Hej

Vi köpte hus i november 2022 i ett litet samhälle utanför Malmö.

Förra ägare valde inte att ansluta sig till Fiber, men allt är dragen in till tomtgränsen.

Vi är en barnfamilj och behovet för snabbt internet blir allt större som åren går, så vi önsker att ansluta oss till fibernätverket.

Men... anslutningsavgiften är hög - faktisk högsta priset jag har set: 29.000 sek.

Är det en rimlig pris eller vilka erfarenheter har ni?
 
Inte onormalt tyvärr
 
  • Gilla
total och 5 till
  • Laddar…
T
Ganska exakt samma pris här utanför Göteborg när jag beställde i somras, även här med fiber i tomtgränsen så det är väl inte helt orimligt
 
Runt 25 var standard här runt Stockholm åtminstone för fem år sedan då vi kollade runt.
 
  • Gilla
total
  • Laddar…
P Papi_Wahabi skrev:
Hej

Vi köpte hus i november 2022 i ett litet samhälle utanför Malmö.

Förra ägare valde inte att ansluta sig till Fiber, men allt är dragen in till tomtgränsen.

Vi är en barnfamilj och behovet för snabbt internet blir allt större som åren går, så vi önsker att ansluta oss till fibernätverket.

Men... anslutningsavgiften är hög - faktisk högsta priset jag har set: 29.000 sek.

Är det en rimlig pris eller vilka erfarenheter har ni?
5g router?
Kör 4g i ett hus med familj funkar bra!
(Sonen gnäller ibland på gaming respons men annars kanon)
 
  • Gilla
Nilsanders och 1 till
  • Laddar…
Om man inte har panik så kan det vara värt att vänta på att fiberbolaget kör en kampanj för att få in folk som inte anslutit tidigare. Minst vartannat år får jag erbjudanden och de har stadigt gått ner i pris för varje gång utom nu sist då de faktiskt höjt lite sen förra erbjudandet (inflationen?)

Det högsta priset får man garanterat om man hör av sig till bolaget och säger att man vill ansluta sig.
 
  • Gilla
Hellwiz och 4 till
  • Laddar…
Vi betalade 16 000:- först ville de ha 24 000:- men efter jag hyrt grävare och grävt samt lagt rör från tomtgräns till hus så fick vi ner det till 16 000:-
 
  • Gilla
MrBugge
  • Laddar…
Det är 30 här i efteranslutnings avgift. kör med 4G o 4G router istället. Fungerar tillräckligt bra för att jag ska skjuta på fiber installationen ett tag.
Men skulle det inte ha gjort det skulle jag pyntat de 30 och varit nöjd
( för de 30 måste jag gräva på tomten själv )
 
  • Gilla
BengtH och 1 till
  • Laddar…
V
P Papi_Wahabi skrev:
Hej

Vi köpte hus i november 2022 i ett litet samhälle utanför Malmö.

Förra ägare valde inte att ansluta sig till Fiber, men allt är dragen in till tomtgränsen.

Vi är en barnfamilj och behovet för snabbt internet blir allt större som åren går, så vi önsker att ansluta oss till fibernätverket.

Men... anslutningsavgiften är hög - faktisk högsta priset jag har set: 29.000 sek.

Är det en rimlig pris eller vilka erfarenheter har ni?
Normalt
Valet är att va utan eller betala
 
Det kan vara vettigt att undersöka vad mobila internetlösningar kan erbjuda. Utbyggnaden av detta är kraftig, 5g erbjuds på allt fler ställen men även 4g+ är högintressant med aggregering av flera carriers - standardfunktioner i moderna routers men kräver att masterna kan leverera.

Har man en direktvy mot masten så kan man få riktigt bra hastigheter, externa riktantenner kan maximera. Även om direkt ”line of sight” saknas kan man få helt ok hastigheter beroende på vad det är för kapacitet som är installerad i de master man siktar in sig på. Hastigheter på 100+ mbps är inget ovanligt alls på modernt 4g med aggregering, latens kan vara litet sämre än med fiber man får kolla i enskilt fall. Finns 5g med bra förhållanden kan det vara ruggigt snabbt.

Att lägga enorma summor på fiberanslutning är inte längre det enda alternativet, en bra 4g/5g router och en vettig antenn kan ibland fixa motsvarande för en bråkdel av kostnaden. Men som sagt det krävs ju att det finns vettigt utbyggda mobilmaster i någorlunda närhet och utan alltför mycket fysiska hinder i vägen.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Telia vill ha 23900 att ansluta. Brukar komma ett erbjudande då och då om 15000 ish. Men då är det Telia för hela slanten
 
Telia hade en kampanj för drygt ett år sen där jag bor. Fick betala 6.999 kr för att få in fiber i huset. Men då var jag tvungen att binda mig i två år till ett bredband/tv-abonnemang.
 
Telia ville ha 29 och Bahnhof 35 för att ansluta oss för ett år sedan. Fick erbjudande från Telia för 7’ lite senare vilket vi körde på. Då var leveranstiden några månader längre så att de kunde effektivisera arbetet.
Ring upp och fråga om du kan få det erbjudandet.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Fibernätet ägs av en bostadsförening dvs. som jag förstår det, ingen större aktör som t.ex Telia.

Dom har gjort det tydligt och klart att gräva själv inte påverkar avgiften, då den delen bara skulle kosta 10-20%.
 
P Papi_Wahabi skrev:
Hej

Vi köpte hus i november 2022 i ett litet samhälle utanför Malmö.

Förra ägare valde inte att ansluta sig till Fiber, men allt är dragen in till tomtgränsen.

Vi är en barnfamilj och behovet för snabbt internet blir allt större som åren går, så vi önsker att ansluta oss till fibernätverket.

Men... anslutningsavgiften är hög - faktisk högsta priset jag har set: 29.000 sek.

Är det en rimlig pris eller vilka erfarenheter har ni?
Köpte hus idag på Råå (söder om Helsingborg) fick uppskattning på 26.000:-
Skall renovera nu och flyttar inte in förrän i maj. Funderar mkt på vad jag skall göra.. lutar åt mobilt tills vidare.
 
  • Gilla
roger2011
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.