metalmama metalmama skrev:
Haha jag visa honom precis inlägger. Han menar att byta tak och se till att det håller tätt är två olika saker. "Byta tak" = byta hela taket, papp, pannor och allt. "Se till att hålla tätt" = byta/täta igen där vi kan se att det läcker vid skorstenen (har startat en anna tråd om detta skorstenshaveri).

För mig är byta tak och se till att det håller tätt samma sak. Byta rubbet och pausa resten av renoveringen.

Till historien hör också att vi redan fått lappa en akut läcka med hjälp av plåtslagare på den tillbyggda "ladan". Tror det är det som min man tycker vi kan göra på denna sidan vid skorstenen. Mer bilder följer.
Det här taket har passerat stadiet "se till att hålla tätt". Det måste helrenoveras, spont, papp, läkt och pannor och hela joxet.

Sen, sluta med fogskummet!
Fogskum kan man ha undantagsvis i nåt hörn, men inte trycka i som standardlösning överallt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
metalmama metalmama skrev:
Ja det tycker jag också, måste bara få med gubben på banan. Han tycker inte det är prio nummer 1. Vad gör man!
Vad KAN din "gubbe" om att bygga och renovera?

Från vad Du har presenterat på Byggahus så borde han ägna sig åt något som han är duktig på och kan tjäna pengar på att betala någon som kan bygga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Bra input från alla här! Mycket saker jag redan fattat men behövde liksom få andra som sa samma sak.

Ja du gubben kommer inte lägga mer fogskum det är självklart. Han är IT/hårdvara snubbe som inte renoverat på denna skalan innan men är inte helt ohändig. Detta är lite hans projekt och jag hoppas mest på att vi iallafall ska kunna bo där. Tänker mer att vi får göra saker efter hand för att det lätt springer iväg annars.

Planerna för huset, ja du. Vi tänkte som sagt bo i delar av det och sedan se om vi kan öppna upp samlingslokalen för allmänheten på sikt. Har lite kontakt med kommunen och sånt.

Vi har inte oändligt med pengar och min man kommer jobba heltid på att fixa med huset. Vi är som sagt vana vid engelsk byggstandard så huset kändes inte konstigt för oss på det planet.

Stommen, husgrund, rör och el är under kontroll och enligt byggfirman inte förlorad. Men visst, fixar vi inte taket är vi snart där, utan återvändo. Vi får göra ett försök och se hur det går att bo i huset detta året. Tidigare ägaren har bott där periodvis men som sagt lämnat det åt sitt öde i 8 år.

Tack för inte bli outade men med ett så knasigt hus är det kanske svårt att försvinna i mängden. Borde kanske ha en tråd som följer hur det går för oss när vi kämpar på.
 
  • Gilla
L.I
  • Laddar…
metalmama metalmama skrev:
Bra input från alla här! Mycket saker jag redan fattat men behövde liksom få andra som sa samma sak.

Ja du gubben kommer inte lägga mer fogskum det är självklart. Han är IT/hårdvara snubbe som inte renoverat på denna skalan innan men är inte helt ohändig. Detta är lite hans projekt och jag hoppas mest på att vi iallafall ska kunna bo där. Tänker mer att vi får göra saker efter hand för att det lätt springer iväg annars.

Planerna för huset, ja du. Vi tänkte som sagt bo i delar av det och sedan se om vi kan öppna upp samlingslokalen för allmänheten på sikt. Har lite kontakt med kommunen och sånt.

Vi har inte oändligt med pengar och min man kommer jobba heltid på att fixa med huset. Vi är som sagt vana vid engelsk byggstandard så huset kändes inte konstigt för oss på det planet.

Stommen, husgrund, rör och el är under kontroll och enligt byggfirman inte förlorad. Men visst, fixar vi inte taket är vi snart där, utan återvändo. Vi får göra ett försök och se hur det går att bo i huset detta året. Tidigare ägaren har bott där periodvis men som sagt lämnat det åt sitt öde i 8 år.

Tack för inte bli outade men med ett så knasigt hus är det kanske svårt att försvinna i mängden. Borde kanske ha en tråd som följer hur det går för oss när vi kämpar på.
som det har nämnts så är jag tveksam till "byggaren" om de inte prioriterar taket först. Risken är att ni bränner tid, pengar och energi på moment som inte är lika kritiska. Har ni aktivt läckage in i huset som du skickade på första bilden så är det ett tak som skall bytas omgående.

Ett tips är att sätta gubbens fokus på saker som inte är kritiskt för huset.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Takpappen tål inte uv-ljus så nu när pannorna är borta kommer hela takpappen förstöras.
Jag vet att det är svårt att prioritera under en renovering men känns inte som det är värt att göra nått åt huset föräns det är klart.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
som det har nämnts så är jag tveksam till "byggaren" om de inte prioriterar taket först. Risken är att ni bränner tid, pengar och energi på moment som inte är lika kritiska. Har ni aktivt läckage in i huset som du skickade på första bilden så är det ett tak som skall bytas omgående.

Ett tips är att sätta gubbens fokus på saker som inte är kritiskt för huset.
Nu har jag inte varit uppe och inspekterat takstolar etc men enligt byggaren behöver vi inte byta stommen/bjälkar. Vad jag förstått det som finns det i nuläget "bara" en läcka vid skorstenen. Vet inte hur den var för ett år sedan men gissar att den inte lagat sig själv liksom.

Den plåtlappade biten på "ladan" läcker inte längre. Är kanske läga att få upp byggaren och kolla igen?

Försäkringsbolaget har haft besiktningsman vid huset två gånger, en gång när vi köpte det och en gång till efter vi gjort husgrund, stambyte, ny el.
 
  • Gilla
Dalatorp
  • Laddar…
Det finns inga genvägar för ett hus. Det ska sydväsr och stövlar för kunna fungera som bostad.Bara bita t åpplet om ni vill ha huset kvar att bo i.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T trojlee skrev:
Takpappen tål inte uv-ljus så nu när pannorna är borta kommer hela takpappen förstöras.
Jag vet att det är svårt att prioritera under en renovering men känns inte som det är värt att göra nått åt huset föräns det är klart.
Ah ok, det visste jag inte det med UV. Vet inte hur länge det varit bart men kan ha varit sen sent 80-tal!

Som tur är behövs bara kosmetiska saker invändigt när el och vatten är inkopplat igen, vilket det ska vara till påsk.

Det är lite som att bygga ett hus i ett hus när man gör så omfattande renoveringar. Det finns kök och badrum som kan användas även om kosmetiskt har mer att önska. På sikt ska vi bygga ett badrum och kök i soutteräng delen men bo på entréplan/ovanvåningen tills vi kommer dit.

Är helt ok att vänta med allt annat sådant, men visst känns det att behöva lägga mycket på ett helt nytt tak. Men det är ju vad det är och helt klart vad vi måste göra.
 
J jonaserik skrev:
Det finns inga genvägar för ett hus. Det ska sydväsr och stövlar för kunna fungera som bostad.Bara bita t åpplet om ni vill ha huset kvar att bo i.
Sant som är sagt. Kommer uppdatera senare om hur det gick om intresse finns.
 
metalmama metalmama skrev:
Sant som är sagt. Kommer uppdatera senare om hur det gick om intresse finns.
Klart man vill följa det här projektet!
Huset ser ju spännande ut, kan bli härligt när det kommer i ordning!

Som de andra säger: Taket är ALLTID prio ett att få tätt.
Plåten ser ju ut att funka som tilläggig lagning, men det hade nästan funkat lika bra oh mycket billigare att bara dra över presenningar över hela taket, de är dessutom enkla att ta bort när man jobbar och lägga tillbaka när man pausar så att man slipper få in regn när man tar helg.

Men fogskummet var lite dumt, man ser ju att träet är mer eller mindre blött och ruttet där, fogskummet underlättar inte. Allt dåligt trä ska ju bort och ersättas av nytt. Förhoppningsvis har byggaren ni hittat rätt i att det inte är några skador i bärande reglar, takstolar mm.


Sedan kikar man på "fötterna" dvs dränering och avlopp, särskilt nu när nederbörden ökar överallt. Kolla om avlopp i källaren och utanför källarentréer är kopplade till dagvatten eller inte, låt en firma filma avloppsrören för att se skicket på dem, kolla om det behöver dräneras om.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Klart man vill följa det här projektet!
Huset ser ju spännande ut, kan bli härligt när det kommer i ordning!

Som de andra säger: Taket är ALLTID prio ett att få tätt.
Plåten ser ju ut att funka som tilläggig lagning, men det hade nästan funkat lika bra oh mycket billigare att bara dra över presenningar över hela taket, de är dessutom enkla att ta bort när man jobbar och lägga tillbaka när man pausar så att man slipper få in regn när man tar helg.

Men fogskummet var lite dumt, man ser ju att träet är mer eller mindre blött och ruttet där, fogskummet underlättar inte. Allt dåligt trä ska ju bort och ersättas av nytt. Förhoppningsvis har byggaren ni hittat rätt i att det inte är några skador i bärande reglar, takstolar mm.


Sedan kikar man på "fötterna" dvs dränering och avlopp, särskilt nu när nederbörden ökar överallt. Kolla om avlopp i källaren och utanför källarentréer är kopplade till dagvatten eller inte, låt en firma filma avloppsrören för att se skicket på dem, kolla om det behöver dräneras om.
Vad roligt med din postiva inställning och energi! Jag ska uppdatera hur det går för oss. Det är verkligen ett fantastisk hus där det mesta är original från tillbyggnaden/renoveringen 1945. Vi tänkte försöka rusta upp utan att pajja det fina.

Mannen har erkänt att han visste att fogskum var dumt. Ha! Han hade hoppats att komma upp på taket den gången men det gick inte med den stegen han hade. Det får bli till att försöka hitta en byggställning som vi kan ha ett tag. Presenning ska vi fixa, kanske även en plåtlösnkng för det mest akuta. Sen byta allt som ser murket ut. Stuprännor och häng rännor har inte rensats under tiden huset stått öde så vatten har runnit lite hur sol helst. Räntorna kan vi hålla rätt på nu.

"Fötterna" är under kontroll. Källaren grävdes ut på 40 talet för att bli en soutteräng våning och vi har grävt ur hela husgrunden, gjutit ny betongplatta med isolering och golvvärme, dragit in helt nya rör/komplett stambyte, allt gjort av byggaren. Kommunalt vatten och el finns indraget och behöver kopplas på igen. Bedömningen under året som gått var att göra detta innan då nödlösning fanns för taket och stommen/bjälkar var ok. Kanske dumt i efterhand men allt behöver ju göras på det här huset så vi gick på byggarens råd.

Nu är frågan hur mycket man kan göra själv för att byta taket, vi kommer ha tid att göra det men man vill ju inte sabba det mer än det redan är. Det känns som även med en byggare vill man göra det i etapper för kostnaden skull. Rent krasst är "ladan" tillbyggnaden inte prio nr 1, men "bostadsdelen" vill man så klart rädda. Eller är man dum att tänka så när de faktiskt sitter ihop?

Tacksam för all input från alla här i tråden! Gett oss mycket att tänka på!
 
Ja, starta gärna en projekt-tråd, det skulle vara spännande att följa :D!

Taket är viktigast just nu, hela taket! Nu när ni gjort så mycket annat på huset med grund och VA och grejer, vill ni inte få innertak och väggar förstörda av ett läckande tak! Det kan bli mycket fukt/röt/mögelskadat material att byta, varken kul för plånbok eller hälsa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
När ni skriver "ladan" så känns det som en stor del som inte är tänkt att bo i utan mera som förvaring. Jag skulle säga att finns inte tid och pengar, byt till plåttak så allt är tätt, se till det torkar ut och låt det bara vara...

Pressening tror jag är "för" tät, plåttak luftar det under. Så en tillfällig lösning med pressening tror jag inte alls på...
 
  • Gilla
metalmama och 1 till
  • Laddar…
metalmama metalmama skrev:
Fick offer på 800,000kr för takbyte men det var förra sommaren och vi hade annat mer akut som behövde göras.
800tkr för ett takbyte låter ju onekligen väldigt mycket pengar. Är det den byggaren ni har inne nu? I så fall skulle jag försöka få in nån mer offert.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
metalmama metalmama skrev:
Ja det tycker jag också, måste bara få med gubben på banan. Han tycker inte det är prio nummer 1. Vad gör man!
Byt gubbe
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.