Der är exakt det som är problemet det är några stycken som har bestämt vad andra har för avsikt med vad dom gör o det spelar ingen roll vad man säger eller snarare skriver åt dessa,, det finns ingen endaste möjlighet att dom skulle ha en liten eftertanke på att andra kanske inte tänker som jag har bestämt
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
A aunnr1 skrev:
Hmm för varje 100k jag fakturerar en kund går 65k till staten o det är redan skattade medel dom betalar med..Otroligt billigt är väl kanske å ta i
Det går inte att jämföra på det viset om du inte summerar ALLT som dina skattade pengar går till och vad du får ut av det. Det är ju inte så de 65k går enbart till förskoleplatsen..
 
N Nordsjö skrev:
Gott och bra skrivet. Förskolan i Sverige är otroligt billig och jag tror därför att många väljer att lämna trots att de egentligen inte "har rätt till det", eget husbygge är självklart inte en rättighet att lämna för.
Tänk säg en maxtaxa ca 1600/mån. Då kan VH lämna upp till ca 60tim/vecka vid betald plats. För ca ynka 10kr/tim (om 160tim/mån), kan man få omsorg, lunch, mellanmål,frukt,lek, pedagogisk undervisning, fria blöjbyten mm. Självklart vill frivilliga husbyggare nyttja detta drömläge.
Antingen är bostadsbyggande en giltig sysselsättning som gynnar det gemensamma eller inte. Det handlar liksom inte om någon sorts fritidssyssla eller hobby som inte kommer samhället till gagn. Att odla egen skog, att sköta egna kor eller får, bygga egen bostad, eller jobba på eget jobb för egen lön. Alla dessa är exempel på sysselsättningar som gynnar det gemensamma på flera olika sätt samtidigt. Sysselsättningar som jag hoppas vi alla kan vara överrens om att vi stöttar varandra i så att vårt samhälle kan blomstra, eller så är man emot det.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
tensiden tensiden skrev:
Det går inte att jämföra på det viset om du inte summerar ALLT som dina skattade pengar går till och vad du får ut av det. Det är ju inte så de 65k går enbart till förskoleplatsen..
Nä o du kan inte på fullaste allvar tro att det var det jag menade,
O ärligt talat svarar jag inte på földfrågor till det, för antingen är du väldigt väldigt dum eller så försöker du göra dig det
 
Zlatan köpte just en fastighet på Östermalm för 130 MSek.
Pengar han tjänat genom den underhållningsindustri som mycken idrott tillhör.
Egentligen tillför det inte samhället ett skit mer än förströelse, och en massa jobb för poliser som ska hålla huliganer borta från spelplanen.
I det perspektivet tycker jag den egna husbyggaren framstår som en reko samhällsbidragare.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
A aunnr1 skrev:
Nä o du kan inte på fullaste allvar tro att det var det jag menade,
O ärligt talat svarar jag inte på földfrågor till det, för antingen är du väldigt väldigt dum eller så försöker du göra dig det
Du kan alltså inte svara på hur mycket av dina skattade pengar som går just till en förskoleplats? För det är ju det som det handlar om i ditt påstående? Om du menar att det inte är billigt enligt uträkningen i ett annat inlägg eftersom du betalar en massa skatt, så måste du ju också veta då hur mycket av dina skattade pengar som går just till denna förskoleplats och inte till annat skattefinansierat som sjukvård, övrig skola, vägnät, rättsväsende, kultur, parker, försvaret osv..

Återigen, jag säger inte att det är snorbilligt med förskola i det stora hela. Jag vet inte. Men man kan inte hävda sådana saker utan att faktiskt kunna backa upp sitt påstående. Jag skulle TRO att det är relativt dyrt totalt sett, men jag har inte räknat på det i kronor och ören. Men du har alltså heller inte några siffror som jag förstår det utan går på magkänsla?

EDIT:
Gjorde en snabb koll.
Skolverket hade siffror här (https://www.skolverket.se/download/18.35e3960816b708a596cada/1561636881158/pdf4419.pdf) som säger 152 800 kronor för ett inskrivet barn år 2018. Vi säger då årsarbetstid ca 2000h vilket ger runt 80kr per timma. Sen diffar detta såklart eftersom man kanske har kortare tid i förskolan osv. Men säg hundralappen per timma för att räkna lite högre.

Om jag får värdera den kostnaden (om jag nu räknat rätt) så tycker i alla fall jag att det är billigt utifrån vad jag får för pengarna. Men rätta mig gärna om jag räknar fel. La inte någon större tid på att titta på saken.
 
Redigerat:
H hellem skrev:
Det var ju ni två som drev ett resonemang här om att ingen kommun skulle vara så naiv att de godtog eget företagande som giltig anledning till barnomsorg. Då berättade jag att helt enkelt att min kommun godtar det utan minsta fråga. Om ni vill gå runt och misstro och döma ut folk grundat på era egna fördomar och hittepåanalyser av folks intentioner och syften så har ni all rätt att göra det. Jag hoppas bara att ni är medvetna om att ert beteende förpestar vårt samhälle och eroderar det gemensamma vi har, det är inte min åsikt, utan det är en observation av vad ni gör just i detta nu. Om det är vad ni har som målsättning så måste jag acceptera det eftersom vi strävar efter demokrati och mångfaldihet. Om det inte är er målsättning så får ni nog fundera ganska hårt på vad ni är ute efter egentligen.
Vad är det du inte förstår? Hoppa ned från din höga häst och sluta sprida otrevligheter och lögner om vad vi andra skrivit. Dina inlägg är helt obegripliga.

Så jag försöker igen så kortfattat som möjligt:

1. Att du har en enskild firma registrerad ger ingen som helst rätt till barnomsorg.
2. Att du ansöker om barnomsorg baserat på att du faktiskt arbetar i den enskilda firman och har behov av barnomsorg enligt reglerna är det som ger dig rätt till barnomsorg.

Att ansöka om barnomsorg baserat på att man har en enskild firma registrerad som man inte jobbar i utan istället snickrar på sitt eget hus är det som eroderar samhället ekonomiskt och moraliskt.

/Krille
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Vad är det du inte förstår? Hoppa ned från din höga häst och sluta sprida otrevligheter och lögner om vad vi andra skrivit. Dina inlägg är helt obegripliga.

Så jag försöker igen så kortfattat som möjligt:

1. Att du har en enskild firma registrerad ger ingen som helst rätt till barnomsorg.
2. Att du ansöker om barnomsorg baserat på att du faktiskt arbetar i den enskilda firman och har behov av barnomsorg enligt reglerna är det som ger dig rätt till barnomsorg.

Att ansöka om barnomsorg baserat på att man har en enskild firma registrerad som man inte jobbar i utan istället snickrar på sitt eget hus är det som eroderar samhället ekonomiskt och moraliskt.

/Krille
Återigen skriver du om saker som du bara hittat på. Om du tycker det är obegripligt så är det för att det är du som hittat på det. Behöver jag definera ordet lögn för dig? Du verkar använda det felaktigt. Vem är det som sitter på en hög häst här egentligen?

Jag är klar och tydlig med vad jag säger. Jag har inte sagt något om vad jag gör i min firma och jag har inte förespråkat något av det du säger. Du hittar på vad som sagts allteftersom för att styrka dina fördomar. Det är det som eroderar vårt samhälle.

Både 1 och 2 stämmer, men du verkar ha svårt att läsa vad som skrivits, eftersom det i vår konversation enbart pratats om huruvida kommuner beviljar barnomsorg enbart på grund av registrerad firma. Vilket de gör.
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Återigen skriver du om saker som du bara hittat på. Om du tycker det är obegripligt så är det för att det är du som hittat på det. Behöver jag definera ordet lögn för dig? Du verkar använda det felaktigt. Vem är det som sitter på en hög häst här egentligen?

Jag är klar och tydlig med vad jag säger. Jag har inte sagt något om vad jag gör i min firma och jag har inte förespråkat något av det du säger. Du hittar på vad som sagts allteftersom för att styrka dina fördomar. Det är det som eroderar vårt samhälle.

Både 1 och 2 stämmer, men du verkar ha svårt att läsa vad som skrivits, eftersom det i vår konversation enbart pratats om huruvida kommuner beviljar barnomsorg enbart på grund av registrerad firma. Vilket de gör.
Du verkar ju övertygad om att husbyggande är, eller borde vara, giltigt skäl för att ha barnet på förskola mer än 15h/vecka.

Då borde det ju vara ganska riskfritt att säga just det: "Jag tänker ta tjänstledigt för att bygga hus privat. Är det ok att jag lämnar barnet 40h/vecka?".

Jag och @Krille4 är inte övertygade om att det kommer att gå hem och har förklarat varför.
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 7 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Du verkar ju övertygad om att husbyggande är, eller borde vara, giltigt skäl för att ha barnet på förskola mer än 15h/vecka.

Då borde det ju vara ganska riskfritt att säga just det: "Jag tänker ta tjänstledigt för att bygga hus privat. Är det ok att jag lämnar barnet 40h/vecka?".

Jag och @Krille4 är inte övertygade om att det kommer att gå hem och har förklarat varför.
Jag tror absolut att det kan fungera i många kommuner "på grund av familjens situation i övrigt"
men det jag allra mest är övertygad om är att husbygge är ett fullkomligt giltigt skäl för delägarna att anställa antingen en av delägarna eller en utomstående part att förvärvsarbeta med husbygget. Det finns inget annat byråkratiskt sätt att styrka att man är sysselsatt med sitt husbygge. Det är ju det mest normala och lättbegripliga papper man kan producera på att man jobbar med att bygga sitt hus och inte sitter på soffan och rullar tummarna.

edit:
för övrigt är det 30h i veckan oavsett sysselsättning i min kommun.

Om husbyggande inte var giltigt skäl till förskola så skulle det vara väldigt många byggarbetare och snickare som stod utan förskola.
 
Redigerat:
H hellem skrev:
Jag tror absolut att det kan fungera i många kommuner "på grund av familjens situation i övrigt"
men det jag allra mest är övertygad om är att husbygge är ett fullkomligt giltigt skäl för delägarna att anställa antingen en av delägarna eller en utomstående part att förvärvsarbeta med husbygget. Det finns inget annat byråkratiskt sätt att styrka att man är sysselsatt med sitt husbygge. Det är ju det mest normala och lättbegripliga papper man kan producera på att man jobbar med att bygga sitt hus och inte sitter på soffan och rullar tummarna.

edit:
för övrigt är det 30h i veckan oavsett sysselsättning i min kommun.

Om husbyggande inte var giltigt skäl till förskola så skulle det vara väldigt många byggarbetare och snickare som stod utan förskola.
Men om ni har rätt så är det ju ett fullgott skäl att bygga sitt eget hus utan att blanda in andra sätt, som att anställa varandra. Eftersom vi inte tror att det är just ett fullgott skäl så har det föreslagits olika sätt att tänja reglerna utan att nödvändigtvis bryta mot dem helt.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Men om ni har rätt så är det ju ett fullgott skäl att bygga sitt eget hus utan att blanda in andra sätt, som att anställa varandra. Eftersom vi inte tror att det är just ett fullgott skäl så har det föreslagits olika sätt att tänja reglerna utan att nödvändigtvis bryta mot dem helt.
I min erfarenhet brukar de som handlägger sånt här inte ha mandat att göra någon egen bedömning alls och bryr sig därför inte ett skit om nånting förutom om de kan kryssa i rätt box i sin checklista eller inte. Det är utformningen av deras interna checklistor som styr och inte innebörden av vad som faktiskt sagts eller framförts.

Det har alltså i verkligheten oftast väldigt lite att göra med om det är ett gott skäl eller inte. Men det är ju viktigt och braatt vi som medborgare diskuterar saken med varandra.

Personligen tycker jag det är något äckligt missunsamt med fokuset på vems hus det är som byggs. Alla hus är någons hus. Är det dåligt att folk har hus? Jag fattar liksom inte grejen. Någon får gärna förklara.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
M
H hellem skrev:
Personligen tycker jag det är något äckligt missunsamt med fokuset på vems hus det är som byggs. Alla hus är någons hus. Är det dåligt att folk har hus? Jag fattar liksom inte grejen. Någon får gärna förklara.
Det är jante klassificerat så klart! Hade jag inte haft tillräckligt med motivation att skapa min egna drägliga tillvaro så är det någon annans fel, ofta brukar man ge samhället skulden, och då även dess medborgare. Varför gräma sig över att någon har jobbat hårt och har råd att ta tjänstledigt för att bygga sitt eget hus? Nu kommer jantemänniskorna skriva "men nu var det ju inte det som frågan gällde", men självfallet är det detta som sticker som en nål i ögat.

Om vi leker med tanken att TS skulle skriva "min 5-åriga dotter ska vårdas för cancer i 6 månader på sjukhus och jag vill vara tjänstledig för detta och ha vårt andra barn på förskolan 8tim per dag för dom godkänner inte mer än 15tim/vecka". Nu vet jag att detta lyder under VAB under särskilda anledningar, men det hade ändå varit spännande att se om attityden hade varit likadan. "Du har ABSOLUT INTE rätt till 8tim per dag för denna anledning!"?
 
  • Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
Typiskt svenskt att vara missgynsam, det sitter i vår DNA efter 100 år av socialdemokrati.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det är jante klassificerat så klart! Hade jag inte haft tillräckligt med motivation att skapa min egna drägliga tillvaro så är det någon annans fel, ofta brukar man ge samhället skulden, och då även dess medborgare. Varför gräma sig över att någon har jobbat hårt och har råd att ta tjänstledigt för att bygga sitt eget hus? Nu kommer jantemänniskorna skriva "men nu var det ju inte det som frågan gällde", men självfallet är det detta som sticker som en nål i ögat.

Om vi leker med tanken att TS skulle skriva "min 5-åriga dotter ska vårdas för cancer i 6 månader på sjukhus och jag vill vara tjänstledig för detta och ha vårt andra barn på förskolan 8tim per dag för dom godkänner inte mer än 15tim/vecka". Nu vet jag att detta lyder under VAB under särskilda anledningar, men det hade ändå varit spännande att se om attityden hade varit likadan. "Du har ABSOLUT INTE rätt till 8tim per dag för denna anledning!"?
Man vet att argumenten är slut när någon blandar in cancersjuka 5-åringar i diskussionen trots att man vet att det är helt irrelevant.

Ofattbart låg nivå.

/Krille
 
  • Gilla
  • Älska
MetteKson och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.