”Spån”

I måndags var en annan medlem på Byggahus hemma i ”Snickerboa” och sågade fram en massa ekbitar på min bandsåg. Två gungälgar a’ la Ikea skulle tillverkas. Det blev några timmars sågande och när alla delar var sågade och slipade inså jag att bandsågen nog behövdes anslutas till spånsugsystemet.

Ett industriellt objekt, troligen del av en maskin, med cirkulär design och metalliska ytor. Sannolikt inom produktion eller hantverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsplats med såg, träspån, kablar och verktygsskåp, rörig och oorganiserad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsutrustning, träsåg, sågspån, arbetsbänk, metallstycke, säkerhetsinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsmiljö med träbearbetningsutrustning och sågspån. Såg i förgrunden. Verktyg och arbetsmaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slipbälte med trästoft på sliptillbehör i en verkstad. Fokus på slipbandets yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Under klingan har jag ett sugmunstycke till en mindre sug men den orkade inte hålla rent. Det dammade och spånen virvlade runt kring maskinen. Jag insåg att något måste göras.

Så idag blev det ”spånprojekt”.
När jag köpte bandsågen för några år sedan satt det ett litet hål, typ dammsugarslang, nere i vänstra hörnet av undre frontplåten.

Vertikal bandsåg, blå, Luna BB350, skylt "AB LIN-MASKINER Värnamo - Sweden", arbetsbänk, industriell utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men min spånanläggning har 100mm så en ny anslutning behövde göras.
Kanten på dörrplåten är fasad i 45˚ i nedre hörnet så där var det lättast att hitta på något.
Jag har utnyttjat 45˚ öppningen i plåtgaveln och byggt en övergång till ett rektangulärt 100mm rör.

Verkstadsutrustning, av trä och metall, närbild på bultar och förstärkningsplatta, konstruktionsdetaljer, röda och grå toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I det systemet finns det övergångar från rektangulärt till 100mm runt. Jag använde en 90˚ vinkel för att komma rätt. En spånventil till detta så var det hela klart.

En apparat monterad på träplank mot en blå vägg, med synlig ledning och skruvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Industriellt rum med eluttag, flexibel ventilationskanal och del av utrustning. Trång, oordnad, opassande för kontext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Industriellt rum med eluttag, flexibel ventilationskanal och del av utrustning. Trång, oordnad, opassande för kontext.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsinteriör med maskiner, slangar, verktyg och olika material oordnat placerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag ändå höll på att fixa med sågen så funderade jag lite på om det inte skulle kunna hjälpa med någon form av borstfunktion på nedre hjulet. Jag har sett det på andra bandsågar.

Ett bandsågsblad mellan justerskruvar och hjul, träspån, närbild på mekanisk utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gängstången till dörrlåset verkade perfekt att bygga på så en liten borsthållare i ek tillverkades. Den sitter lite rörlig på gängstången och borsten rensar gummibanan med ekbitens tyngd.

En närbild på en cellostråke som ligger mot en bakgrund av blå matta, med fokus på stråkets grepp och hår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Maskindel, troligtvis bromsdel, med metallbromsskiva, bromsbelägg och kaliper. Mekaniskt och tekniskt detaljerad bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bandsåg i verkstad, Luna märke, träbearbetning, sugslang, arbetsbänk, klemmor på väggen, organiserat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Enkel lösning. Vi får se om det hjälper. Det kommer att bli lite mer eksågning då mallfräsningen av en av dom större ekbitarna inte gick så bra fick jag höra. Fel fräsriktning av ändträ gav fula kast!
Det blir intressant och se om dagens uppgradering gör någon skillnad.

Dag
 
  • Ventilationssystem, stålskenor, trägolv, svart hink, vit WC-stol, teknisk utrustning, installation, delvis oordning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Dsundet och 11 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Spån”

I måndags var en annan medlem på Byggahus hemma i ”Snickerboa” och sågade fram en massa ekbitar på min bandsåg. Två gungälgar a’ la Ikea skulle tillverkas. Det blev några timmars sågande och när alla delar var sågade och slipade inså jag att bandsågen nog behövdes anslutas till spånsugsystemet.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Under klingan har jag ett sugmunstycke till en mindre sug men den orkade inte hålla rent. Det dammade och spånen virvlade runt kring maskinen. Jag insåg att något måste göras.

Så idag blev det ”spånprojekt”.
När jag köpte bandsågen för några år sedan satt det ett litet hål, typ dammsugarslang, nere i vänstra hörnet av undre frontplåten.

[bild]

Men min spånanläggning har 100mm så en ny anslutning behövde göras.
Kanten på dörrplåten är fasad i 45˚ i nedre hörnet så där var det lättast att hitta på något.
Jag har utnyttjat 45˚ öppningen i plåtgaveln och byggt en övergång till ett rektangulärt 100mm rör.

[bild]

I det systemet finns det övergångar från rektangulärt till 100mm runt. Jag använde en 90˚ vinkel för att komma rätt. En spånventil till detta så var det hela klart.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

När jag ändå höll på att fixa med sågen så funderade jag lite på om det inte skulle kunna hjälpa med någon form av borstfunktion på nedre hjulet. Jag har sett det på andra bandsågar.

[bild]

Gängstången till dörrlåset verkade perfekt att bygga på så en liten borsthållare i ek tillverkades. Den sitter lite rörlig på gängstången och borsten rensar gummibanan med ekbitens tyngd.

[bild]

[bild]

[bild]

Enkel lösning. Vi får se om det hjälper. Det kommer att bli lite mer eksågning då mallfräsningen av en av dom större ekbitarna inte gick så bra fick jag höra. Fel fräsriktning av ändträ gav fula kast!
Det blir intressant och se om dagens uppgradering gör någon skillnad.

Dag
Bättre än innan :)
Om du inte sett den innan, spana in @vectrex lösning

https://www.byggahus.se/forum/threads/renovering-av-ejca-bandsag.292720/page-5
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Redigerat:
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
Eller min som är en kopia på Vectrex men anpassad för att passa exakt samma såg som Dag har. Suveränt utsug precis vid klingan, har inget kabinettsug alls, den där sugboxen tar allt direkt vid källan.

[länk]
Hade inte tänkt länka till den innan du gjort en ny version med hjälp av din nya jiggs :s
 
”Bandsågsreflektion”

Jag har tittat på både @Ola C och @vectrex lösningar på spånproblemet. På min såg har jag också en punktsug direkt under bordet.

Bandsåg i snickeriverkstad med fastklämd träbit, uppsamlingsrör för sågspån, träarbetsverktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är en sugadapter i metall som jag fick med när jag köpte min spånanläggning. En liten dammsugare med Hepafilter är kopplad till munstycket.

Industriell våt-/torrdammsugare, sladd, flexibel slang, placerad inomhus vid trägolv och vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tycker det är bra sug i detta lilla system och när jag öppnade dammsugaren var den ganska full med spån och damm. Det enda jag har förändrat på munstycket är att jag lagt till lite borst.

Gersågad golvlist med spikar och lim fastnat i sågbladet. Svart, blått och silverfärgat med gradskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick en idé om att det kanske skulle hjälpa. Så i princip skulle mitt munstycke vara ganska likvärdigt i funktion med dom två andras. Dock verkar det vara mer plats under bordet på deras sågar. Mitt bord går inte att luta.

Delar av en maskin med metallskaft, skruvar och svarta komponenter, eventuellt i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men när jag tittar på dom olika delarna och rannsakar mitt agerande ser jag några punkter där jag brustit.

  1. När jag öppnade spånbehållaren var den halvfull och strumpan runt filtret var rätt igensatt av damm. Der säger sig själv att regelbundet underhåll gör sugförmågan bättre. Speciellt när så mycket skall sågas på en gång.
  2. Inför sågningen monterade jag en ny 6mm klinga för det skulle svängas runt rätt mycket under sågningen. Den nya klingan skar genom eken som om det varit varmt smör och vid närmare eftertanke så körde jag nog för fort. Speciellt på transportsträckorna när det bara skull sågas grovt runt dom olika bitarna. Den för höga matningshastigheten genererade för mycket spån för den till halvt igensatta sugförmågan.
Så vad har jag lärt mig av detta?

Regelbundet underhåll är både viktigt och nödvändigt.
Alltid tömma och rengöra filter inför en större sågoperation.
Sänka såghastigheten så att sugsystemet får en chans att jobba undan trots att klingan skär obehindrat.
En ny rund platta runt sågklingan i aluminium kommer att tillverkas och hålöppningen i den maximeras för att få ett större luftflöde ner runt klingan.
”Man lernt, solange man lebt”

Jag kommer att testköra sågen efter dom premisserna och se hur det hela fungerar. Den nya sugporten i kabinettet kommer också att vara inkopplad som en extra garant för dom spån som letar sig förbi. Men det får bli framöver för helgen är helt uppbokad för ett mycket speciellt jubileum.
Jag dansar fortfarande med samma ”Trädgårdsmästare” efter 50 år! :heart:

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
Redigerat:
  • Gilla
Dsundet och 10 till
  • Laddar…
E
stigen stigen skrev:
”Bandsågsreflektion”

Jag har tittat på både @Ola C och @vectrex lösningar på spånproblemet. På min såg har jag också en punktsug direkt under bordet.

[bild]

Det är en sugadapter i metall som jag fick med när jag köpte min spånanläggning. En liten dammsugare med Hepafilter är kopplad till munstycket.

[bild]

Jag tycker det är bra sug i detta lilla system och när jag öppnade dammsugaren var den ganska full med spån och damm. Det enda jag har förändrat på munstycket är att jag lagt till lite borst.

[bild]

Fick en idé om att det kanske skulle hjälpa. Så i princip skulle mitt munstycke vara ganska likvärdigt i funktion med dom två andras. Dock verkar det vara mer plats under bordet på deras sågar. Mitt bord går inte att luta.

[bild]

Men när jag tittar på dom olika delarna och rannsakar mitt agerande ser jag några punkter där jag brustit.

  1. När jag öppnade spånbehållaren var den halvfull och strumpan runt filtret var rätt igensatt av damm. Der säger sig själv att regelbundet underhåll gör sugförmågan bättre. Speciellt när så mycket skall sågas på en gång.
  2. Inför sågningen monterade jag en ny 6mm klinga för det skulle svängas runt rätt mycket under sågningen. Den nya klingan skar genom eken som om det varit varmt smör och vid närmare eftertanke så körde jag nog för fort. Speciellt på transportsträckorna när det bara skull sågas grovt runt dom olika bitarna. Den för höga matningshastigheten genererade för mycket spån för den till halvt igensatta sugförmågan.
Så vad har jag lärt mig av detta?

Regelbundet underhåll är både viktigt och nödvändigt.
Alltid tömma och rengöra filter inför en större sågoperation.
Sänka såghastigheten så att sugsystemet får en chans att jobba undan trots att klingan skär obehindrat.
En ny rund platta runt sågklingan i aluminium kommer att tillverkas och hålöppningen i den maximeras för att få ett större luftflöde ner runt klingan.
”Man lernt, solange man lebt”

Jag kommer att testköra sågen efter dom premisserna och se hur det hela fungerar. Den nya sugporten i kabinettet kommer också att vara inkopplad som en extra garant för dom spån som letar sig förbi. Men det får bli framöver för helgen är helt uppbokad för ett mycket speciellt jubileum.
Jag dansar fortfarande med samma ”Trädgårdsmästare” efter 50 år! :heart:

Trevlig Helg! :beer:
Dag
Ren luft i verkstaden höjer snickarglädjen. Underbar verkstad du har.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
E Elsparv skrev:
Ren luft i verkstaden höjer snickarglädjen. Underbar verkstad du har.
Tack @Elsparv!

”Snickerboa” är alltid inne i en förbättringsprocess. Mellan olika projekt blir det alltid något som behöver fixas för att få en bättre arbetsmiljö. Både fysiska förändringar och mentala. Den processen tycker jag är stimulerande och utvecklande. En genomgång av alla mina olika slipmaskiner står på tur. Troligtvis kommer den minst använda att avyttras för att få mer yta i verkstaden. ”Snickerboas” yta är statisk och kommer inte att förändras.
Dag
 
  • Gilla
Elsparv
  • Laddar…
Den där sugadaptern borde funka likvärdigt med min, speciellt med borstarna som jag hade som backupidé om det fortfarande sprutade spånor. Har dock alltid tyckt det sugit bra så jag lämnade borstarna på ritbordet. Är adaptern nymodifierad eller den såg ut på det viset när du tyckte det sög dåligt o du fyllde kabinettet med spånor?
 
Ola C Ola C skrev:
Den där sugadaptern borde funka likvärdigt med min, speciellt med borstarna som jag hade som backupidé om det fortfarande sprutade spånor. Har dock alltid tyckt det sugit bra så jag lämnade borstarna på ritbordet. Är adaptern nymodifierad eller den såg ut på det viset när du tyckte det sög dåligt o du fyllde kabinettet med spånor?
Hej @Ola C!

Adaptern är original och följde med spånanläggningen jag köpte får många år sedan. Jag fick bara slipa ner den några millimeter för att få den att passa min såg. Jag tror det är tajtare mellan bord och styrning på dom fasta borden.Troligtvis har den suttit på en skolmaskin tidigare.
Jag skall göra en riktig koll framöver.
Dag
 
stigen stigen skrev:
Hej @Ola C!

Adaptern är original och följde med spånanläggningen jag köpte får många år sedan. Jag fick bara slipa ner den några millimeter för att få den att passa min såg. Jag tror det är tajtare mellan bord och styrning på dom fasta borden.Troligtvis har den suttit på en skolmaskin tidigare.
Jag skall göra en riktig koll framöver.
Dag
Ja det är betydligt tajtare, typ 35mm diff. Har själv plockat av vinklingsdelen nångång när jag behövt maxa såghöjden.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Hela havet stormar”

Efter att hjälpt andra i några veckor så kändes det skönt att åter rikta min blick mot ”Snickerboa” och se vad som kunde utvecklas och bli bättre.
När jag rannsakade mina olika slipmaskiner så insåg jag en måste bort. Dom tre mindre på väggbänken används ofta så valet kom att stå mellan bandputsen eller valsputsen.
Valsputsen är den slipmaskin som används minst och tar upp en rätt stor golvyta så den hamnade på transferlistan. I väldigt fint skick och extrautrustad med Wixey digitala höjdmätare försvann den som en avlöning.

Verkstad, slipmaskin, trähantverk, instruktioner, golvspånskivor, arbetsshoes, träbitar, dammsugaranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Helt odramatisk försäljning även om köparen var Kungliga Dramatiska Teatern. Kan man kalla sig Kunglig Hovleverantör nu? :thinking:

När jag städade ur hurtsen som valsslipen står på hittade jag en intressant liten gjutjärnsplatta.
Har ingen aning när jag kom över den men jag så genast att den kan bli en bra uppgradering till bandsågen.

Grön maskindel med flänsar och hål på ett arbetsbord i en verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bandsågens bord är ganska litet och där är en stor öppen yta in mot stativet. Antagligen beror det på att bordet också används till den modellen där bordet kan lutas. Min är stelopererad.

Verkstadsutrustning med fläkt, sugslang och dammsamlare, konstruktion i metall och trä, industriell atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplank fastsatt i skruvstäd, verktyg, arbetsbänk, verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsutrymme, maskindetaljer, arbetsbänk, trästycken, sladd, skor och betonggolv, ovanifrån perspektiv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag har fört ut anhållet till vänster har det dippat ner i det tomma utrymmet. Som nödlösning har jag satt en liten träbit som stöd men riktigt bra blev det inte.
Gjutjärnsplattan passade nästan perfekt förutom att den fick jackas lite runt stativet.

Metallslöjdbänk med linjal, beskyddande säkerhetsskor och verktyg i förgrunden. Arbetsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anslutningen till sågbordet varen annan femma. Jag valde mellan att plocka bort sågbordet och göra anpassningen på arbetsbänken eller försöka borra två parallella fästhål när bordet satt kvar.
Jag valde det senare alternativet men trångt och snårigt var det att få det på plats. Men nu sitter det där och anhållet glider lätt på den nya ytan. Det blev riktigt bra!

En bandsåg i verkstad med trästycke, skyddsglasögon, och mörkgrön färg; verktyg och utrustning synliga runt omkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett annat stort projekt under veckan är att digitalisera mina olika maskiners längd och djupanslag men mer om det när det är klart.
Dag
 
  • Gilla
Dsundet och 10 till
  • Laddar…
Många prylar - mindre plats

Ibland ramlar saker enkelt på plats! Letade febrilt efter en plats längs väggarna där jag skulle kunna förvara dom fyra nya Bessy tvingarna.
I ett hörn satt några röda U-krokar troligtvis köpta på Jula för många år sedan. Provhängde en tving och den satt som en smäck i klykan. Extra bonus blev den röda färgen. Problemet löst!

Dag

Fyra rödsvarta skruvstäd hänger på vägg, verktygsförvaring i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Röd BESSEY K-Body REVO klämma på perforerad svart yta med utstickande skruv. Verktyg för träarbete eller snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dsundet och 10 till
  • Laddar…
”Digitalresan”

01001001 10000100 00010000
00101000 01011001 00000000
01010010 10000000 00001000
00101100 01000001 01000000

Allt eftersom olika utmaningar och projekt slutförs så ökar kraven på noggrannhet på dom alster som produceras. Man höjer kraven och tänker i andra banor. I början var man glad även om det bara fattades någon millimeter här och där och att 90˚ vinkeln var nästan exakt.
Nya mer komplicerade projekt kräver bättre möjligheter att mäta och få till den där exakta vinkeln/längden.
Det går alltid att förbättra sig och nya maskinerna har numera olika digital funktioner inbyggda för att hjälpa till med detta.

Maskinparken i ”Snickerboa” är en blandning från olika generationer men i stället för att hela tiden köpa nytt går det att uppgrader med många smarta små hjälpmedel. Dessutom kostar det inte skjortan längre.
Så denna veckan har många maskiner/verktyg i ”Snickerboa blivit uppgraderade till en bättre nivå.

1. Den lilla Bosch pelarborren PBD 40 har digitalt hastighetskontroll och inbyggd djupmätning av borrdjupet. Lagerbyte står på tur för bättre precision på maskinen.

Borrmaskin, ölburk, Arboga Bryggeri, digital djupmätare, metallarbete, verkstad, borrning, 5.6mm djupt hål, handverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Det stora fräsbordet har digitala mätklockor sen tidigare på bägge anhållen.

En digital skjutmått visar 115,6 mm bredvid en fastklämd ölburk i ett verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


3. På den nya slipjiggen för stämjärn ställs järnens slipvinkel in digitalt.

Digital vinkelhake visar 5.6 grader, nära verktyg och en ölburk. Arbetsmiljö, möjligen snickeri eller verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


4. Den 45 år gamla Ulmia 1710 bordssågen har utrustats med ett digital mätinstrument för att enkelt ställa in rätt kap/klyv bredd på anhållet. En röd linjelaser och klingbelysning har monterats tidigare för att underlätta frihandssågning.

Verkstadsmiljö med ölburk, digitalt måttverktyg visar 5.6 mm, bordssågens sidoguide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


5. Metabo planhyveln har fått en digital mätare monterad för att enkelt nå rätt slutmått.

Digitalt mätverktyg mäter höjd, metallburk, 5.6 mm visas på skärm, rörigt verkstadsrum bakom.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


6. Åldermannen Wadkin, min rikthyvel, har ett löst digitalinstrument som underlättar när man bara vill ta bort tiondelar.

Digital skjutmått mäter tjocklek på metall med visning på display; arbetsmiljö med verktyg och komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


7. Horisontalfräsens bord vinklas enkelt med den lilla digitala gradmätaren.

Digital vinkelmätare visar 5.6 grader, träyta, pennliknande verktyg, burk. Arbetsmiljö. Sikta på precisering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


8. Gradmätaren används också för att få sågklingan exakt i den vinkel mot sågbordet som man önskar.

Digital vinkelmätare visar 45,0 grader på cirkelsåg. Precision, arbetsbänk, sågblad, röd laserlinje, verkstadsutrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


9. Att ställa in exakt höjd på sågklingan görs lätt med det här digitala instrumentet från slaktaren ”von Lidl”.

Digitalt djupmått fastspänt på sågverks bord visar 5,00 mm över sågklingans slits.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


10. Den lilla men väldigt exakta digitala vinkelmätaren kontrollerar snabbt alla vinkelskärningar.

Digital våg visar 5.641, gula knappar, träbakgrund, del av burk med alkoholhaltiga drycker etikett.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


”Work in progress”

1. Ett digitalt geringsanhåll till Ulmiasågen står på tur att fixas till.

Verkstad med bordssåg, ölburk, digitalt mätverktyg och linjaler på sågplattan. Arbetsyta med spån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Verkstadsarbetsplats med digital skjutmått, linjal, anteckningsblock och skrivna mätvärden. Precision och tekniskt arbete antyds.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. Digitalsatsen till bordssågen innehöll 2 x 800mm aluminiumlinjaler med digitala mätskalor. Jag har bara monterat en av dessa linjaler för där är inte plats till längre på bordssågen.
Så nu har jag en komplett 800mm digitallinjal med fästen förutom
Men ett extra läshuvud är beställt (365kr) så får vi se vart det hamnar till slut.
Ett digitaliserat anhåll på bandsågen?

Verkstadsarbetsbänk med verktyg i bakgrunden, lagda längdmätpinnar framför. Används för precisionssågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Att alla dessa digitala mätresultat har hamnat på ”5,6” finns det givetvis en förklaring på. Det är ju FREDAG!
DAGs för reflektion och några ”Pelarborr”!

Trevlig Helg! :beer::beer::beer::beer:
Dag
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 19 till
  • Laddar…
richardtenggren
Du hann med en och annan Arboga nu på morgonen alltså, ändå med bibehållna resultat ;)
 
  • Gilla
Wirre740 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.