Fick offert på 64000.- via Telia och då är rören redan dragna.. Kör 4G och har hastigheter på runt 200mbit, skall uppgradera till 5G med utomhusantenn i mars.
 
S
Aron72 Aron72 skrev:
5g router?
Kör 4g i ett hus med familj funkar bra!
(Sonen gnäller ibland på gaming respons men annars kanon)
Men lägg av… 4g eller 5g är inte ens i närheten av ett alternativ till fiber, den diskussionen är uttömd redan.

Du skriver ju t.o.m själv att det inte fungerar för er…
 
  • Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
I områden där många anslutit sig och det inte görs någon utbyggnad kommer prisbilden att hamna i de här 20-30 000 kr nivån, utifrån att kampanjerna försvinner med för få potentiella kunder.
Trots allt är byggnation av fibernät i tätorter klar, men med lite tur kan det bli en kampanj.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag skulle säga att det är värt det.

Inte jag, men tidigare ägare betalade 40 000 för indragning i huset. Det är lite saftigt, men 29 hade fått gå.

600 mbit upp/ner, 100 % stabilt, ping på under 4 ms. Det går inte att jämföra. Och då kan man välja 1000/1000 om man är sugen dessutom.
 
A
H Hullefar skrev:
Jag skulle säga att det är värt det.

Inte jag, men tidigare ägare betalade 40 000 för indragning i huset. Det är lite saftigt, men 29 hade fått gå.

600 mbit upp/ner, 100 % stabilt, ping på under 4 ms. Det går inte att jämföra. Och då kan man välja 1000/1000 om man är sugen dessutom.

Utan att tveka 40000 för inkoppling av fiber
 
Jag sällar mig till övriga som säger att det är en ganska normal avgift. Om det sen är en rimlig avgift kan jag inte säga. Jag skulle tro, med betoning på tro, att det i mångt och mycket handlar om det någon sa tidigare, om det var billigare med efteranslutning skulle ingen vilja ansluta sig i första läget och det skulle inte finnas underlag för en etablering av nätet.
 
Så är det, de kan inte sänka efteranslutnibgskostnaden så länge de bygger ut näten. Samtidigt är det vanligt med kraftigt rabatterade erbjudanden i de fall det finns fiber i tomtgränsen. Vilket det i princip alltid finns i tätorter.
 
P
Både för förra och nuvarande huset var kostnaden vid ordinarie installation 19900 respektive 21900 och detta var 5 resp 2 år sedan.
Så 29 är inte helt uppåt väggarna.
Att det finns i tomtgränsen har inget med det att göra. Det är någon som chansat och gjort en investering tidigare och vill nu ha betalt.
Visst mobilt kan funka ett tag men skaffa en bra riktad extern antenn. Men priset kan gå upp och ner i framtiden.

Trist att tidigare ägare inte anslöt tidigare.
 
D Daniel 109 skrev:
Samtidigt är det vanligt med kraftigt rabatterade erbjudanden i de fall det finns fiber i tomtgränsen. Vilket det i princip alltid finns i tätorter.
För ca 2 år sedan erbjöds jag fiber för 9999 och då hade det behövts grävas minst 250 meter. IP-only som kom med erbjudandet och de är ju inte precis kända för att vara generösa mot sina kunder.
Så man behöver inte bo nära anslutningspunkten för att få erbjudanden.
 
P Papi_Wahabi skrev:
Intressant. Har aldrig hört om detta. Tyvärr finns det inget i Svedala kommun.

Så just nu har vi Telia mobilt bredband. Som en annan också skrivar, är hastigheten något ostabil beroende på tidspunkt. Just nu fungerar det, men när barnen börjar på gaming, då är det kört.
Är 29.000 kr för mycket för att kunna få en riktigt bra och funktionell lösning på att ert internet är för långsamt?
Fri prissättning råder så ni äger helt själv frågan om ni vill betala 29.000 kr eller inte.
Uppenbarligen tycker de som äger nätet att 29.000 kr är rimligt.
Vad du tycker bör väl rimligtvis avgöra hur Du väljer...
 
Man kan göra det enkelt. Är man intresserad av en fastighet, eller bestämt sig, där det saknas fiber och något man vill ha så lägg till det i kostnaden för köp av fastigheten.
Går det inte att få fiber eller till orimliga kostnader får man värdera om huset är aktuellt och om man accepterar mobil uppkoppling.
Förhoppningsvis har dagens köpare med det när man bedömer en fastighet om det är av betydelse.
 
P Papi_Wahabi skrev:
Just nu fungerar det, men när barnen börjar på gaming, då är det kört
Just det där är väl ett argument mot fiber. Det sista man vill är väl att ungarna blir ännu mer stillasittande framför datorn.
 
  • Gilla
  • Haha
mabr006 och 1 till
  • Laddar…
Inte helt ovanligt. Här kostar efteranslutning 20.000 kr. Fast ibland kör de kampanjpris för 9800 kr.
Jag betalade 4500 vill jag minnas för ca 8-9 år sedan för ordinarie anslutning
 
Det är nog vad man får betala. Betalade cirka 30 för efteranslutning i Vellinge kommun. Kommunalt bolag som är enda alternativet. Hade 4g-router under väntetiden. Det funkade som sämst/gick trögt när man använde det som mest. Under lågbelastningstider kunde man komma upp i bra hastigheter, men på kvällar/helger gick det väldigt trögt. I mitt tycke är 4g inte ett fullgott alternativ till fiber
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
Om någon i familjen spelar eller gör något där inte enbart hastigheten utan även svarstiden spelar roll, så koppla på fibern!

Och även om ni vill framtidssäkra, för hemma i min by, så går de förtillfället inte att koppla på nya hushåll. så alla som köper hus nu där föregående ägare tackat nej, får inte ens alternativet med fibern, trotts att det är framdraget till alla hushåll.

Fullt i andra änden enligt telia...
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.