H Höga Berget skrev:
Bra träning:D
Så är det. Ved värmer minst två gånger, som man säger...:p
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Höga Berget skrev:
Det ska jag testa!
H Höga Berget skrev:
Det ska jag testa!
ja det går fortare än vedklyven men kanske jobbigare om du ska tävla mot den:D
kolla på youtube sök på klyva ved i bildäck.
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
namnbyte
Det var en fancy yxa.. har i helgen klyvt upp en 6 meters ek utrustad med Julas billigaste enhandsyxa för typ 59 spänn och en skadlig mängd kaffe. Inga skador.

Vad jag försöker få sagt, ibland blir det bättre när man håller det simpelt :)
 
  • Gilla
Höga Berget och 2 till
  • Laddar…
Samtliga ( alla 3st) mina yxor kom med huset. Slipa upp dom lite och det funkar. Tror min teknik dock är mycket dålig, orkar sällan stå med yxan längre stunder. Men sakta hittar jag småknep som ger mera klyvning och spar på min energi.

Som Stenmark sa: ju mer jag tränar, ju mer tur har jag. (y)
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 5 till
  • Laddar…
M Mikko58 skrev:
Skruva fast ett bildäck på huggkabben och ställ klabbarna inne i däcket sen klyver du klabbarna utan risk att du hugger dig för yxan fastnar i däcket och klabbarna står kvar i däcket, du slipper böja dig ner och hämta dom från marken. Bara att gå runt huggkabben och smälla på för kung och fosterland. ;)
Detta är verkligen en game changer. Fick däck gratis från verkstaden. Så otroligt skönt att slippa hämta vedträn från marken hela tiden.
 
  • Gilla
Wärmland och 2 till
  • Laddar…
hobbs hobbs skrev:
Detta är verkligen en game changer. Fick däck gratis från verkstaden. Så otroligt skönt att slippa hämta vedträn från marken hela tiden.
ja det funkar väldigt bra och risken att hugga sig är liten. ännu ett tips, du kan ta en gummistropp eller en liten kedja runt alla vedklabbarna så blir det stadigare inne i däcket och kanske kan du ta upp alla vedträna samtidigt och bära bunten till vedstaplingen.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
MultiMan
Har en lika stor Hultafors men i princip aldrig varit med om att vedbitar flugit och skadat mig. Håller dock händer långt bak och mycket närmare varandra samt gör långa, mjuka svingar som startar lugnt och med snärt på slutet. Med så stora yxor står man ju en bra bit från det man hugger och det gäller att träna upp träffsäkerheten om man har problem med sådant, eller använda en mindre yxa. Använder alltid vadderade snickarhandskar med bra fäste.
 
  • Gilla
Höga Berget
  • Laddar…
köp en vedklyv istället
 
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Har en lika stor Hultafors men i princip aldrig varit med om att vedbitar flugit och skadat mig. Håller dock händer långt bak och mycket närmare varandra samt gör långa, mjuka svingar som startar lugnt och med snärt på slutet. Med så stora yxor står man ju en bra bit från det man hugger och det gäller att träna upp träffsäkerheten om man har problem med sådant, eller använda en mindre yxa. Använder alltid vadderade snickarhandskar med bra fäste.
En farlig grej är om man har en smal vedklabb som är för lång och man lägger den på huggkabben för att kapa den med yxan då är det ganska vanligt att nån av bitarna sprätter upp i ansiktet.
 
MultiMan
Har man smala vedklabbar låter det olämpligt med en megastor klyvyxa. Då använder jag en hälften så lång och med vanligt huvud. Gärna hugga fast yxan i klabben på nära håll och slår sedan allt mot huggkubben med större sving.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Är de så smala att det inte går att träffa så betyder det oftast att de inte behöver klyvas alls. Är det klena björkbitar (+ viss annan lövved) brukar jag bara dra lite med yxan på sidan så får de lite luft och torkar.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
H Höga Berget skrev:
Skitbra video
Nä, inte jag heller. Ofta händer det när yxan fastnat och jag försöker slå hela stycket ner mot huggkubben.
700kr för en stjälpt kubik färdighuggen och torkad björkved känns inte så dyrt längre..
Vänd paketet så att du har vedkubben uppåt när du gör det. Då får du dessutom mer kraft.
 
L lbgu skrev:
Att veden studsar upp mot dig skulle jag tro beror på att du träffar veden för långt från dig och/eller att huggkubben är för låg.
Så stå lite längre bak skulle vara mitt tips.
Angående handskar så borde väl ett par fodrade vinterhandskar funka.
Klyver bara det som är grövre än 5".
Den typen från Biltema och liknande från t ex Verktygsboden (som de reade ut) är bara att slänga.
Ville inte ens ge bort. Ren skit!

Har också upplevt att de många gånger studsar.
Själva klyvvinkeln på grövre delen av yxhuvudet är felformat.

Håller med alla ovan som förordar Fiskars klyvyxor!!!

Hållit på med ved i vart fall 45 år.

Och när du klyver en kubbe stående på huggkubben, slå in yxan mitt för en kvist, då spricker kubben lättast.

I en hög med frusna kubbar, hoppar jag oftast över huggkubben. Klyver direkt när klubbarna ligger ned.
Med erfarenhet funkar det. Oftast bara ett hugg per björkkubbe.
Står bredbent!
 
Redigerat:
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
T
H Höga Berget skrev:
Jag har tagit ner en tall på tomten och klyver nu upp den med en klyvyxa. Har kommit halvvägs och 3 ggr har det flugit vedträn som skadat handen som jag håller främst på skaftet. Det gör så förbannat ont och blöder. Finns det några vettiga skyddshandskar eller något skydd jag kan sätta på skaftet? Kör med fodrade arbetshandskar men de hjälper inte mycket. Eller har jag fel teknik? Är nybörjare på vedhuggning.
Du hugger nog för hårt och har en för kraftig yx till lättklyvd ved. Vedhuggning ska inte vara ansträngande. Hugger du för kung och fosterland med en klyvyx i en bit som är lättklyvd så blir det ju mer farande på klabben såklart. Ta istället en vanlig yxa och arbeta lugnt och anpassa kraften till kubben mer, ibland fastnar klabben (ha välslipad yxa) då använder du det och lyfter och klyver klabben. halvbitar kan du med fördel lägga med kärnan mot kubben och klyva, d v s klyva liggande, blir både säkrare o smidigare iom att du kan hålla i ena änden på klabben hela tiden vilket du inte ska göra med ståence klabbar såklart. Di gamle klöv ofta till halvor på huggkubb, sen en högre kubb som man klöv veden till kvartar eller mindre. Det sparade dom kroppen på, visa som dom var, blev ju mycket mindre att böja sig och plocka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Cruzze Cruzze skrev:
Den här videon gillar jag...

[media]
Vet dock inte varför dina vedträn får för sig att flyga tillbaks på dig...
På vilket sätt har den videon med ts fråga att göra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.