Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
It’s a feature, not a bug.

När standarder är otydliga är det ofta för att en funktion beskrivs snarare än ett tillvägagångssätt. Jag har inte läst fallet och kan nog ändå inte bedöma elsäkerhetsaspekterna, men vidhåller rent metodiskt att Elsäkerhetsverket kan ha övertolkat sina egna regler för att de tänkt sig en lösning men Easee valt att gå en annan väg.

Det är förvisso mer sannolikt att Easee valt en väg som inte ryms i regelverket, men vi lär väl få se om det är så och hur allvarligt det i så fall betraktas.
Jag tittade lite snabbt i standarden för jordfelsbrytare. Där stod det att man skulle kunna testa den för hand. Inte ett ord om att det behöver vara en fysisk spak eller liknande vad jag kunde se.
Jag gissar att det är den typen av formuleringar som tolkas olika av ESV och tillverkaren.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Man kan ju fundera över hur allvarliga de tycker att bristerna är med tanke på att de inte säljstoppat dem redan. Med tillräckligt stora brister borde de väl spelat det kortet på en gång, eller?
Nej, de gör en noggrann utredning först så att de inte gör något förhastat. I detta fallet verkar det ju inte ha hänt allvarliga incidenter så de har väl inte sett det som akut.
Nu har Elsäkerhetsverket utrett under ett års tid och har fått mängder med info från Easee, och nu säger myndigheten att Easees laddboxar är felaktiga och att man riskerar säljförbud och att återkalla boxarna.

Nu skall Easee yttra sig igen, så vi får väl se om de klarar detta, men det verkar vara rätt allvarliga brister. JFB:n är nog den minst allvarliga bristen, det borde väl räcka att ändra instruktionen för installationen så att man har en extern JFB typ B - alternativt att den befintliga interna godkänns.

De andra punkterna är nog betydligt svårare att lösa…
 
Det tror jag inte. Överslaget är tex sannolikt lätt att hitta och åtgärda. Det låter inte som ett så allvarligt problem att det skulle kräva återkallelse.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Hur menar du att den bristfälliga isoleringen ska åtgärdas på redan levererade laddare?

Det finns exempel på vanliga grenuttag med åskskydd (av etablerat märke) som återkallats och fått säljförbud pga bristfällig isolering mellan 230V och t ex nätverksuttagen. Jag har några själv.
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
D djac skrev:
Byter man nu så tror jag att det är minst 50% chans att den man byter till också får anmärkningar.
Är det verkligen så svårt att följa standarden att du tror att ett företag bara har ca. 50% chans att göra det. Då är det verkligen illa i branschen. Med någorlunda kompetent personal ser man givetvis till att följa de myndighetsstandarder som finns allt annat är ju direkt inkompetent. Borde väl sitta i ryggmärgen för i princip alla elektronikkonstruktörer.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Hur menar du att den bristfälliga isoleringen ska åtgärdas på redan levererade laddare?

Det finns exempel på vanliga grenuttag med åskskydd (av etablerat märke) som återkallats och fått säljförbud pga bristfällig isolering mellan 230V och t ex nätverksuttagen. Jag har några själv.
Som jag skrev så tror jag inte att felet är så allvarligt att det medför krav på återkallelse.
 
  • Gilla
Tobzter
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Nej, de gör en noggrann utredning först så att de inte gör något förhastat. I detta fallet verkar det ju inte ha hänt allvarliga incidenter så de har väl inte sett det som akut.
Nu har Elsäkerhetsverket utrett under ett års tid och har fått mängder med info från Easee, och nu säger myndigheten att Easees laddboxar är felaktiga och att man riskerar säljförbud och att återkalla boxarna.

Nu skall Easee yttra sig igen, så vi får väl se om de klarar detta, men det verkar vara rätt allvarliga brister. JFB:n är nog den minst allvarliga bristen, det borde väl räcka att ändra instruktionen för installationen så att man har en extern JFB typ B - alternativt att den befintliga interna godkänns.

De andra punkterna är nog betydligt svårare att lösa…
Du menar att om elsäkerhetsverket hittar tillräckligt allvarliga fel i sin undersökning så låter de alla fortsätta använda en produkt i ett år (eller hur lång tid utredningen nu tar) innan de gör något?
Tillåt mig tvivla.
 
  • Gilla
FredrikR och 2 till
  • Laddar…
D
L lbgu skrev:
Är det verkligen så svårt att följa standarden att du tror att ett företag bara har ca. 50% chans att göra det. Då är det verkligen illa i branschen. Med någorlunda kompetent personal ser man givetvis till att följa de myndighetsstandarder som finns allt annat är ju direkt inkompetent. Borde väl sitta i ryggmärgen för i princip alla elektronikkonstruktörer.
Det är precis så som du tror som jag finner osannolikt, det har tillkommit en mängd laddare som ser ungefär lika ut och kostar ungefär lika mycket, åtminstone innan varierande grad av branschspecifika marginaler, att då alla branschens "fel" skulle samlas i en av dessa produkter är i mina ögon orimligt att anta.

Vi får väl se hur det faller ut, har ESVs hela granskande kraft fokuserats på en produkt, har branschen utvecklats snabbare än ESV, kommer alla laddare i Sverige återkallas och alla elbilar därför stranda, kommer diverse överklaganden ge andra perspektiv, ja du mycket kan hända och häng in där så får vi se. Det verkar ändå funka rätt hyfsat därute överlag, skulle det vara någon incident så hade vi förmodligen blivit varse fortare än kvickt.
 
Nissens
tveksamt tveksamt skrev:
Du menar att om elsäkerhetsverket hittar tillräckligt allvarliga fel i sin undersökning så låter de alla fortsätta använda en produkt i ett år (eller hur lång tid utredningen nu tar) innan de gör något?
Tillåt mig tvivla.
Du får tvivla hur mycket du vill, men det är så det fungerar. Utredningar tar tid, och ESV uttalar sig inte utan att ha tillräcklig koll på hur det förhåller sig.

Om du bemödar dig med att kolla på ärendet på ESV hemsida så ser du att det varit en hel del kommunikation mellan ESV och Easee under året, tror du inte den kommunikationen spelat någon roll? Tror du ESV visste i förväg hur det förhöll sig?

Nej, de måste låta Easee uttala sig och ge information innan ESV uttalar sig.

Så, nu får vi se hur det går, men Easee har det besvärligt just nu.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Som jag skrev så tror jag inte att felet är så allvarligt att det medför krav på återkallelse.
Vilket av felen tänker du på? För det är inte bara ett..
 
Det var isolationsfelet vi diskuterade nu.
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det tror jag inte. Överslaget är tex sannolikt lätt att hitta och åtgärda. Det låter inte som ett så allvarligt problem att det skulle kräva återkallelse.
Kan du utveckla hur det skulle gå till?

Nä, tänkte väl det…
 
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Det var isolationsfelet vi diskuterade nu.
Ok, det felet är ett av de mer komplicerade att lösa eftersom det kan skada omgivningen. På levererade boxar lär det vara svårt att fixa utan ett kostsamt utbytes/modifierings program..
 
Ja, visst kan jag det. Överslag är konkreta, det är inte svårt att identifiera var de sker och korrigera konstruktionen på den punkten. Det kan handla om lack, bytta komponenter eller längre isolationsavstånd. Inget som är särskilt komplicerat.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Ja, visst kan jag det. Överslag är konkreta, det är inte svårt att identifiera var de sker och korrigera konstruktionen på den punkten. Det kan handla om lack, bytta komponenter eller längre isolationsavstånd. Inget som är särskilt komplicerat.
Visst, men om du har 150 000 laddboxar som sitter monterade ute hos kunder, hur gör du då??

Det blir kostsamt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.