Ska inte göra det själv. Vill dock köpa det som behövs för att installera produktionssäkringar.

Bifogar foto på min elcentral. Är det rätt tänkt att bara 3 säkringshållare som behövs?
Nuvarande 20A ersätts med bottenstycke 25A.
Och dom nya monteras där jag ringade in med rött?

Ute i gatan i serviceskåpet sitter jättestora säkringar.

Således. 3 hållare och lite kabel. Är det rätt?

Elcentral med säkringar, elmätare, kablar, markerad tom installationsplats. Använd, sliten, behöver underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritat elektriskt schema med komponenter, ledningar och anmärkningar, orienterat lodrätt på papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En handritad skiss av en elektrisk krets eller ett schema med komponenter och anslutningar, möjligtvis på ett papper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Solceller ska monteras om 2 veckor.
 
Varför frågar du inte den som ska göra jobbet? Det är ju en marginell del både i material och jobb för just den ändringen. Är det anmält till nätägaren?

Du kan passa på att lägga om ordningen med kundbrytaren till nutida standard när det ändå läggs om.
 
A Atom skrev:
Solceller ska monteras om 2 veckor.
Vilken leverantör ?
 
GK100 GK100 skrev:
Varför frågar du inte den som ska göra jobbet? Det är ju en marginell del både i material och jobb för just den ändringen. Är det anmält till nätägaren?

Du kan passa på att lägga om ordningen med kundbrytaren till nutida standard när det ändå läggs om.

EON som ska montera VILL INTE göra det!
 
M mortimer skrev:
Vilken leverantör ?
EON monterar.
Nätägaren har inget emot ..
 
A Atom skrev:
EON som ska montera VILL INTE göra det!
EOns installatörer/elektriker gör inte mer än basic elinstallationer. När jag skulle ha med smartmätare i min installation så var det så extremt bökigt och omständigt, det skulle krävas elektriker med specialkompetens för det. Vid något tillfälle hävdade deras personal från Manpower i EOns solcellskundtjänst att elmätaren är en "smartmätare" och att det var samma sak.

EOn installerar m.a.o inte hos mig.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
EON monterar väl själva inga solcellsanläggninger utan anlitar solcellfirmor. Solcellsfirman anlitar i sin tur elektrikare, antar jag. Det är väl därför EONs solcellsanläggningar blir så dyra, en extra mellanhand ska tjäna. Hör med deras elektrikare, som väl är den som då skulle utför jobbet med produktionssäkringar och den elektrikaren du får betala.

Här är en bild från Uddedvalla Energi angåeende produktionssäkringar.
 
  • Schematisk översikt över eldistribution: infrastruktur, anslutningspunkter, mätare, konsument, potentiell lokal produktion.
Redigerat:
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
A Arnodt skrev:
EON monterar väl själva inga solcellsanläggninger utan anlitar solcellfirmor. Solcellsfirman anlitar i sin tur elektrikare, antar jag. Det är väl därför EONs solcellsanläggningar blir så dyra, en extra mellanhand ska tjäna. Hör med deras elektrikare, som väl är den som då skulle utför jobbet med produktionssäkringar och den elektrikaren du får betala.

Här är en bild från Uddedvalla Energi angåeende produktionssäkringar.
Detta tolkar jag som 6 säkringar till i skåpet...
 
A Arnodt skrev:
Uddevala Energi: [länk]
Alltså om produktionsanläggningar.
Ja. Jag förstår.
 
A Atom skrev:
Ja. Jag förstår.
Du behöver kapa ur plåten under ditt inringade område för att få plats med produktionssäkringar, mätarsäkringar och Huvudbrytare för att kunna bryta solcellerna.
 
Nej det ska inte tas upp något mer än de slitsar som redan finns i skåpet.
 
  • Gilla
Atom
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Nej det ska inte tas upp något mer än de slitsar som redan finns i skåpet.

Hur ska det då finnas plats för produktion och mätarsäkringar efter elmätaren? Måste inte de sitta i det plomberade området?
 
I plomberade delen finns bara omätt ström dvs före mätaren allt som berör produktions- konsumtionssäkringar sitter på kundsidan dvs efter mätaren. Därför jag föreslog att man samtidigt flyttar brytaren till rätt sida efter nuvarande standard. Då kan den dessutom agera både kundbrytare och AC-brytare för produktionsanläggningen i delen som nätägaren bryr sig i.

Den inringade delen i plomberad del är primärt avsedd för överspänningsskydd nätägaren eventuellt vill montera (grovskydd).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.