G
D djac skrev:
Jag föredrar personligen att kostnaden knyts hårdare till användningen, det är ju då belastningen uppstår, och mindre till innehavet, som jag anser är helt oproblematiskt.
Ja och då åter till första fråga, hur skattar "vi" fossilt - the big three hårdare internationellt?
 
D djac skrev:
Vi har väldigt mycket väg per skattebetalare i Sverige, det bör man ha i åtanke när man funderar på vägnätets finansiering.
Jo vi har 9.850 mil väg i Sverige, men också 6 miljoner betalande fordon i form av fordonskatt.
Vidare tillkommer vägtullar/trängselskatt som enbart under 2020 drog in ca 3 miljarder, & hade fram till 2019 dragit in ca 20,5 miljarder.

OM den större delen av dessa skatter hade återinvesterats i det syftet är/var så hade vi haft ett väl skött vägnät & även en rejäl väg-kassa.
MEN tar man bara en bråkdel av intäkterna i sin återinvestering, så är det dömt att bli PRECIS som det nu blivit.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Trängselskatt finansierar inte vägar.
 
G OMathson skrev:
Ja och då åter till första fråga, hur skattar "vi" fossilt - the big three hårdare internationellt?
Ställ krav & gör ett regelverk som kräver en stor %-andel av ALLT överskott, som MÅSTE gå tillbaka till utvecklingen av förnybara fossilfria metoder.

På alla plan borde detta ske, så företagens stora vinster gagnar oss småfolk & jordklotet i längden.
 
P paralun skrev:
Nej det är INTE svårt att hitta vad Kina bygger. Rent trams du försöker komma med!
Plans for New Nuclear Reactors Worldwide - World Nuclear Association (world-nuclear.org)
vad är det du blir så upprörd över och kallar det jag skriver för trams?

att jag skulle tappat bort din fina lista med 21 kinesiska kärnkraftsreaktorer?

men jodå, de fanns med i min graf – låt mig ringa in dom för att du ska se dom bättre:

Stapeldiagram: jämför tillgänglig och framtida kinesisk elproduktion från kol, vind, sol, kärnkraft. Text på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


vi kan också förstora upp den högra delen (anläggningar under konstruktion eller framtida) så att vi ser mer vad som händer år för år:

Stapeldiagram: nuvarande och planerad Kinas elproduktionskapacitet i GW för kol, vind, sol, kärnkraft.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


som jag skrev tidigare så är byggcykeln mycket kortare för vind och sol och driftsätts i år eller nästa, medan kärnkraften under konstruktion tillkommer utspritt med driftsättningsår under sex år, fram till 2028

P paralun skrev:
En mycket god nyhet är att våra grannar i Estland valt leverantör och den ska levereras av GE-Hitachi, en SMR, BWRX-300.
Fermi Energia chooses GE Hitachi's BWRX-300 as the technology for planned SMR nuclear power plant in Estonia - Fermi Energia
...den ska levereras...???

har Estlands riksdag stiftat ny lagstiftning som gör kärnkraft tillåten i Estland – nej

har Fermi skrivit kontrakt med någon kärnkraftsleverantör om leverans av ett kärnkraftverk – nej

har Fermi fått något bindande anbud på ett kärnkraftsverk – nej

har Fermi fattat något investeringsbeslut om att köpa en kärnkraftverk – nej

har Fermi valt ut BMRX-300 som referensreaktor (och gallrat bort NuScale och Rolls-Royce) – ja

du får väl lära dig skilja på samarbetsavtal och sonderande förfrågningsunderlag innan du påstår att det "ska levereras" – att man smalnat av från tre till ett alternativ är väl inte så mycket att yvas över?

eller för att använda ditt skrivsätt – vad är det för rent trams du försöker komma med?
 
Redigerat:
  • Gilla
djac och 6 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Trängselskatt finansierar inte vägar.
Den skapades för att "förbättra miljön och bidra till att finansiera infrastruktursatsningar"
 
J jawen skrev:
Den skapades för att "förbättra miljön och bidra till att finansiera infrastruktursatsningar"
Jag vet, tunnelbana i Stockholm.
Katastrofen Västlänken i Göteborg (Västsvenska paketet) :mad:

utbyggnad av tunnelbanegrenar mot Barkarby, Nacka och Gullmarsplan samt Arenastaden.
utbyggnad av kollektivtrafiken med ny tunnelbana mellan Älvsjö och Fridhemsplan, en tunnelbanestation i Hagalund, Spårväg Syd samt Roslagsbana till city.

Lite bilväg blir det kanske trots allt: 80% av E4 Förbifart Stockholm ska finansieras av trängselskatten i Stockholm (y)
 
D Dilato skrev:
80% av E4 Förbifart Stockholm ska finansieras av trängselskatten i Stockholm (y)
100% vad jag läst.
Lånet som Vägverket tog för "Förbifart Stockholm" baserades på ca 25 års intäkter på framtida trängselskatter, d.v.s ALLT är lån med trängselskatter som säkerhet :rolleyes:
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Trängselskatt finansierar inte vägar.
Utav Vägverkets 75 miljarder 2020, så gick strax under 31 miljarder till "investering".
D.v.s ca 41 %
 
J jawen skrev:
Utav Vägverkets 75 miljarder 2020, så gick strax under 31 miljarder till "investering".
D.v.s ca 41 %
Vägverket lades ner 2010 ;)
 
Hur ska trängsel skatt hjälpa oss mot elräkningar på 16000kr?
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
J Jeppson skrev:
Hur ska trängsel skatt hjälpa oss mot elräkningar på 16000kr?
El-trängselskatten (flaskhalsavgift) kommer som elstöd så elen blir billigare:p
 
  • Haha
jawen och 1 till
  • Laddar…
harry73
Kilrain Kilrain skrev:
Tyvärr helt hopplöst tänk.

<10 % av jordens befolkning är över huvud taget villiga att minska sin konsumtion.

Resterande >90 % gör allt för att öka sin konsumtion. Och det med all rätt.

Ta en titt på en världskarta så förstår du varför.

Och samtidigt så tillkommer X miljarder människor de närmaste årtiondena, nästan alla i länder där alla försöker öka sin konsumtion.

Det går aldrig att få matten att gå ihop på makronivå med sänkt konsumtion. Tyvärr.
Nu handlade det för min del om besparingar inom området för den europeiska elmarknaden, så där är tillväxt ekonomier utanför EU mindre intressant. Även om det finns en internationell marknad för t ex fossila bränslen.
Sedan är vår överkonsumtion en direkt följd av en marknadsföringsteknik där konsumenter hela tiden övertygas eller tvingas köpa saker de egentligen inte vill köpa.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
K
harry73 harry73 skrev:
Nu handlade det för min del om besparingar inom området för den europeiska elmarknaden, så där är tillväxt ekonomier utanför EU mindre intressant. Även om det finns en internationell marknad för t ex fossila bränslen.
Sedan är vår överkonsumtion en direkt följd av en marknadsföringsteknik där konsumenter hela tiden övertygas eller tvingas köpa saker de egentligen inte vill köpa.
Ja, det vore kanske bra om vi lutade oss tillbaka o tänkte på hur förbannat bra vi har det.
 
J Jeppson skrev:
Hur ska trängsel skatt hjälpa oss mot elräkningar på 16000kr?
Det var bara en generell åsikt om hur HELA Sverige skötts i dagsläget, så det bottnar i våra elräkningar oxå.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.