På Antikrundan hade de en klocka för 30 papp
 
Fredag

Hittade dom här bilderna när jag kollade runt lite på nätet.

Träkonstruktion på arbetsbänk med metallplåt, klämmor och blåa ändhylsor, precisionssågning med bordsåg synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Intressant lösning med dom två magnethusen för låsning av anhållet. Väldigt flexibelt och snabbt att låsa i rätt position. Men då behöver man två. Oftast har men en uppsättning av detta sällan använda mätinstrumentet men en del tycks ha två.

Mätverktyg, urtavla, magnetfot, justeringsarm, arbetsbänk, suddig bakgrund, precision, industri, verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Givetvis har jag två! ”Teflonhjärnan” gjorde att jag behövde köpa ännu ett i somras när jag snabbt behövde det till renoveringen av lite maskiner. Det gamla tittade fram ur gömmorna när renoveringen var klar. Jag tror att många känner igen sig själva?

Bilderna på bandsågsanhållet startade en process i ”teflonhjärnan”. Jag har ju numera två av detta instrument som används väldigt sällan. Så något kan man väl hitta på så dom slipper samla damm i något gömställe.
Fredag - Reflektionstid- Pelarborr. Vi får se vad som kommer fram.

Trevlig Helg! :beer:
Dag
 
  • Gilla
Dsundet och 8 till
  • Laddar…
”Det går fort i hockey”

Ytan på väggen vid bardisken var nu ledig så han ville gärna ha någon form av vägghylla där.
Pilasterhyllor har jag gjort ett antal innan så när han fick koll på hur dom ser ut då tände han på idén.
Pilasterhyllor i ek finns det rätt gott om att köpa men då brukar hyllplanen vara runt 20cm x 20cm och det hade blivit slöseri med utrymmet mellan gardinen och rören som är ca. 45cm.

Träskrivbord med vita hyllor, stol, fönster, gardiner, radiator, trägolv, växtarrangemang och spegel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi bestämde oss för att göra hyllan själv och på sätt maximera utrymmet och bestämde måtten till tre hyllplan 20cm x 35cm och utrymmet mellan planen skulle vara 30cm. Då blev det gott om plats för klocklådan samt möjlighet att göra hela hyllan lite smäckrare.
Ett nytt hyllplan i ek 120cm x 30cm köptes hos ClasOlle. Samma serie som bardiskskivan. Skivan räckte till hela hyllan. Den lodräta pelaren 36mm x 47mm gjordes av två hoplimmade hyllplan.
Hyllplanen rundades R30 i framkanten och 45˚ graders fräsningen av dom tre synliga kanterna gör hyllan vackrare. Det går att lura ögat med lite vinklar!

Träsmide i fokus, handgjord tårthållare eller ställ, verkstad i bakgrund, prydlig, trähyllor, hantverksmiljö, detaljerad snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träplantställ på arbetsbänk i verkstad med hyllor, träslöjdsmaterial och verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träsvarvad produkt på arbetsbänk i verkstad med handverktyg och trämaterial i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det obligatorisk belastningstestet med en ”Pelarborr” utföll till belåtenhet!

Två ölburkar balanserar på träbitar ovanpå en vitrinskåp med klocka, kontrastrik och dunkel inomhusmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


”Mission completed”
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 17 till
  • Laddar…
Är det sådan skillnad i färg på trät i de olika hyllorna eller är det kamerans HDR?
 
A aglphoto skrev:
Är det sådan skillnad i färg på trät i de olika hyllorna eller är det kamerans HDR?
Både och. Sen är där nog två olika temperaturer på belysningen.
 
  • Gilla
TriNitro
  • Laddar…
”Teknisk uheld”

Vår gemensamma bastu vid stranden drabbades av nyttjandeförbud. Gjutjärnsgallret i Harvia kaminen var helt förbrukat. Fyra år höll originalet. Tydligen en förbrukningsdel. Samtidigt visar det att bastun används flitigt och det är bra!
Jakten på nytt galler inleddes. Nytt galler fanns på hyllan hos väldigt få butiker. Beställningsvara tydligen. Men med hjälp av nätet hittade jag en bra lösning på vårt problem. Lösningen fanns runt hörnet.
Ett mindre familjeföretag, Badbaljan i Västerhaninge, hade många på lager och samma dag skickades fyra nya.
Att priset var ungefär hälften jämfört mot andra butiker tackar vi för.

Trevlig Helg! :beer:
Dag

Två olika grillgaller, ett rent och ett smutsigt, ligger på ett träbord över sopkärl.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Askfylld eldstad, gjutjärnsgaller, aska, kolbitar, mörk, oanvänt skick, interiör, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alfredo och 6 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Teknisk uheld”

Vår gemensamma bastu vid stranden drabbades av nyttjandeförbud. Gjutjärnsgallret i Harvia kaminen var helt förbrukat. Fyra år höll originalet. Tydligen en förbrukningsdel. Samtidigt visar det att bastun används flitigt och det är bra!
Jakten på nytt galler inleddes. Nytt galler fanns på hyllan hos väldigt få butiker. Beställningsvara tydligen. Men med hjälp av nätet hittade jag en bra lösning på vårt problem. Lösningen fanns runt hörnet.
Ett mindre familjeföretag, Badbaljan i Västerhaninge, hade många på lager och samma dag skickades fyra nya.
Att priset var ungefär hälften jämfört mot andra butiker tackar vi för.

Trevlig Helg! :beer:
Dag

[bild]

[bild]
Tack för tipset. Då får vårt aggregat från 80-talet ett nytt galler också.
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Ursviken Ursviken skrev:
Tack för tipset. Då får vårt aggregat från 80-talet ett nytt galler också.
Hej!

165kr styck kostar dom. 500kr fraktfritt så jag tog 4 stycken.
Att vårt galler bara har hållit i 4 år beror nog på att vi har som regel att aldrig tömma aggregatet när du bastat, utan det gör nästa man. Då slipper vi hantera glöden och plastmattan på golvet har inga brännmärken.
Askan som ligger kvar binder fukten och påskyndar nedbrytningen.
Men vi tycker det blir bättre så.
Dag
 
stigen stigen skrev:
Hej!

165kr styck kostar dom. 500kr fraktfritt så jag tog 4 stycken.
Att vårt galler bara har hållit i 4 år beror nog på att vi har som regel att aldrig tömma aggregatet när du bastat, utan det gör nästa man. Då slipper vi hantera glöden och plastmattan på golvet har inga brännmärken.
Askan som ligger kvar binder fukten och påskyndar nedbrytningen.
Men vi tycker det blir bättre så.
Dag
Hej!
Jag gör på samma sätt. Kvaliteten var troligtvis bättre på 80-talet. Har ett aggregat från 2022 också i en annan bastu så jag får jämföra.
/Ulf
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”På Spåret”

Nu börjar vi en ny resa!
Vart är vi på väg?

Takarbete på ett hus med tegeltak, ställning, trädgårdsmöbler täckta, soldränkt terrass, vindstilla dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

 
  • Gilla
Beskow93
  • Laddar…
Till akuten med ett brutet ben?
 
  • Haha
Immobil
  • Laddar…
useless useless skrev:
Till akuten med ett brutet ben?
Nix! I detta projekt är jag på sin höjd ”sekundärkonsult”.
” Nya kvastar sopar bäst”!
Min förmåga för apkonster har jag passerat med råge!
Dag
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Vart är vi på väg?
På väg att få solceller?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Vart är vi på väg?
Alla dina resor brukar sluta i Arboga så jag gissar på det.
 
  • Gilla
  • Haha
Karrock och 10 till
  • Laddar…
R roli skrev:
På väg att få solceller?
Stämmer! 36 paneler säger dom skall få plats på taket. Taket ligger rakt i söder. Tyvärr ligger det en bergsrygg framför i söder så vintertid kommer det nog inte att ge så mycket. Monterting sker i morgon och därefter kommer ”Elnisse” och kopplar.
Därefter lär vi få vänta en god stund innan Vattenfall hinner besiktiga installationen och starta upp det hela.
Men vi är på spåret!
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.