L lbgu skrev:
Men oavsett så anser de uppenbarligen att elbilar på färjan är farligare än t.ex. bensinbilar. Frågan är väl om det är högre risker med elbilar på färjor. Rederiet anser uppenbarligen det för jag har svårt att tro att de gör det för att jävlas med elbilsägare.
Sedan finns det andra som låter dig ladda ombord. https://www.ttline.com/sv/ombord/elbil/

Så, som med allt kan man hitta vad man vill på internet. Var rädda om varandra i trafiken oavsett drivmedel.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Samma iakttagelser som jag har gjort, totalt meningslös i mina ögon, skapades pga marknadsmanipulation med hjälp av förmånsvärdet, de som skaffade tidigt tröttnade snabbt och servicekostnaderna tillsammans med extrakostnaderna kombinerar det sämsta av bägge världarna. Anekdotisk bevisföring säger mig också att ingen gör om misstaget två gånger, nästan alla går till el, några få tillbaks till fossilt.
Just outlandern tycker jag ändå är den PHEV som har mest genomtänkt drivlina, men den borde varit parad med ett mycket större batteri... Jag var sugen på att byta min Passat GTE via jobbet mot en billig Outlander PHEV, men sen fick jag överta en gammal V70 som kunde göra det en Zoe inte kan och då kändes Zoe som bättre för 80% av mina resor. Med samma budget som en ny GTE hade jag aldrig någonsin funderat på hybrid igen, enda anledningen var att jag gick från bil via jobbet till privatägd. Hybrid är som ett smakprov på elbil. Kan man beställer man inte ett till smakprov utan en hel rätt till nästa gång... :)
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Just outlandern tycker jag ändå är den PHEV som har mest genomtänkt drivlina, men den borde varit parad med ett mycket större batteri... Jag var sugen på att byta min Passat GTE via jobbet mot en billig Outlander PHEV, men sen fick jag överta en gammal V70 som kunde göra det en Zoe inte kan och då kändes Zoe som bättre för 80% av mina resor. Med samma budget som en ny GTE hade jag aldrig någonsin funderat på hybrid igen, enda anledningen var att jag gick från bil via jobbet till privatägd. Hybrid är som ett smakprov på elbil. Kan man beställer man inte ett till smakprov utan en hel rätt till nästa gång... :)
Ja, jag var jättenöjd med min Outlander. Men som du säger, en hybrid är bara en amuse bouche, liksom. Elbil är roligare/smartare.
 
Jag beställde en laddhybrid för sju år sen, ville egentligen ha en elbil redan då men de var för dyra eller för dåliga. Så det blev byte till el för fyra år sen istället och jag skulle aldrig rekommendera någon en laddhybrid i dag. Fy fan vad mycket som kan gå fel med dubbla drivlinor och en massa dövikt att släpa runt på.
 
  • Gilla
Elajomannen och 1 till
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
pengar som en vanlig människa har råd att lägga på en vanlig pendlingsbil det vill säga mellan 1000 och 3000 euro
Jag tror att du gravt underskattar vad en vanlig (om vi med vanlig menar genomsnittlig) människa är villig att betala för en bil.

Oavsett det är det ett skevt sätt att räkna på. Det är vad det kostar att ha bilen som är intressant för de flesta, och då kommer även skatt, service, reparationer och drivmedel in i ekvationen.

Visst är elbilar än framförallt för relativt välbesuttna som kör mycket, men kalkylerna förbättras snabbt för allt fler.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att du gravt underskattar vad en vanlig (om vi med vanlig menar genomsnittlig) människa är villig att betala för en bil.

Oavsett det är det ett skevt sätt att räkna på. Det är vad det kostar att ha bilen som är intressant för de flesta, och då kommer även skatt, service, reparationer och drivmedel in i ekvationen.

Visst är elbilar än framförallt för relativt välbesuttna som kör mycket, men kalkylerna förbättras snabbt för allt fler.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att du gravt underskattar vad en vanlig (om vi med vanlig menar genomsnittlig) människa är villig att betala för en bil.

Oavsett det är det ett skevt sätt att räkna på. Det är vad det kostar att ha bilen som är intressant för de flesta, och då kommer även skatt, service, reparationer och drivmedel in i ekvationen.

Visst är elbilar än framförallt för relativt välbesuttna som kör mycket, men kalkylerna förbättras snabbt för allt fler.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag tror att du gravt underskattar vad en vanlig (om vi med vanlig menar genomsnittlig) människa är villig att betala för en bil.

Oavsett det är det ett skevt sätt att räkna på. Det är vad det kostar att ha bilen som är intressant för de flesta, och då kommer även skatt, service, reparationer och drivmedel in i ekvationen.

Visst är elbilar än framförallt för relativt välbesuttna som kör mycket, men kalkylerna förbättras snabbt för allt fler.
Jag tror att kalkylen kan ändras till det sämre när tillräckligt många skaffat elbil. Elpriset kommer att gå upp specielkt "nattpriset" och det kommer garanterat att komna en skattepålaga typ kilometerskatt eller batteriskatt eller vad-som-helst skatt. Med tanke på att Sverige behöver öka sin eltillgång från de dryga 140 Twh idag till över 300 Twh då vi ska ha el till grönt stål m m energikrävande verksamheter. Elbilen är ju en del i den ekvationen. Jag tror inte att skillnaden kommer att bli så stor mellan elbil och förbränning. Elexporten måste upphöra om den kalkylen ska gå ihop. Eftersom elen handlas på fri marknad så går priset upp vid ökad efterfrågan och begränsad tillgång. Resten av EU kommer också att ha ett ökat elbehov men ingen säger var elen ska tas. Det finns beräkningar på att om den beräknade energiökningen ska täckas med dagens situation som utgångspunkt behövs uppemot 100 000 vindkraftverk. Den som lever får se. Men jag tror inte framtiden är så ljus som många tycks tro i elbilens allt mer avtagande räckvidd då batteriet slits. Amen.

J Jensa86 skrev:
Jag var inne på att köpa hybrid ett tag, dock konstaterade jag att det egentligen inte finns någon som riktigt tänkt till och gjort det till ett riktigt bra alternativ. Problemen är ju att det är väldigt få som går upp i de 10mil du skriver, är bara några enstaka få som gör det. Sen är det ju problemet vi har i sverige att du kan i princip bara använda den på sommaren. Ingen har någon värmepump eller liknande så enda sättet att få varmt är ju med förbränningsmotorn och då blir det ju lite meningslöst. Sen även om räckvidden skulle räcka i någon variant för 95% av alla resor när den är ny så är det ju då problemet att du då använder batteriet för mycket vilket det inte tål i längden utan efter ett antal år så räcker det inte till nått i princip. De skulle behöva designas för att enkelt kunna byta ut batteriet eller faktiskt ha ett batteri som klarar mer än upp till kanske 1000 laddcykler som de flesta kanske klarar som bäst utan att förlora allt för mycket kraft.
 
G Guzzen1 skrev:
det kommer garanterat att komna en skattepålaga typ kilometerskatt eller batteriskatt eller vad-som-helst skatt.
Japp, förmodligen. Men jag tror att avgasbilar kommer åka på både de skatterna och de de betslar idag.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det har jag inte märkt. Gamla Leafen visade 160 på mätaren trots att toppfarten var 144.
Felmarginalen varierar nog med däcksslitaget. Min KangooZE har nya däck = Liten felmarginal!
 
M
För runt 300k budget, minst 2020 års modell, är det VW e-golf som gäller? Har inte hört något negativt om denna. Id3 kostar en 50-lapp ytterligare men där har man läst om mycket problem, eller är det åtgärdat även på första årsmodellen?

Eller finns det andra mer prisvärda modeller? Förutsättningar, hustrun kör 2 mil per dag, gratis laddning så räckvidden har ingen betydelse. Hon avskyr finesser men har krav på att bilen ska vara varm när hon ska köra på vintern. Den får inte vara röd och inte se ut som en Leaf, Ioniq eller Zoe:D
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Enkelt, batteriet kommer tappa mer i värde än vad folk vill tro.
Men redan idag skrotas väl elbilar just för att ta tillvara batteriet?

Det är väldigt få bränslebilar som skrotas för att ta tillvara några av komponenterna. Problemet med elbilarnas andrahandsvärde är alltså att batteriet kan han andra användningsområden än att sitta i en bil.

Det lär dröja extremt länge innan vi får se begagnade elbilar som kan köpas för 20-30 tusen.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
D djac skrev:
Det jag undrar är var batteripengarna försvinner, detta ska ju vara värt 80.000, om nu detta kan gå vidare så bör ju bildelen kosta 20.000 och det är dessa pengar man riskerar?
Det handlar ju om likviditeten för de som köper begagnade bilar. 18-åringar som just kommit ut på arbetsmarknaden och behöver en bil för att ta sig till jobbet lär inte kunna köpa bil för 100 000 även om batteriet är värt 80 000.

När det gäller bränslebilar så finns det idag begagnade bilar inom ett väldigt stort prisspann, och det är risken att det inte kommer att göra med elbilar.

Jag har ju försökt förklara det tidigare. Säg att en bils värde halveras vart tredje år.

Ny bränslebil, 400 000. 3 år gammal 200 000. 6 år gammal 100 000. 9 år gammal 50 000, 12 år gammal 25 000.

Ny elbil, 400 000. 3 år gammal 200 000. 6 år gammal 100 000. Men kommer det finnas 9 år gamla elbilar för 50 000 om batteriet är värt 80 000? Kommer det finnas 12 år gamla elbilar för 25 000 om batteriet är värt 80 000?
 
M Markarbetaren skrev:
För runt 300k budget, minst 2020 års modell, är det VW e-golf som gäller? Har inte hört något negativt om denna. Id3 kostar en 50-lapp ytterligare men där har man läst om mycket problem, eller är det åtgärdat även på första årsmodellen?

Eller finns det andra mer prisvärda modeller? Förutsättningar, hustrun kör 2 mil per dag, gratis laddning så räckvidden har ingen betydelse. Hon avskyr finesser men har krav på att bilen ska vara varm när hon ska köra på vintern. Den får inte vara röd och inte se ut som en Leaf, Ioniq eller Zoe:D
En Fiat 500 som är nästan ny kostar under 300, eller en Mini som gått ett par tusen mil. Båda borde fungera att köra 2 mil till jobbet med. Eller MG om hon vill ha en enkel bil.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det handlar ju om likviditeten för de som köper begagnade bilar. 18-åringar som just kommit ut på arbetsmarknaden och behöver en bil för att ta sig till jobbet lär inte kunna köpa bil för 100 000 även om batteriet är värt 80 000.
När det gäller bränslebilar så finns det idag begagnade bilar inom ett väldigt stort prisspann, och det är risken att det inte kommer att göra med elbilar.

Jag har ju försökt förklara det tidigare. Säg att en bils värde halveras vart tredje år.

Ny bränslebil, 400 000. 3 år gammal 200 000. 6 år gammal 100 000. 9 år gammal 50 000, 12 år gammal 25 000.

Ny elbil, 400 000. 3 år gammal 200 000. 6 år gammal 100 000. Men kommer det finnas 9 år gamla elbilar för 50 000 om batteriet är värt 80 000? Kommer det finnas 12 år gamla elbilar för 25 000 om batteriet är värt 80 000?
Så är det. Det är dyrt att vara fattig. Om du köper en bil för 100000 där batteriet är värt 80000 är det som att betala 4000 liter bensin i förskott. Men bensinen ska ju betalas, antingen vid tankning varje månad eller på en gång. Efter ett par år är bensinen konsumerad och betald.
Men vem vet, kanske blir elbilarna värdelösa ännu snabbare än elbilarna om teknikutvecklingen går fort. Som en gammal dator eller mobiltelefon, värd litegrann efter tre år, värdelös efter 6 år.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
För runt 300k budget, minst 2020 års modell, är det VW e-golf som gäller? Har inte hört något negativt om denna. Id3 kostar en 50-lapp ytterligare men där har man läst om mycket problem, eller är det åtgärdat även på första årsmodellen?

Eller finns det andra mer prisvärda modeller? Förutsättningar, hustrun kör 2 mil per dag, gratis laddning så räckvidden har ingen betydelse. Hon avskyr finesser men har krav på att bilen ska vara varm när hon ska köra på vintern. Den får inte vara röd och inte se ut som en Leaf, Ioniq eller Zoe:D
Just VW skulle jag undvika (oberoende drivlina) för att de är hutlöst dyra när det gäller service och reparationer.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.