M Mercruiser skrev:
Är det därför operatörerna själva har fiber till sina master?
Har de? Alltid?
 
Flyttade till villa för 6 år sedan och fick betala 24k i efteranslutningsavgift till Fibra men då skulle allt grävarbete ingå. Blev lite snopen när de kom och kopplade in allt på en eftermiddag och det visade sig att alla rör redan var fördragna. Kändes som lite högt timpris för det de gjorde men å andra sidan jäkligt skönt att inte få tomt och garageuppfart söndergrävda.
 
De tar ju betalt för jobbet som gjordes tidigare.
Har man lite is i magen kan man komma undan billigare. Nätägaren har ju som sagt väldigt lite utgifter kvar för att få till en anslutning och vill gärna ha fler abonnenter.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Det kan vara vettigt att undersöka vad mobila internetlösningar kan erbjuda. Utbyggnaden av detta är kraftig, 5g erbjuds på allt fler ställen men även 4g+ är högintressant med aggregering av flera carriers - standardfunktioner i moderna routers men kräver att masterna kan leverera.

Har man en direktvy mot masten så kan man få riktigt bra hastigheter, externa riktantenner kan maximera. Även om direkt ”line of sight” saknas kan man få helt ok hastigheter beroende på vad det är för kapacitet som är installerad i de master man siktar in sig på. Hastigheter på 100+ mbps är inget ovanligt alls
Inte är det väl standard att aggregera flera leverantörer (carriers)? Det kan jag endast tänka mig att professionella routrar klarar, om ens det. Däremot att slå ihop frekvenser för nerladdning funkar ibland och då blir det ju klart väldigt mycket bättre drag under galoscherna.

Latens på 4g är aldrig bara ”lite sämre” än fiber, vi snackar typ minst 5x sämre… Men det kan för all del duga fint ändå! Beror ju på vilka behov man har.
 
Redigerat:
  • Gilla
JSten
  • Laddar…
Med "carriers" menar jag de olika frekvensband och även olika sektorer inom samma frekvensband som man kan ta emot från viss leverantör. Tror det kallas för "4G+" när det kan aggregeras.

På mitt "ute på vischan"-ställe har jag bäst uppkoppling mot en Telia-mast i en by ca 6 km härifrån, bakom skog så inte helt optimalt men ok hastigheter oftast mellan 40 - 140 mbps via en bra Poynting riktantenn som tillåter MIMO 2x2 med denna router. Där kör 4G-routern (en konsumentklass router Huawei B818) aggregering av två carriers på B3 1800MHz (två olika sektorer på masten) samt en B20 900MHz.

Men ibland dyker det vid hög mastbelastning till under 10 mbps DL, även dåligt väder verkar spela in till viss del. Allt som oftast riktigt bra dock så jag ska inte klaga - finns de som har det betydligt värre.

Möjligt att jag bygger ut med en likadan antenn till framåt våren förlagd på säg fyra meters avstånd från den andra för att få bättre diversitet, blir då 4x4 MIMO. Oklart vilken nytta detta kan ge dock, har anledning misstänka att mastbelastning är flaskhalsen och då hjälper det nog inget med bättre antennanläggning.
 
Redigerat:
A antett skrev:
Latens på 4g är aldrig bara ”lite sämre” än fiber, vi snackar typ minst 5x sämre… Men det kan för all del duga fint ändå! Beror ju på vilka behov man har.
Bor i Växjö. Vad gäller latens på vår "ute-på-vischan"-anslutning några mil söderöver så landar den typiskt på 35-40 ms mot de testservrar som valts som default i Speedtest, i Stockholm. Fullt fungerande för de flesta tillämpningar men visst, när jag jämför med det typiska 8 ms här i stan med fiber mot en testserver 23 mil bort i Malmö så är det ju litet sämre. Mycket beror på avståndet till testservrar vad gäller latensmätning så en smula svårbedömt.

Kan inte påstå att latensen är ett jätteproblem, allt fungar fint med Zoom, Teams osv både hemma via fiber och vid stugan via 4G+. Seriös gaming kan vara en annan fråga.
 
D Daniel 109 skrev:
De tar ju betalt för jobbet som gjordes tidigare.
Kanske. Men det är lite konstigt att gräva upp en tomt och sedan inte ansluta något. Vem har gjort det och sedan inte tagit betalt. Eller dubbeldebiterar de?
 
A Arne_Planka skrev:
Kanske. Men det är lite konstigt att gräva upp en tomt och sedan inte ansluta något. Vem har gjort det och sedan inte tagit betalt. Eller dubbeldebiterar de?
Man släpper oftast duct/fiberslang vid tomtgräns, men kan också finnas i närhet lite beroende av förutsättning, dvs tar inte kostnad förrän vid beställning.
Det ligger då duct, även fiber, i stamnät som inte nyttjas men har kostat vid etablering av fibernätet.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Man släpper oftast duct/fiberslang vid tomtgräns, men kan också finnas i närhet lite beroende av förutsättning, dvs tar inte kostnad förrän vid beställning.
Det ligger då duct, även fiber, i stamnät som inte nyttjas men har kostat vid etablering av fibernätet.
Ja, men nu snackar vi ända in till huset om jag förstod rätt.
 
TRJBerg
A Arne_Planka skrev:
Ja, men nu snackar vi ända in till huset om jag förstod rätt.
Nä. Enligt TS första inlägg: "in till tomtgränsen".
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Nä. Enligt TS första inlägg: "in till tomtgränsen".
Nu gällde det inte TS utan inlägget från "Joxalatorn", inlägg nr 62.
 
TRJBerg
A Arne_Planka skrev:
Nu gällde det inte TS utan inlägget från "Joxalatorn", inlägg nr 62.
Ok, mitt missförstånd.
 
A Arne_Planka skrev:
Ja, men nu snackar vi ända in till huset om jag förstod rätt.
Finns fastigheter med kanalisation draget så det är bara att mata i duct, under förutsättning att det är dokumenterat. Drar t.ex. dubbla rör vid nybygge, el och fiber. Förändrar sällan priset man fått .;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.