R Ritte skrev:
men denna elektriker har bara haft en Shelly som gått fyr
Lite därför jag undrade om det var denne elektriker (som jag för enkelhets skull utgår ifrån är kompetent) som gjort installationen eller om det var random användare. Det finns en del rapporter om trasiga Shelly där det är tydligt att de inte kopplats enligt anvisningarna (i och för sig har det varit elektriker inblandade i något av dessa fall också).
 
R Ritte skrev:
Det är alltid roligt att prata statistik och hypotetiska fall, men denna elektriker har bara haft en Shelly som gått fyr. Av det jag läst.

Han verkar inte vara helt tappad iaf. Jag ser inte varför det skulle vara orimligt att en korrekt kopplad Shelly hettas upp?
Det är ju det som är min poäng. Det är inte orimligt alls att en shelly fallerar. Ev viss del av alla Shellys som produceras kommer att fallera, även fast de är inkopplade enligt konstens alla regler. Helt enkelt eftersom det alltid finns exemplar som inte blir helt hundra från produktion.

Så vad är grejen att just denna elektrikers shelly fallerar? Jag ser det inte som varken konstigt, orimligt eller uppseendeväckande, trots att personen är elektriker.
Och inte speciellt alarmerande heller, så länge det inte kan visas att det är en onormalt hög andel av de shellys som levereras som fallerar, vilket jag inte tycker verkar vara fallet.
 
K karlmb skrev:
Jo. Men han är inte ensam om liknande problem. Om en biltillverkare tex ser ett haveri som inte kan förklaras direkt med handhavandefel så avfärdas det inte bara med slumpen. Särskilt inte om det ploppar upp liknande problem i andra bilar.
Om det är en riktig och kompetent elektriker eller ett troll från Plejd ;) visar sig kanske som sagt efterhand...
Ja, och det är ju därför jag efterfrågar hur många (enheter) det är som råkat ut för det relaterat till hur många levererade det är.
Håller det sig på en låg andel är det fortfarande inte alarmerande i mina ögon.
Vad är det som är uppseendeväckande med detta tycker du?
 
tveksamt tveksamt skrev:
Ja, och det är ju därför jag efterfrågar hur många (enheter) det är som råkat ut för det relaterat till hur många levererade det är.
Håller det sig på en låg andel är det fortfarande inte alarmerande i mina ögon.
Vad är det som är uppseendeväckande med detta tycker du?
Jag uppfattade det som att han hade flera och att samtliga fallerat på samma sätt.
Är det bara en är det ju fortfarande att betrakta som slump om han är kompetent.
 
Och just det ökar i mina ögon sannolikheten att det är något hos just honom som är problemet. Antingen att han inte är så kompetent som han verkar/fått hjärnsläpp när han installerat dem, eller att det är något annat i hans hus/område som gör att det skiter sig. Åskdrabbat område, störningar från en elbil, felkopplad spis av tidigare ägaren, etc. Jag har ingen aning om vad exakt som kan ge det felet och har ingen större lust att spekulera vidare heller.

Det jag menar är att det ter sig ganska osannolikt att med en felprocent på X (som förmodligen är en ganska låg siffra, som i nere på promillenivå eller nåt) skulle den här personen råka få 2-3-5-7-förtioelva olika enheter och alla dessa ska fallera hos just honom om de är inkopplade rätt.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Är det meningen att add on till shelly1 ska sitta nästan löst? Måste man verkligen tejpa eller är det jag som är korkad bara
 
Har en Shelly uni som nu för andra gången trillat bort och måste ominitieras. Är det ett känt problem ? Funkar varken i Shelly appen eller HA.
 
nino nino skrev:
Är det meningen att add on till shelly1 ska sitta nästan löst? Måste man verkligen tejpa eller är det jag som är korkad bara
1) Nej
2) Ja :geek:

Ta bort båda gummiplupparna. Sen finns det på addon en tunga/klack som ska haka in i shelly1 där anslutningsskruvarna är. Riktigt bökigt att få addon att klicka i. Kämpa på!
Elektronisk anordning, förmodligen en rökdetektor, med synliga kablar och monteringsdetaljer på öppen väggdosor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
1) Nej
2) Ja :geek:

Ta bort båda gummiplupparna. Sen finns det på addon en tunga/klack som ska haka in i shelly1 där anslutningsskruvarna är. Riktigt bökigt att få addon att klicka i. Kämpa på!
[bild]
Aha jag plockade bort ena locket, såg klacken men fattade inte :oops:
Tack så mycket, ska genast (imorgon) fixa till det så det blir rätt
 
Har kört plejd innan hemma och styrt uttag av/på vid fönster med dubbeltryck från en enhet till en CTR-01.
Har kommit igång med HA hemma, och beställde hem en Shelly1 för att styra uttag samt två st Dimmer2. Såg att jag inte kunde få in double press från en shelly1 i HA när jag labbade med denna, men går det att få in dubbeltryck från en Dimmer2?
 
wildeside
nino nino skrev:
Är det meningen att add on till shelly1 ska sitta nästan löst? Måste man verkligen tejpa eller är det jag som är korkad bara
Om du är korkad överlåter jag till någon annan att bedöma;)
Det är bara att klämma ihop Add:en och shelly 1 på den sidan där kablarna kopplas så klickar låsningen i.
Om du vill lossa ADD:en så är det enklaste jag vet iaf att sätta i en liten skruvmejsel mellan ADD:en och Shelly1 i kanten där kablarna kopplas och vicka lite på den så släpper låsningen.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
richardtenggren
Jag funderar på byta ut en dosdimmer till en Shelly dimmer 2, kan jag då styra den med en Shelly i3/i4 för att dimra?
Typ som om den vore fysiskt kopplad som en vanlig push-brytare?

Eller ser ni någon annan lösning?
Det glömdes en slang nämligen…
 
B
useless useless skrev:
Jag tänkte mest på hur "vanlig" shuntautomatik brukar fungera. Det normala är ju bara att man fortsätter att skicka stäng- eller öppnapulser så länge ärvärdet är större eller mindre än börvärdet (med en viss felmarginal).
Sen går det säkert att göra det mer avancerat så att pulserna blir längre/kommer oftare ju större avvikelsen är, men jag vet inte om det tillför något. Det viktiga är att inte göra för stora ändringar åt gången.
vår värmepump skickar en impuls, men sen väntar den ett tag och kollar om tempen ut från shunten är inom intervallet, är det inte det, skickar det en impuls till. Osv osv
 
Nån som vet hur man läser av status på SW ingången på en Shelly Plus 1? Vill använda den som en ingång för annat än reläet.
 
Script-möjligheten i 2nd gen Shelly är nice. Det för att strömbrytaren i princip blir smart.
Den kan identifiera långa knapptryck, 1-3 knapptryck och utföra olika actions baserat på detta (typ styra en scen i HA etc).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.