över alla inkomster och utgifter så vi får se. Har inte jättemycket att spara in på men det går ju alltid att kapa bort något.
Skönt det att inte är flera miljoner!

Många sätter sig tyvärr på den sitsen och även triggar upp priserna. En av de anledningarna jag själv flyttade ifrån 08 området. Var redan för 20år sen för dyrt bo!

Faktist skönt kunna lägga undan pengar på annat än bara boende.

Kolla varenda lilla skitsak...de man kanske kan börja med är att kolla mobilabben. Behöver man så mycket surf om man har wifi behöver man nya lurar osv oftast blir kontantkort mer lönt... alternativt andra hållet om man nu behöver mobildata, att kanske teckna ett obegränsat surf abb och säga upp fibern hemma bara "tethra" dvs dela hotspot ifrån mobilen till övriga enheter ;)

Nästa grej är streaming, tv abbonemang mm....finns fria kanaler (vårat marknät svt och tv4 och har man parabol vrider man tallriken mot 19 grader öst…finns bla Eurosport, Mtv, Disneychannel okodat gratis), finns youtube, pluto tv, svtplay mm som är gratis!

Ser över sina försäkringar, behövs verkligen alla?

Man börjar promenera och cykla de sträckorna som går, ställer kanske tom av bilen (går lätt ställa av och på då när man behöver bil).

Finns säkert en hel del annat också...självklara saker som att sluta röka och sluta dricka sprit. ;)

Men sen värderar vi ju alla dessa saker annorlunda.
 
Redigerat:
kisumisu
M Markarbetaren skrev:
Problemet är att vi inte får lära oss ekonomi i skolan. Man ska ha både lån OCH tillgångar. Visst är det roligt att kunna säga att huset är betalt, men frågan är om ett tomt sparkonto gör nån nytta när man drabbas av olycka.
Håller med. Man ska se till så man har åtminstone ca 3 "månadslöner" sparat. De tar tid innan man får saker fungera som A-kassa, F-kassa, ett nytt jobb innan lönen börjar rulla in osv. Sedan kan även andra tråkiga saker hända behöver inte bara vara arbetslöshet eller sjukdom och även då är det mycket bra att ha en buffert. Så att man slipper ta dyra lån.

Fast samtidigt om alla skulle göra som DU och JAG, kanske allt såg annorlunda ut även för oss ;)

Haha jag skojar jag är ingen ekonom och har allt annat än bra lön. Men det "roligt" när vissa höginkomsttagare hamnar hos fogden när dem tror på allt vad banken säger och lever helt över tillgångarna :rofl:
 
Redigerat:
M
kisumisu kisumisu skrev:
Håller med. Man ska se till så man har åtminstone ca 3 "månadslöner" sparat. De tar tid innan man får saker fungera som A-kassa, F-kassa, ett nytt jobb innan lönen börjar rulla in osv. Sedan kan även andra tråkiga saker hända behöver inte bara vara arbetslöshet eller sjukdom och även då är det mycket bra att ha en buffert. Så att man slipper ta dyra lån.

Fast samtidigt om alla skulle göra som DU och JAG, kanske allt såg annorlunda ut även för oss ;)

Haha jag skojar jag är ingen ekonom och har allt annat än bra lön. Men det "roligt" när vissa höginkomsttagare hamnar hos fogden när dem tror på allt vad banken säger och lever helt över tillgångarna :rofl:
Jag brukar förespråka att bygga buffert när man köpt sin bostad innan man gör något öht., renovera eller amortera eller what ever. Några månadslöner på banken ger ett tidsfönster att agera vid oförutsedda händelser. 100k extra amorterat istället för på ett konto gör på sin höjd några 100-lappar i mindre utgifter när olyckan slår till, dvs. lite meningslöst. Men med 100k på banken så har man några månader på sig att agera, även vid 0kr i inkomst.

Nu gled vi ifrån ämnet lite. Buffert kanske inte är nån fördel vid förhandling om låneränta, eller det kanske det är , nån som vet?
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Nu gled vi ifrån ämnet lite. Buffert kanske inte är nån fördel vid förhandling om låneränta, eller det kanske det är , nån som vet?
Jag tror att vissa banker, särskilt nischbankerna, kan ge dig viss ränterabatt om du har över en viss summa på ett sparkonto hos dem.
 
  • Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Samma sits här, 2årigt låst hos SEB som löper ut imorgon. De var överhuvdtaget inte intresserade av att möta SBAB standarderbjudande så byter nu bank. SBAB ger oss 3.54, SEB efter 1,10 i rabatt skulle blivit 3,89. Har amorterat extra under perioden med bundna men får nog tyvärr vikta över nu och amortera lite mindre och lägga mer på räntorna. Hann iaf komma ner under 70% belåningsgrad vilket var lite av ett mål med den höga amorteringsnivån. Men sanningen är ju så klart att det främst påverkats av en prisuppgång över tid så räknemässigt är det inte samma jämförelse som initialt
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
G Ganescha skrev:
Vad är en bra ränta idag? Allt under 4%? Får man ens det idag?
Vi har 1,4 i rabatt mot list på rörligt så en bit under 4 är i nuläget inga problem.
 
J JHV3 skrev:
Vi har 1,4 i rabatt mot list på rörligt så en bit under 4 är i nuläget inga problem.
Ny taget lån? Belåningsgrad?
 
G Ganescha skrev:
Ny taget lån? Belåningsgrad?
Vi tog lånet i juni, 76% mot ingångsvärde
 
Kan också vara värt att notera att i vårt fall upplevde vi att SEB försökte förhala hela bankbytet. Eller så var de bara dryga. eller så drabbades vi bara av otur…

21/2 fm begärde jag amorteringsplan. Den skulle skickas direkt samma dag enligt SEB. Måste gå som post då de hävdade att de inte fick/kunde skicka digitalt.

vi hade postutdelning både onsdag och fredag men det kom inget.

24/2 Fredag efm hade jag ny kontakt. Nej vi kan inte skicka digitalt. Vi skickar ett nytt idag ”det kan ju kommit bort i posten”
27/2. Jag skitförbannad fick igenom att få det digitalt. Kom samma dag. Så det gick visst att lösa när man var lite arg kund och det inte hade kommit på flera dagar från att de själva hade sagt att de skickade första gången

Igår 3/3 kom det på posten. Datummärkt 27/2…
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
O olofh skrev:
Kan också vara värt att notera att i vårt fall upplevde vi att SEB försökte förhala hela bankbytet. Eller så var de bara dryga. eller så drabbades vi bara av otur…

21/2 fm begärde jag amorteringsplan. Den skulle skickas direkt samma dag enligt SEB. Måste gå som post då de hävdade att de inte fick/kunde skicka digitalt.

vi hade postutdelning både onsdag och fredag men det kom inget.

24/2 Fredag efm hade jag ny kontakt. Nej vi kan inte skicka digitalt. Vi skickar ett nytt idag ”det kan ju kommit bort i posten”
27/2. Jag skitförbannad fick igenom att få det digitalt. Kom samma dag. Så det gick visst att lösa när man var lite arg kund och det inte hade kommit på flera dagar från att de själva hade sagt att de skickade första gången

Igår 3/3 kom det på posten. Datummärkt 27/2…
Sköter en del pappersarbete för en BRF och det är helt otroligt hur illa administrationen på bankerna har funkat de senaste två åren. De lyckas inte skicka ut papper om att panter är lösta och pantsättning och medarbetarna på bankerna verkar inte klara av att skicka av vanliga brev längre. Jag gissar att personalen har rört på sig och man har försökt "digitaliserar" bort tjänster med resultatet att det enkla har blivit väldigt svårt. Just det där "kommer bort posten" är deras standardfras.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
På SEB finns allt att ladda ner elektroniskt stört skönt. Dock en grej som inte finns elektroniskt är underlag för särskild löneskatt (pension och sjukförsäkring) av någon anledning.

Ungefär vartannat misslyckas de skicka den, och ungefär vartannat av de så hittar jag den hemma i någon hög ett år senare :crysmile: tur de kan fixa den om man kontaktar supporten.
 
O
Det är en intressant frågeställning och jag tror många funderat i samma tankebanor.

Nordea, Länsförsäkringar och Swedbank har för närvarande en listränta på 5,14 % (rörlig) medan t.ex. Ica har 4,37 % och SBAB 4,17 %. Knappar man lite enkelt in att bostaden är värderad till 3 miljoner och man har lån på 2 miljoner erbjuder Ica en ränta på 3,67 % (om man handlar för mer än 6000kr/mån på Icas butiker). SBAB erbjuder en ränta på 3,85 % givet samma förutsättningar.

Utifrån nuvarande listräntor betyder det att man behöver få en rabatt på 1,47 enheter respektive 1,34 enheter av Nordea, Länsförsäkringar och Swedbank för att ligga på samma nivå som Ica och SBAB. Hur vanligt är det med så höga ränterabatter med en belåningsgrad på runt 66 %?

Vore därför intressant att se hur pass lägre listräntor Ica och SBAB haft rent procentuellt jämfört med Nordea, Länsförsäkringar och Swedbank de senaste 10 åren. Även om det så klart inte är givet att samma förhållande kommer råda de kommande 5-10 åren.

Har man en bostadsrätt får man även beakta kostnaden (pantsättningsavgiften) föreningen tar om man byter kreditgivare, vilket kanske inte gör det lönt att byta så ofta om det är för små skillnader.
 
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.