NU har jag hittat modellen för vår blivande öppen spis! Vad kostar insatsen? Och vad kostade murningsarbetet+ skorsten?
*vill ha*

Kanonsnyggt hus, rakt igenom. Grattis!
 
Tack ska du ha Birgi. Vi stormtrivs!

Insatsen är en Jötul I600 med giljotin öppning. Kostade 32000.- (tror att giljotinöppningen kostade 8000.- extra). Skorstenen gick lös på 8000.- lite drygt. Murningsarbetet vet jag inte då detta ingick i vår totalentreprenad men säg att det tog en polack cirka 2 dagar att mura upp den i Leca. Putsen och kaklingen tog en dag till.
 
Conan skrev:
Tack ska du ha Birgi. Vi stormtrivs!

Insatsen är en Jötul I600 med giljotin öppning. Kostade 32000.- (tror att giljotinöppningen kostade 8000.- extra). Skorstenen gick lös på 8000.- lite drygt. Murningsarbetet vet jag inte då detta ingick i vår totalentreprenad men säg att det tog en polack cirka 2 dagar att mura upp den i Leca. Putsen och kaklingen tog en dag till.
Du, vad menas med giljotinöppning? Är det alltså en inte helt nödvändig pryl? *hajar inte*
 
...och vad ni för mått på härligheten? Bredd och höjd?
 
Det är ett stort as. :)

(b x h x d (cm)): 122 x 205 x 81

Giljotinöppning innebär att man kan skjuta upp hela dörren bakom fronten. Det blir då en öppen spis. Man kan också öppna dörren som sidohängd om man använder spisen som värmekälla.

Vi har mest kört den som en mysig öppen spis under sommaren men när man stänger luckan känner man att den ger en massa värme.

// Conny
 
Var kommer tilluften in?
 
Vi gjorde ett hål i väggen och drog en 20 cm kanal därifrån. Vi började med att gjuta en kanal i grunden men den visade sig bli för liten.
 
birgi skrev:
NU har jag hittat modellen för vår blivande öppen spis! Vad kostar insatsen? Och vad kostade murningsarbetet+ skorsten?
*vill ha*

Kanonsnyggt hus, rakt igenom. Grattis!
Sorry Conan om jag tränger mig på i ditt superläckra hus!

Men eftersom "birgi" tycks vara på jakt efter en öppen spis har jag ett tips. Spartherm har en liknande serie som heter Varia där det också går att hissa upp glaset bakom murningen. Vi har beställt den modellen som har glas på 3 sidor och den kostar ca 50 000 kr. Kolla in denna länk http://www.spartherm.com/uk/fla/einsatz/eck/index.html

Nu är murningarna på deras sida gjorda efter tysk smak och den kanske inte alltid är den bästa. Vi kommer dock att mura in insatsen i ungeför samma stil som Conan.
 
Osten_3 skrev:
Sorry Conan om jag tränger mig på i ditt superläckra hus!

Men eftersom "birgi" tycks vara på jakt efter en öppen spis har jag ett tips. Spartherm har en liknande serie som heter Varia där det också går att hissa upp glaset bakom murningen. Vi har beställt den modellen som har glas på 3 sidor och den kostar ca 50 000 kr. Kolla in denna länk [länk]

Nu är murningarna på deras sida gjorda efter tysk smak och den kanske inte alltid är den bästa. Vi kommer dock att mura in insatsen i ungeför samma stil som Conan.
Den var också supersnygg! Vilka återförsäljare finns i Sverige?
 
Vi köper både insats och murningsarbete från Mariebergs Kakelugnsmakeri. Mycket bra bemötande men jag vill varna för att det blir rätt dyrt om man ger dem allt för fria tyglar.

Kolla på frimurade öppna spisar på deras hemsida. http://www.mariebergskakelugnsmakeri.se/ Där finns en del exempel på arbeten som de gjort. Om du kontaktar dem kan de säkert maila fler exempel.

De har även insatser från Franska Supra som är lite billigare än Sparherm men de bör nog undvikas då jag har för mig att det ej går att ansluta tilluft utifrån på dessa.

De har butiker i Stockholm/Sollentuna och Uppsala.
 
Kan man uppskatta att totalkostnaden för din öppna spis gick på ca 60.000? inklusive insats, skorstensrör och murarbeten+puts?
 
Kommer att hamna på över det dubbla. Insats drygt 50 000 kr, skorsten 25.000 kr, murning inkl. material nästan 30 000 kr.

Vi har även beställt ett (dyrt) kakel som täcker ytan framför luckan samt golvet framför spisen. Sedan tillkommer säkert 15 st övriga poster som t.ex. varmluftsgaller, taksteg, och frakt/transport.

Jag bör tillägga att det är över 5 m i takhöjd där spisen skall stå och det gör det nog lite dyrare än normalt.

Vi har beställt spisen "nyckelfärdig" och gör inte ett handtag själva. Det är också troligt att det går att hitta någon som kan göra jobbet betydligt billigare.
 
Men Conan verkar komma billigare undan?
 
Polacker, Birgi, polacker :)
 
Måste bara oxå säga: WOW, Ert supersnygga hus är precis som mitt drömhus!!! Snyggt jobbat!
Vi har i åratal planerat vårt drömhus, men kan tyvärr inte bygga sånt funkishus pga planbestämmelserna. Blir tyvärr mycket litet hus men på en underbar tomt m sjöutsikt, inte så illa det heller ;)
Ert hus är verkligen en dröm! Njut o ha're bäst! / 30-taggarn
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.