S Stefan_R skrev:
Wow, hur gör man en sån sak??? Går det på frihand eller krävs jigg/pelarborr?
Något mellanting. Fick inte in skapelsen i pelarborren, gjorde istället en styrkloss i ca 50mm tjockt hårdträ, tror det var ask, borrade ett 10mm hål genom den. Sen markerade jag tjocklekscentrum på hyllplanen och linjerade styrklossen mot det och tvingade fast den. Borrade sen genom styrklossen in i hyllorna, kom väl 50 djupt eller nåt sånt innan maskinen bottnade i klossen. Sista 20mm borrade jag utan styrkloss men då var ju hålet redan rakt så skulle mycket till om man klantade sig på den sista biten.

Edit. Ganska likt konceptet som visas i inlägget ovan men i hemmabyggd version.
 
Redigerat:
  • Gilla
Stefan_R och 2 till
  • Laddar…
A Anders_sbj skrev:
snyggt! Gillar hybelbänken också, vad är det för framtång och baktång?
/Anders
Tack!...o sorry att jag helt missade ditt inlägg.

Hyvelbänken är en moddad Sjöberg, har dubbla framtänger. Till vänster är det en halvglappig orginalhistoria som jag nästan aldrig använder, där sitter min shooting board mer eller mindre permanent fast. Till höger en York quick release vise som jag själv monterat dit, köpt från Axminster för många år sen. Sen har jag även byggt om baktången till en wagon vise, finns bild på den i länken (och i det inlägget finns länk till hur själva ombyggnaden gick till + bättre bilder på hyvelbänken).

https://www.byggahus.se/forum/threa...och-maskiner-idag.250889/page-48#post-2435988
 
Redigerat:
  • Gilla
Chrille.B
  • Laddar…
Ola C Ola C skrev:
"-Nu när badrumsskåpet kom upp är ju hyllan under vasken skitful, jag vill ha en som matchar skåpet, med sånt vitt på".

Jamen tjena. Har spenderat ganska många timmar på att dribbla ihop den här skapelsen. Allt är kantlistat med 10mm eklister o efter det laminerat med vitt högtryckslaminat. Ser ut som nåt från Ikea men här har det lagts ner en del möda... Speciellt baksidan o urtagen för vaskens avlopp va lite av en utmaning. Funderade ett tag på att ha bakstycke men det gav jag upp.

Skulle först sätta push to open mojängerna i hållare men det va ju fult...så borrade 70mm djupa 10mm hål in i hyllplanen när hela alltet va färdigbyggt. Småriskfylld operation men gick bra.

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Var får du tag på laminat? :D
 
  • Gilla
Kennakusebo
  • Laddar…
H Hasselnot skrev:
Var får du tag på laminat? :D
Fredricsons trä. Borde dock gå att få tag på lite varstans, ring Formica o fråga efter närmaste återförsäljare.
 
Ola C Ola C skrev:
Fredricsons trä. Borde dock gå att få tag på lite varstans, ring Formica o fråga efter närmaste återförsäljare.
Tackar! Är det mdf som stomme? Vad kostade laminatet ungefär?
 
H Hasselnot skrev:
Tackar! Är det mdf som stomme? Vad kostade laminatet ungefär?
Mdf i detta fallet ja. Har gjort en hel videoserie på youtube om hur jag jobbar med laminat. Länk nedan.

Laminatpriset säger kanske inte så mycket då jag har företagskonto med antagligen lite rabatt + priser varierar väldigt mycket beroende på laminat, men de ligger från ca 800:- och uppåt för en helrulle som är 1.3×3m. Spärrlaminat som jag använder på baksidor ca 400 för en rulle.

https://youtube.com/playlist?list=PL8hSMAik9wfR_s06wuXpEmG2ZxvSBr_Jr
 
Redigerat:
Är väl inte någon möbel detta, men jag snickrade till två ljusstakar till kära hustrun (det är ju Alla Hjärtans Dag).

Okänt hårt/svårbearbetat träslag - var på husvagnssemester i Västerbottens inland förr-förra sommaren när det dök upp en annons på Facebook Marketplace lokalt i byn där vi var om diverse snickarvirke. Visade sig vara en äldre herre som gått bort och släkten sålde av en massa virke.

Jag köpte en hel del, hade ju husvagnen att lasta i :) Har dock ingen aning om vad jag egentligen köpte :)

De här ytbehandlade jag med Rustins ’Danish Oil’…

Två träblock med hjärtutskärningar och LED-ljus ovanpå, på en blå spetsduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Två träblock med hjärtutsnitt och LED-ljus ovanpå, ligger på en virkad duk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Alfredo och 22 till
  • Laddar…
175 kilo högtalare ;)

Stor golvstående högtalare i vardagsrum, modern design, vitt och brunt, trägolv, soffa i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
Jens Larsson och 27 till
  • Laddar…
A
J jawen skrev:
175 kilo högtalare ;)

[bild]
Berätta mer!
 
  • Gilla
Herr_JT och 2 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
175 kilo högtalare ;)

[bild]
Ja, berätta mer! Byggprocessen? Har den en tvilling? Med mera.
 
J jawen skrev:
175 kilo högtalare ;)

[bild]
Kommer projektet att sändas i ”Husdrömmar” på SVT? :love:
 
  • Haha
  • Gilla
Pokka79 och 5 till
  • Laddar…
S
Ola C Ola C skrev:
Mdf i detta fallet ja. Har gjort en hel videoserie på youtube om hur jag jobbar med laminat. Länk nedan.

Laminatpriset säger kanske inte så mycket då jag har företagskonto med antagligen lite rabatt + priser varierar väldigt mycket beroende på laminat, men de ligger från ca 800:- och uppåt för en helrulle som är 1.3×3m. Spärrlaminat som jag använder på baksidor ca 400 för en rulle.

[länk]
För info, om man köper stora mängder så kan man köpa laminat för 50kr/m2 ex.moms. Så det finns spelrum i prissättningen helt klart.
 
A
S SwiftD skrev:
För info, om man köper stora mängder så kan man köpa laminat för 50kr/m2 ex.moms. Så det finns spelrum i prissättningen helt klart.
Den leverantören kan du gärna tipsa om. För ungefär 15 år sedan kostade billigaste vita spärren 35:- vid stora inköp, ngt indiskt som produktma importerade.
 
Redigerat av moderator:
S
mowatom skrev:
Den leverantören kan du gärna tipsa om. För ungefär 15 år sedan kostade billigaste vita spärren 35:- vid stora inköp, ngt indiskt som produktma importerade.
Priset gäller vid köp runt 1000kvm i vårt fall. Jag kan skicka PM om leverantör. 50kr är vårt pris, vi köper ganska ofta så jag vet inte vad de har för krav.
 
A
S SwiftD skrev:
Priset gäller vid köp runt 1000kvm i vårt fall. Jag kan skicka PM om leverantör. 50kr är vårt pris, vi köper ganska ofta så jag vet inte vad de har för krav.
Ja, jo det är ju en större mängd med råge. Alla byggahusare som vill köpa får väl gå ihop och gruppköpa;)
 
  • Haha
Chiippe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.