O olof63 skrev:
ahh, sorry nej alla tre måste upp, GVV reglering, strömbrytaren längst ned ochnett litet 2 vägs uttag i mitten. Min fråga är om någon känner till en 4-5 mm smalare variant av uttaget (tror min heter elko rs) och även gvv:n samt brytaren så är jag tacksam.
Har du testat tipset i inlägg #36? Att inte fästa dem i dosan utan i väggen borde ju kunna ge de millimeter du behöver. Sen blir det ju en liten utmaning att dra fast uttaget tillräckligt stabilt i kaklet.
 
  • Gilla
magnu och 1 till
  • Laddar…
Eftersom dosorna sitter så långt in i väggen tänker jag att det borde gå att få till en förflyttning på ett par mm i sidled utan någon jättestor åverkan.
Antingen genom att skruva fast uttag, brytare och termostat i väggen istället för dosan.
Eller kanske ännu snyggare att holka ur lite och spackla/limma fast en förhöjningsring lite i sidled från själva apparatdosorna.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
hsd
É ÉlPon skrev:
Såga ur fodret så blir det lika snyggt som tidigare ägarna gjort hemma hos mig :crysmile:

[bild]
Neeej , hemskt fult men en duktig snickare hade kunnat göra det snyggt
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Jag vet inte hur du tänkt att de ska kunna flytta brytarna 1 cm utan att du kommer att se en del av hålet bakom?
Fyllnadsmassa, silikon
 
Kapa ned fodret 5mm. Lacka om det då blir allt bra.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
vi snackar 5 mm, max 10
Får du ha ett okapslat eluttag?
Hur är måtten i utrymmet?
Närhet till vatten!
Riskerar firman bryta mot elsäkerhets eller gör dom redan det?
Är sköljtätt mindre?
Rör aldrig fuktspärr. Bryts den åker garantin och försäkringen då måste hela fuktspärren göras om!
 
Massor av bra tips här, tack, men jag undrar om någon har tips på smalare uttag, gvv reglering och brytare ? byta foder eller jacka ur går bort. sedan har ju byggaren ansvarsförsäkring så ev merjobb kostar väl självrisken inte mer. det var en vattenskada 2019 som tyvärr blev flera fel vid återuppbyggnaden.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
BirgitS
O olof63 skrev:
men jag undrar om någon har tips på smalare uttag, gvv reglering och brytare ?
För flera sidor sen fick du tips om Renova-serien. Har du kollat upp om där finns något som kan passa för termostaten?
 
M
Men ta lös plastramarna och kapa av 5 mm på sidan och montera tillbaka de. Alltså allvarligt???

Skulle den lösningen vara det fulaste i eran bostad, skulle jag bli väldigt förvånad.

Begriper inte hur man kan vara så förbannat ohändig, att man inte bara gör det, ist för att skapa en tråd här och lika fullt inte ta till sig av de råd man får, eller ens klara av att leta efter egna ramar och kontakter. Det finns ett stort internet till höger om den här sidan. Testa att skriva google.se och sedan dosor 80mm...
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Workingclasshero och 14 till
  • Laddar…
M Marsman80 skrev:
Jag vet inte hur du tänkt att de ska kunna flytta brytarna 1 cm utan att du kommer att se en del av hålet bakom?
Det lär inte synas, då dörrfodret smiter intill.
Kan väl ända inte vara svårt?

Visst... Kanske måste byta ett kakel, men vadå?

Med lite eget arbete o smidighet, kanske DU kan anlita samma hantverkare igen.
Men tala då om FÖRST vad Du förväntar dig.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Det lär inte synas, då dörrfodret smiter intill.
Kan väl ända inte vara svårt?

Visst... Kanske måste byta ett kakel, men vadå?

Med lite eget arbete o smidighet, kanske DU kan anlita samma hantverkare igen.
Men tala då om FÖRST vad Du förväntar dig.
Men tack för att Du skapade denna tråd.

Du peppar mig: Typ kan försöka själv.

- Har faktiskt fixat fönsterbelysning i sovrummet i dag, efter uttaget.

- Googlat och monterat gips, för att kakla ovan diskbänk. Aldrig gjort det tidigare.
Ska bli riktigt kul.

Det är ju inte direkt farlig att lösa saker själv.

Detta grejjar Du. Sätt dig sen ned i soffa o njut av eget arbete:rofl:
Sitter kanske i norra veckor.
 
Gör det inte svårare än vad det behöver vara.
Fräs av lite av fodret och huxflux så är det ”problemet” borta.
På dina bilder från en annan tråd så har du ju en ytterdörr i samma tvättstuga utan något foder så vilken annan dörr är det du absolut måste matcha likadant foder med?
Du har en jättefin tvättstuga så njut av den istället för att skapa fler potentiella problem med att börja byta strömbrytare etc.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 4 till
  • Laddar…
Jag har flera gånger skurit och filat på ramar för att det varit några millimeter för trångt. Har varje gång varit det enklaste och sett mycket bra ut.
 
  • Gilla
Lullejulle och 2 till
  • Laddar…
O olof63 skrev:
[bild] [bild] [bild] Efter en renovering av tvättstuga på försäkringsskada flyttade byggaren en dörr ca 15 cm för att få en särare inkapsling av inkommande servis som också byggdes in i en låda. De missade att parallellflytta de strömbrytare som satt vid sidan av dlrren. När vi hade avsyn reklamerade jag eftersom brytarna tog i dlrrfodret som inte gick att montera tättslutande mot kaklet. Brytaren tar emot och det ser ut som om fodret sittef löst och ser inte klokt ut. Rent slarv/glönska och jag har haft en lång dialog om att brytaten måste flyttas 1 cm så att fodret får plats. Jag får nu ett mejl från byggaren som vill att jag betalar detta arbete ? Helt orimlgt i min värld, det är en ändring i utförande som jag aldrig bestälkt och som försäkrungsbolaget bekostat, desdutom reklamerad av mig i tid. Vad göra ? Tar jag dit en annan firma och bekostar själv, lär jag aldrig få något tillbaks. Försäkringsbolaget har reglerat alla fakturor utan min inblandning trots att jag är beställaren. Till saken hör att flytten kräver drmonteting av några plattor inkl återuppbyggnad och skarvat tätskikt.
Såga ur fodret
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 1 till
  • Laddar…
P
Hade byggaren haft lite yrkesstolthet så hade han tagit ett smalare foder från början eller fräst av fodret dom 5 mm som behövs för att brytarna ska få plats , hade det gjorts från början innan man åkte därifrån så hade troligen ingen ens sett att ett foder är avfräst 5 mm hela vägen för att ge platsen som fattas.. eller tryckt över hela dörren i hålet med karm foder och allt dom 5 mm redan från början för att man sett att det blir thight mellan foder och brytare..redan när dörren monterades

nu fastnar man i moment 22 när man en gång visat hela misstaget och får då krångla med en kund som berättar vad den godkänner och inte trots att kunskap saknas i ämnet.. ett bolag som inte vill betala för tramset och en kund som är missnöjd och det blir mest tok av alltihopa

Att flytta dosor nu nej det gör man inte och det kommer ingen fördel av att börja ta ner kakel heller..

Sen hade väl korrekt monterade höjningsringar i dosorna kunnat se lite mindre amatörmässigt ut

nu syns det ju inte exakt hur man placerat listerna kontra karmen men ofta finns det ju några mm att ta på flera ställen för att göra misstaget "osynligt"

eller så tar man ner alla foder runt dörrarna och sätter dit 5mm smalare foder.. ingen tänker på om det är samma foder på både insida och utsida av dörr.. hittar man samma foder utseende i 5 mm smalare och sätter dit runt dörren så kommer ju ingen se det..ögat missar såna detaljer så länge man inte sätter 2 cm smalare foder då ser alla det.. eller byter till smalare foder på båda dörrarna om det fanns en till ur bild
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.