Lite absurd historia, men jag kom hem till ett totalt sönderkört elskåp ihopbundet med ett snöre i värsta ösregnet.

Eon hade aviserat att dom skulle gräva ned luft ledning till mark, så långt inga problem, men när jag pratade med en granne som varit hemma så hade grävmaskinen fått med sig ledningen och slitit bort hela skåpet, maskinisten hade då bankat ut plåten, bundit ihop det och sedan fortsatt jobbet med att fylla igen diket och så packat ihop och stuckit utan att meddela mig om olyckan.

Jag hörde givetvis av mig till eon så fort som möjligt, men dom svarade bara med att skåpet är fastighetsägarens så det var mitt problem och inte deras.
Blev givetvis aningen irriterad då jag inte hade lust att bekosta nya grejer så jag försökte mig på en ny kontakt och blev slutligen kopplad till någon ansvarig. Jag sa som det var att jag inte ens visste vem som var entreprenör och därmed inte heller visste vem jag skulle ställa kravet mot. Jag hade ju inte varit inblandad i någonting och jobbade undertiden som arbetet utfördes så till sist erbjöd han sig att kolla upp det, men ville inte lämna ut något namn.

Fick sedan ett kort mail om att dom pratat med maskinisten som inte var skyldig till någonting och därmed fanns inget att göra och självklart fick jag inte reda på vilken firma som gjort jobbet.

Efter väldigt många turer så löste det sig till sist, men till min fråga om det nu inte har gjort det, kunde man med grannens vittnesmål anmält smitning och föraren riskerat körkortet eller vilken väg skulle man gå?
Fattar inte ens poängen med att försöka neka något sånt som hänt på jobbet. Det kunde ju varit löst på några dagar i stället för flera månader.
 
  • Gilla
  • Haha
alejons och 14 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
kunde man med grannens vittnesmål anmält smitning och föraren riskerat körkortet
Grävning i ett dike räknas inte som vägtrafik. Behövs inte ens körkort.
 
  • Gilla
saltis99 och 4 till
  • Laddar…
Fast man kör ju grävmaskinen på vägen. Man ska väl minst ha AM kort eller traktorkort? Den körde ju dit med släp och sånt?
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
Ja, för att få dit maskinen behövs körkort, men inte för att använda den på platsen...
Men det är onödigt hårklyveri. Faktum kvarstår - Gräver man sönder ett elskåp så är det inte ett trafikbrott och således kan inte körkortet bli indraget.
 
  • Gilla
TSkoogh och 14 till
  • Laddar…
Borde väl ändå räknas som skadegörelse. Så polisanmälan kanske är den korrekta vägen. Finns det vittne så borde ju inte polisen lägga ned utredningen i brist på bevis som de regelmässigt verkar ha som prio 1 att göra.
 
  • Gilla
  • Ledsen
  • Haha
EllinorLag och 23 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, för att få dit maskinen behövs körkort, men inte för att använda den på platsen...
Men det är onödigt hårklyveri. Faktum kvarstår - Gräver man sönder ett elskåp så är det inte ett trafikbrott och således kan inte körkortet bli indraget.
Ja strunt samma, men i princip skulle alltså eon fortsatt kunna neka till att lämna ut vilken entreprenör det var och jag hade fått betala nytt skåp och elektriker, alternativt med grannens vittnesmål försökt få tag i entreprenören själv och typ stämma honom?
 
  • Gilla
  • Haha
Mrjayser och 2 till
  • Laddar…
En polisanmälan om skadegörelse hade väl varit det rätta? Mina tidigare kommentarer gällde bra frågan om själva körkortet.
 
  • Gilla
Anna_H och 13 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Borde väl ändå räknas som skadegörelse. Så polisanmälan kanske är den korrekta vägen. Finns det vittne så borde ju inte polisen lägga ned utredningen i brist på bevis som de regelmässigt verkar ha som prio 1 att göra.
Det lär dom göra. Har anmält större saker än så utan åtgärd. Sen är väl skadegörelse medveten handling? Tänk vad smidigt det gått om han bara själv hört av dig direkt. Det är väl ändå firman som betalar eventuella missöden.
 
  • Gilla
  • Haha
Ulric och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
En polisanmälan om skadegörelse hade väl varit det rätta? Mina tidigare kommentarer gällde bra frågan om själva körkortet.
Då slutar det med att jag får betala i alla fall. Tror inte dom hade lagt ner många minuter på det.
 
  • Haha
Mrjayser
  • Laddar…
En upprättad polisanmälan hade kanske gjort att Eon hade varit mer medgörliga?
Bara spekulationer såklart.
 
  • Gilla
Kashew och 3 till
  • Laddar…
Cheesen
J j-o75 skrev:
Lite absurd historia, men jag kom hem till ett totalt sönderkört elskåp ihopbundet med ett snöre i värsta ösregnet.

Eon hade aviserat att dom skulle gräva ned luft ledning till mark, så långt inga problem, men när jag pratade med en granne som varit hemma så hade grävmaskinen fått med sig ledningen och slitit bort hela skåpet, maskinisten hade då bankat ut plåten, bundit ihop det och sedan fortsatt jobbet med att fylla igen diket och så packat ihop och stuckit utan att meddela mig om olyckan.

Jag hörde givetvis av mig till eon så fort som möjligt, men dom svarade bara med att skåpet är fastighetsägarens så det var mitt problem och inte deras.
Blev givetvis aningen irriterad då jag inte hade lust att bekosta nya grejer så jag försökte mig på en ny kontakt och blev slutligen kopplad till någon ansvarig. Jag sa som det var att jag inte ens visste vem som var entreprenör och därmed inte heller visste vem jag skulle ställa kravet mot. Jag hade ju inte varit inblandad i någonting och jobbade undertiden som arbetet utfördes så till sist erbjöd han sig att kolla upp det, men ville inte lämna ut något namn.

Fick sedan ett kort mail om att dom pratat med maskinisten som inte var skyldig till någonting och därmed fanns inget att göra och självklart fick jag inte reda på vilken firma som gjort jobbet.

Efter väldigt många turer så löste det sig till sist, men till min fråga om det nu inte har gjort det, kunde man med grannens vittnesmål anmält smitning och föraren riskerat körkortet eller vilken väg skulle man gå?
Fattar inte ens poängen med att försöka neka något sånt som hänt på jobbet. Det kunde ju varit löst på några dagar i stället för flera månader.
Ja det är en smitning. Samma sak som om en lastbilschaufför backar på din brevlåda.
useless useless skrev:
Grävning i ett dike räknas inte som vägtrafik. Behövs inte ens körkort.
Det är terängkörningslagen som gäller här och den är mer strikt än trafikförordningen. Bland annat gäller samma körkortskrav så länge det inte är inhägnat eller avlyst område.
Grävmaskiner hjullastare och andra maskiner ska ha trafikförsäkring av den anlednignen.
 
  • Gilla
  • Haha
dennis svensson och 17 till
  • Laddar…
J j-o75 skrev:
Det lär dom göra. Har anmält större saker än så utan åtgärd.
Fast har du ett vittne och en misstänkt så kan polisen vara lockad att ta det. Det viktigaste för polisen (eller för vissa mellanchefers karriärer) är att få fin statistik. Så enkla 'brott' med stor chans till uppklarning kan vara lockande.
Sen tror jag nog att det kan räknas som skadegörelse även om det skett av misstag. Personen har ju uppenbarligen sett vad han gjort då han lite halvhjärtat försökt reparera skadan och nekar sen att han gjort det. Annars är det ju ändå något sorts trafikbrott vilket även det är polisens ansvarsområde.
 
  • Gilla
mangeurds och 2 till
  • Laddar…
F
useless useless skrev:
En upprättad polisanmälan hade kanske gjort att Eon hade varit mer medgörliga?
Bara spekulationer såklart.
Eon är ju uppenbart beställare så jag tror tom att anspråket kunde ställas direkt till dom.
 
  • Gilla
Edvert och 16 till
  • Laddar…
F
J j-o75 skrev:
Då slutar det med att jag får betala i alla fall. Tror inte dom hade lagt ner många minuter på det.
På vilket sätt löste det sig då? För till slut fick du nån jävel som tog på sig det som jag förstår det.
 
  • Gilla
nilu och 1 till
  • Laddar…
En variant är ju att dra beloppet som det kostar att fixa elskåpet från nästa faktura från EON. Sen blir bollen hos dem hur de vill hantera det. Får väl skriva bestrides på fakturan.
 
  • Gilla
Hissonomen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.