mowatom skrev:
Berätta mer!
Jo jag har alltid gillat musik och stereo/bio lite extra mycket.

Började som liten runt 1975 när min storasyster var tillsammans med någon importör för högtalarmärket Infinity & Sansui i Sundbyberg norr om Sthlm.

Därefter växte mitt intresse & runt 1980 jag snodde farsans & morsans Philipsstereo från vardagsrummet, in till mitt rum och började laborera med högtalare och ljudet. 1988 köpte jag för 1.a ggr min första egna nya stereo, dom 2 största paren högtalare som Expert vid ST-eriksplan hade inne & cd-spelare, förstärkare, VHS-spelare, radiodel, eqalizer.....OCH dom 2 ända cdskivorna som fanns att köpa vid tidpunkten, cd var nytt.

Hoppar fram till 1998, när jag efter mycket sliten kropp i byggbranschen med nervsmärtor började värdera ljud/musik ännu mer då det gav mig bättre smärtstillande effekt än tabletter.

Plötsligt köpte jag stereosaker begagnade för 43.000 kr & insåg att pris hade en relation till vilket ljud du fick i vardagsrummet, därefter sökte jag "det ultimata ljudet".

Blev in-och-ut med minst 20-30 olika högtalarpar & lika många förstärkare och försteg & cd spelare, & till slut hade jag precis vad jag önskade. MEN 2006 flyttade jag & byggde nytt hus, jag byggde mycket runt ett ljudrum/biograf som jag skulle ha i källaren på 50 kvm utan pelare & dylikt.

2012 när jag äntligen kunde flytta in i huset ( utan att källaren var klar) insåg jag snabbt att det stora rummet "åt upp" dB ( ljud tryck) så den anläggning jag varit så nöjd med räckte inte i detta stora rum.

Vidare hade jag sedan flera år tillbaka insett att högtalare som fungerar bra i stora rum kostar 1 milj & uppåt, så precis där började jag studera hur ljud fungerade och hur man byggde högtalare.
Och jag går alltid ALL-IN helhjärtat i allt jag gör, så även detta.

Jag hade en hifi-kompis som var elektroingenjör som hjälpte mig med vissa uträkningar & mätningar, & la ner mycket tid & fix för att få till slutresultatet ( hemma i köket)
Men vart väldigt nöjd med resultatet även om jag 1 år senare vidareutvecklade dessa med yttligare 1 till 12 tum´s bas per sida så nu i dagsläget är det 215 kilo per sida.

Hittade en bild på paret, & ska se i andra datorn om jag har några byggbilder som jag vet jag tog.

Stapelade vitkantiga högtalare med svarta element, brunt trägolv, vedstapel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hemmabio med storskärm, högtalare, akustiska paneler, matta, svarta gardiner och mobil logo nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Byggroda och 45 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Jo jag har alltid gillat musik och stereo/bio lite extra mycket.

Började som liten runt 1975 när min storasyster var tillsammans med någon importör för högtalarmärket Infinity & Sansui i Sundbyberg norr om Sthlm.

Därefter växte mitt intresse & runt 1980 jag snodde farsans & morsans Philipsstereo från vardagsrummet, in till mitt rum och började laborera med högtalare och ljudet. 1988 köpte jag för 1.a ggr min första egna nya stereo, dom 2 största paren högtalare som Expert vid ST-eriksplan hade inne & cd-spelare, förstärkare, VHS-spelare, radiodel, eqalizer.....OCH dom 2 ända cdskivorna som fanns att köpa vid tidpunkten, cd var nytt.

Hoppar fram till 1998, när jag efter mycket sliten kropp i byggbranschen med nervsmärtor började värdera ljud/musik ännu mer då det gav mig bättre smärtstillande effekt än tabletter.

Plötsligt köpte jag stereosaker begagnade för 43.000 kr & insåg att pris hade en relation till vilket ljud du fick i vardagsrummet, därefter sökte jag "det ultimata ljudet".

Blev in-och-ut med minst 20-30 olika högtalarpar & lika många förstärkare och försteg & cd spelare, & till slut hade jag precis vad jag önskade. MEN 2006 flyttade jag & byggde nytt hus, jag byggde mycket runt ett ljudrum/biograf som jag skulle ha i källaren på 50 kvm utan pelare & dylikt.

2012 när jag äntligen kunde flytta in i huset ( utan att källaren var klar) insåg jag snabbt att det stora rummet "åt upp" dB ( ljud tryck) så den anläggning jag varit så nöjd med räckte inte i detta stora rum.

Vidare hade jag sedan flera år tillbaka insett att högtalare som fungerar bra i stora rum kostar 1 milj & uppåt, så precis där började jag studera hur ljud fungerade och hur man byggde högtalare.
Och jag går alltid ALL-IN helhjärtat i allt jag gör, så även detta.

Jag hade en hifi-kompis som var elektroingenjör som hjälpte mig med vissa uträkningar & mätningar, & la ner mycket tid & fix för att få till slutresultatet ( hemma i köket)
Men vart väldigt nöjd med resultatet även om jag 1 år senare vidareutvecklade dessa med yttligare 1 till 12 tum´s bas per sida så nu i dagsläget är det 215 kilo per sida.

Hittade en bild på paret, & ska se i andra datorn om jag har några byggbilder som jag vet jag tog.

[bild] [bild]
Jag vill ha sådana men har uppenbarligen inte råd. Finns det någon möjlighet att du delar med dig av ritningarna för dom? Jag är dödligt imponerad!
 
30-årspresent till en vän. Oöppningsbar whiskylåda med fram och bakstycke i glas. Återstår att se om innehållet värderas högre än arbetsinsatsen.
 
  • En flaska whiskey i en träask på en köksbänk mot en kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
Curryplutt och 33 till
  • Laddar…
B Björkeberg skrev:
30-årspresent till en vän. Oöppningsbar whiskylåda med fram och bakstycke i glas. Återstår att se om innehållet värderas högre än arbetsinsatsen.
Du har väl sagt åt din vän att det går att öppna den utan att förstöra den?
Så att hen har något att fundera över de närmsta 30åren :D
 
  • Gilla
  • Haha
Pilbecker och 5 till
  • Laddar…
Frustrator Frustrator skrev:
Du har väl sagt åt din vän att det går att öppna den utan att förstöra den?
Så att hen har något att fundera över de närmsta 30åren :D
Borra hål ovanfrån och använd sugrör
 
  • Haha
Nilstyko
  • Laddar…
B Björkeberg skrev:
30-årspresent till en vän. Oöppningsbar whiskylåda med fram och bakstycke i glas. Återstår att se om innehållet värderas högre än arbetsinsatsen.
Kul och fin present! :) Är det handjagade laxstjärtar eller mallfrästa?
 
  • Gilla
Denniis
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Kul och fin present! :) Är det handjagade laxstjärtar eller mallfrästa?
Tack! De är mallfrästa.
 
Klart det behöver finnas läkare överallt som ni dricker där nere.

Fast nu är det en skryttråd och då får jag väl peta in min pall - den första färdiga möbeln från möbelsnickarlinjen. Vinkelslip och excenterslip för att få till skålningen på sitsen, men resen är för hand. Tyvärr lyckades någon av mina avkommor fixa en fläck i träet innan jag hunnit olja in den, så det får bli lite mer slipning. Återkommer kanske när den är helt klar.
Träpall med rund sits och vita ben mot trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
Sista spiken och 38 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Klart det behöver finnas läkare överallt som ni dricker där nere.

Fast nu är det en skryttråd och då får jag väl peta in min pall - den första färdiga möbeln från möbelsnickarlinjen. Vinkelslip och excenterslip för att få till skålningen på sitsen, men resen är för hand. Tyvärr lyckades någon av mina avkommor fixa en fläck i träet innan jag hunnit olja in den, så det får bli lite mer slipning. Återkommer kanske när den är helt klar.
[bild]
oj vad snyggt vad är det för virke?
 
Tack. Valnöt och lönn. Lönnen händer det inget med, men valnöten kommer nog lyftas rejält när oljan kommer på. Fast jag har lovat min ”fröken” att vänta med oljan tills efter sportlovet så hon får vara med.
 
själv har jag lite svårt för olja tycker det fint med bara rent virke men alla är vi olika
 
Åter till skryt och frågor kring det. Sprit o skillnaden på läkartäthet i olika länder hoppar i i denna tråd. //Mod
 
  • Gilla
Jutte84 och 7 till
  • Laddar…
Mitt senaste lilla projekt är färdigt. Kraftigt inspirerad av ett annat bygge jag såg här eller på nån Facebook grupp.
Byggd i mitt absoluta favorit träslag, Alm.

Trähylla monterad på vägg, formsnickeri, tom, innovativ design, sovrum, rund spegel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på träkonstruktion med sammanfogade delar, förmodligen en del av möbel. Hög kvalitet, starka fogar, hantverksskicklighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähylla på vägg, enkel design, naturlig finish, synliga träfibrer, inredd interiör, tom yta, inga föremål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trähantverk, genomtänkt hörnskarv, not och spont, textur, noggrannhet, hantverksskicklighet, träarbete, materialkvalitet, naturlig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor med spår och skruvar, hantverk, snickeri, förberedelse för möbeltillverkning eller konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av träpanel med gul spik eller skruv som sticker ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
  • Wow
MickeLarsson och 33 till
  • Laddar…
S
Hep Hep skrev:
Klart det behöver finnas läkare överallt som ni dricker där nere.

Fast nu är det en skryttråd och då får jag väl peta in min pall - den första färdiga möbeln från möbelsnickarlinjen. Vinkelslip och excenterslip för att få till skålningen på sitsen, men resen är för hand. Tyvärr lyckades någon av mina avkommor fixa en fläck i träet innan jag hunnit olja in den, så det får bli lite mer slipning. Återkommer kanske när den är helt klar.
[bild]
Vinkelslip på en pendel? Eller frihand?
 
S SwiftD skrev:
Vinkelslip på en pendel? Eller frihand?
Frihand. Pendel låter läskigt och intressant.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.