Goddagens!
Jag har byggt en spalje mellan min tom och en bilväg. Då vägen är lite upphöjd har jag gjort den lite drygt 2m hög.

Jag har planterat murgröna, men i väntan på att den ska täcka spaljen har jag satt upp ett grönt nät som insynsskydd. När stormen Otto nu drog in så böjde sig hela konstruktionen (kombination av att stolpskorna böjde sig och att plintarna rörde sig) och jag skulle uppskatta lite input innan jag ger mig på att rätta till det.

Jag tänker mig att den spaljen med täckt murgröna kommer att vara ungefär ett lika stort vindfång som insynsskyddet är idag.

Då planken böjer sig mot kommunens mark kan jag inte tillåta mig själv att stötta det alltför mycket från det hållet, men litegrann kan nog accepteras. Men framförallt kommer jag att behöva stötta från min egen sida.

Min plan ser ut så här:
Slå ner ett jordankare per stolpe ca 70 cm in på min egen tomt och fäst ett spännband (alt regel) mellan detta och spaljestolparna.

Packa jorden på kommunens sida av plintarna. Kanske hälla på löst blandad betong?

Slå ner jordankare på kommunens sida av spaljen och fästa stormankare i dessa.

Bilder på fiaskot samt en skiss på planen hittar ni nedan.

Mkt tacksam för input!

Staket med grönt nät, sol, träd, molnigt himmel, gräs, dagtid, utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgårdsland med nätduk, stödpinnar, buntband, betongplint, gröna växter och svart bevattningsslang, dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Handritad skiss, teknisk ritning, måttangivelser, strukturer, kommunens mark, min tomt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ledsen
  • Wow
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Om du hade den ytan på en segelbåt så skulle du nog göra 25 knop. Det är där det felar, ett segel direkt som det är nu. Att försöka stadga den genom sträva 70 cm ut kommer inte att hjälpa, det är för kort ut. Behövs nog minst 1,5 meter och fästes så högt upp som möjligt på en stolpe. Det bästa är om du kontaktar kommunen och får lov att sätta stöttor på andra sidan. Är det bara en mark med lite sly och annat så är dom nog inte omöjliga.
Stöttor ska då vara ca 1,5 mter ut och sitta så högt som möjligt på en stolpe, då blir stöttorna ca 2,5 meter
 
  • Gilla
relier och 6 till
  • Laddar…
Ett alternativ att överväga kan ju vara lite konstruktioner som kommer till nytta men som stöttar den långa raksträckan. Jag har platsbyggt komposter, ca en meter höga och djupa med spaljén som bakre rygg. Stadgar upp väldigt bra. Andra alternativ är ju ett enklare vedförråd med stolpar någon/några meter in och glesa tvärslåar emellan, eller varför inte en extra bit spalje in mot trädgården på mitten som kan ha rabatt på båda sidor. Bra för klättrande matodling eller något vackert som blommar.
 
  • Gilla
Cheva57 och 5 till
  • Laddar…
Bort med seglet och plantera klätterväxt på nätet bakom
 
  • Gilla
  • Haha
hajdes och 17 till
  • Laddar…
L lantzen skrev:
Goddagens!
Jag har byggt en spalje mellan min tom och en bilväg. Då vägen är lite upphöjd har jag gjort den lite drygt 2m hög.

Jag har planterat murgröna, men i väntan på att den ska täcka spaljen har jag satt upp ett grönt nät som insynsskydd. När stormen Otto nu drog in så böjde sig hela konstruktionen (kombination av att stolpskorna böjde sig och att plintarna rörde sig) och jag skulle uppskatta lite input innan jag ger mig på att rätta till det.

Jag tänker mig att den spaljen med täckt murgröna kommer att vara ungefär ett lika stort vindfång som insynsskyddet är idag.

Då planken böjer sig mot kommunens mark kan jag inte tillåta mig själv att stötta det alltför mycket från det hållet, men litegrann kan nog accepteras. Men framförallt kommer jag att behöva stötta från min egen sida.

Min plan ser ut så här:
Slå ner ett jordankare per stolpe ca 70 cm in på min egen tomt och fäst ett spännband (alt regel) mellan detta och spaljestolparna.

Packa jorden på kommunens sida av plintarna. Kanske hälla på löst blandad betong?

Slå ner jordankare på kommunens sida av spaljen och fästa stormankare i dessa.

Bilder på fiaskot samt en skiss på planen hittar ni nedan.

Mkt tacksam för input!

[bild]
[bild]
[bild]
sätta upp något insynsskydd som inte är så tätt ? Så det inte blir sånt segel. Jag har ribbor med 0,5 cm mellanrum. Syns inget igenom.
 
  • Gilla
volvo v40
  • Laddar…
Med facit i hand hade det förmodligen varit bättre att ha vridit betongplintarna 90° p.g.a de förväntade krafterna men så dags nu.
 
  • Gilla
kjelland och 26 till
  • Laddar…
MultiMan
Ja, det var det första jag tänkte på också. Kommer bli väldigt svårt att få det att hålla med tät väv som knappt släpper igenom någon vind alls. Blir ett enormt tryck.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Som sagt, med det seglet kommer det krävas betydligt kraftigare stöttor.
Har ni funderat på att ha spaljen lite olika vinklar istället? Så att den kan stötta sig själv.
Eller bygga vidare på den befintliga, med avstickare inåt tomten på några ställen som små pergola-rum Dels så kommer det vara stadgande, dels så kommer det bryta upp vinden.
 
  • Gilla
orienterarn och 3 till
  • Laddar…
Om nu ’seglet’ är en tillfällig lösning så borde du ju inte bygga om för att stadga upp utan där har du ju problemet. Ta bort och gör om?
Stabilt byggt btw att seglet sitter kvar ;)
 
  • Gilla
hajdes och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Ingenting kommer att hålla, det bästa du kan göra är att göra hål i pressenningen och återställa stolparna…
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Med murgröna så får du inte samma problem
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Det där är ingen spaljé. Det är ett segel.
Ett staket ska ha minst 50% luft och är det mindre räknas det som plank. Oavsett material. Gör en ordentlig spaljé och plantera humle eller murgröna eller nåt så ni får insynsskydd.
 
  • Gilla
  • Haha
hajdes och 6 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om du hade den ytan på en segelbåt så skulle du nog göra 25 knop. Det är där det felar, ett segel direkt som det är nu. Att försöka stadga den genom sträva 70 cm ut kommer inte att hjälpa, det är för kort ut. Behövs nog minst 1,5 meter och fästes så högt upp som möjligt på en stolpe. Det bästa är om du kontaktar kommunen och får lov att sätta stöttor på andra sidan. Är det bara en mark med lite sly och annat så är dom nog inte omöjliga.
Stöttor ska då vara ca 1,5 mter ut och sitta så högt som möjligt på en stolpe, då blir stöttorna ca 2,5 meter
Tack för svar. Med facit i hand så var det ju korkat att sätta skuggnätet på det viset jag gjort. Jag trodde faktiskt att det faktum att nätet inte är tätt skulle vara tillräckligt, men det var ju ett väldigt felaktigt antagande...
 
  • Gilla
hajdes och 4 till
  • Laddar…
P Perplexus skrev:
Ett alternativ att överväga kan ju vara lite konstruktioner som kommer till nytta men som stöttar den långa raksträckan. Jag har platsbyggt komposter, ca en meter höga och djupa med spaljén som bakre rygg. Stadgar upp väldigt bra. Andra alternativ är ju ett enklare vedförråd med stolpar någon/några meter in och glesa tvärslåar emellan, eller varför inte en extra bit spalje in mot trädgården på mitten som kan ha rabatt på båda sidor. Bra för klättrande matodling eller något vackert som blommar.
jag har egentligen ingenting mot lite konstruktioner. Problemet blir att stolparna endast hänger samman med armeringsnäten så de måste nog stöttas upp individellt. Lite surt bara att det innebär att 1.5 av gräsmattan försvinner....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.