Excel Excel skrev:
Har för mig att jag läste 120 meter, måste ha sett fel. :rofl:
Artikeln är redigerad efter att vi skrev våra inlägg.
Helt säker på att jag läste borrhål 122 meter :cool:
 
B bjorsi skrev:
Artikeln är redigerad efter att vi skrev våra inlägg.
Helt säker på att jag läste borrhål 122 meter :cool:
Ja, det är 122 m. Jag tog bort en faktaruta jag hade lagt till, för jag tror det var den som gjorde att ni uppfattade artikeln som reklam (vilket den självklart inte är).
 
  • Gilla
Johan Holmberg2 och 2 till
  • Laddar…
Excel
122 meter låter klent :crysmile:
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Nina Lovén hade funderat på bergvärme jättelänge. Men eftersom elpannan fungerade tog det ändå några år innan hon och maken äntligen slog till.
– Det här skulle vi ha gjort mycket tidigare. Vi sparar 60-70 procent av vår elförbrukning, berättar hon.

Du kan läsa artikeln här: De sparar 60-70 procent av sin energiförbrukning
Gick från olja till el bergvärme 2002. Tjugo år nu utan problem eller service.
Förbrukning totalt gick från 45000 till 20000 kWh. Sedan ner till 18000, men i år kanske 14000 då vi hållit igen.
En ny bvp skulle spara ännu mer, men denna får gå så länge den går.
 
  • Gilla
Bromma1927 och 4 till
  • Laddar…
B
Excel Excel skrev:
122 meter låter klent :crysmile:
ja, förstår inte varför det snålas med borrhålet. Bättre ta i… då blir ju verkningsgraden högre, och marginal…
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Excel
B Boan skrev:
ja, förstår inte varför det snålas med borrhålet. Bättre ta i… då blir ju verkningsgraden högre, och marginal…
Precis så, kanske var det den ”billigaste” offerten..
 
B
Excel Excel skrev:
Precis så, kanske var det den ”billigaste” offerten..
ja, det där verkar ju vara systematiskt att det snålas på, ska man begära in offerter ska man ju ta fram lämpligt djup först, sen fråga på det.
 
B Boan skrev:
ja, det där verkar ju vara systematiskt att det snålas på, ska man begära in offerter ska man ju ta fram lämpligt djup först, sen fråga på det.
Dom sparar ju 60-70%. Vad hade blivit bättre med 50 meter till?
 
Excel
useless useless skrev:
Dom sparar ju 60-70%. Vad hade blivit bättre med 50 meter till?
80% ?
Sen är det så att när det är som kallast och när elpriset är som högst vill man inte tillsatsen startar. Därför dimensionerar man ordentligt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Excel Excel skrev:
80% ?
Sen är det så att när det är som kallast och när elpriset är som högst vill man inte tillsatsen startar. Därför dimensionerar man ordentligt.
Fortfarande så har de mycket låg förbrukning i december med tanke på husets storlek.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Fortfarande så har de mycket låg förbrukning i december med tanke på husets storlek.
Står väl iofs inte om de haft 25 eller 15 grader inne i December.
 
  • Wow
Stickan56
  • Laddar…
Hur bytet från elpanna till värmepump kan påverka klimatet och hur fort det blir varmare i elementet när man vrider på termostaten övergår mitt förstånd, det är väl fortfarande samma element som värms med varmt vatten?

sedan är väl systemet inte rätt justerat om man kan öka tempen med termostaten, den borde ju vara helt öppen.

Vi har dessutom ett mycket skönare inomhusklimat idag, med bättre komfort.
Förut när man vred på radiatorn “fjösade” det till lite, nu blir det direkt varmt – värmen är mycket mer snabb och konkret.
 
  • Gilla
Jockebanan
  • Laddar…
Så, på grund av alldeles för klent borrhål, dåligt injusterat värmesystem och för hög värmekurva sparar dom bara 60-70% och förbrukade hutlösa 895 kWh i december.

Dom borde genast reklamera installationen.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
stefancrs och 5 till
  • Laddar…
Excel
useless useless skrev:
Så, på grund av alldeles för klent borrhål, dåligt injusterat värmesystem och för hög värmekurva sparar dom bara 60-70% och förbrukade hutlösa 895 kWh i december.
Dom borde genast reklamera installationen.
December var en varm månad, när det är -25 är det inte så roligt när elpatronen kickar in. Ser man det över en längre tid kan några extra meter vara bra, sen kan du raljera hur länge du vill.
 
useless useless skrev:
Så, på grund av alldeles för klent borrhål, dåligt injusterat värmesystem och för hög värmekurva sparar dom bara 60-70% och förbrukade hutlösa 895 kWh i december.

Dom borde genast reklamera installationen.
Fixar dom allt det så kommer dom spara upp till 170%!!!:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.