Vad är nästa steg för att dölja inspektionsluckan?

Hade samma problem själv men hittade ingen lösning att täcka mitt så istället för att småfixa lite så la jag ner lite energi och intresse och byggde ett helt nytt hus och integrerade allt i mitten av huset från början så slapp man krångla till det.

Tog 18 månader med ärenden hos Lantmäteriet och ytterligare 18 månader innan inflyttning men man slapp inspektionslucka i blickfånget.
 
  • Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 7 till
  • Laddar…
M Modski skrev:
Fatta att ta in en snickare för att bygga en låda i mdf..
Bör ju bli billigare än att köpa alla verktyg som man kanske inte kommer använda mer än en gång. Och allt material för att man gör fel ett par ggr.
Säger som till bilfolket. Inte alla vill hålla på själva, de vill bo och göra annat.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Vad är nästa steg för att dölja inspektionsluckan?

Hade samma problem själv men hittade ingen lösning att täcka mitt så istället för att småfixa lite så la jag ner lite energi och intresse och byggde ett helt nytt hus och integrerade allt i mitten av huset från början så slapp man krångla till det.

Tog 18 månader med ärenden hos Lantmäteriet och ytterligare 18 månader innan inflyttning men man slapp inspektionslucka i blickfånget.
Det är faktiskt smart.

Så har jag gjort med bilar, när jag inte "orkat" så har jag köpt en annan för att slippa göra vid tråkiga fel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Renhorn Renhorn skrev:
Köpte en förpackning flytspackel från Byggmax. Står såhär i varningstexten: ”P261 Undvik att inandas damm. P280 Använd skyddshandskar / skyddskläder / ögonskydd / ansiktsskydd. P305+P351+P338
VID KONTAKT MED ÖGONEN: Skölj försiktigt med vatten i flera minuter. Ta ur eventuella kontaktlinser om det går lätt. Fortsätt att skölja. P302+P352
VID HUDKONTAKT: Tvätta med mycket tvål och vatten. P310 Kontakta genast GIFTINFORMATIONSCENTRAL eller läkare.”
Nog fan för att man drar sig för att använda skiten…
Vad kan man göra med 1 (en) förpackning flytspackel, jag behöver en halvpall om det ska räcka nånstans...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Vad kan man göra med 1 (en) förpackning flytspackel, jag behöver en halvpall om det ska räcka nånstans...
Sant, det räckte inte med en säck, fick köpa en till och använda hälften. Sen var jag klar.
 
Mikael_L
P Pligg85 skrev:
Vad är nästa steg för att dölja inspektionsluckan?
Hade samma problem själv men hittade ingen lösning att täcka mitt så istället för att småfixa lite så la jag ner lite energi och intresse och byggde ett helt nytt hus och integrerade allt i mitten av huset från början så slapp man krångla till det.

Tog 18 månader med ärenden hos Lantmäteriet och ytterligare 18 månader innan inflyttning men man slapp inspektionslucka i blickfånget.
Helt rätt.
Jag fattar inte de som kan leva med HILA-luckor synligt på väggarna, som att bo i en ett flertal ggr risigt ombyggd kontorslokal i Märsta.

Då måste jag säga att en skokartong klädd med någon gullig tapet faktiskt är 10ggr bättre, det indikerar ju åtminstone en personlighet.

Ja om man nu alltså inte kan eller har råd, att göra det riktigt, som du gjorde!


:rofl: :crysmile: :rofl: :cool:
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Modski skrev:
Fatta att ta in en snickare för att bygga en låda i mdf..
Eller en origamisrtist för den där papplådan…
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Tja jag byggde iallafall en vägg som ramar in kylskåpet

[länk]
Skulle lätt kunna tänka mig att ställa en blomma eller nåt framför, oavsett om det är infällt eller utanpåliggande ;)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Det jag irreterar mig på är att det är normen. Likadant med utepåliggande el.
Efter att ha bråkan med en råtta (kanske bara en stor mus) i väggen i över 1 år nu så är jag övertygad om att pex slangar och elledningar gör sig bra mycket bättre på utsidan än insidan. Livrädd att det förbannade aset ska äta av något viktigt. Nej om jag bygger ett hus själv någon gång blir det gjutna armerade väggar med löstagbara paneler som får täcka el och rördragningar bakom och samma med innertak stegar och undertak. Samma lösning som på kontor men kanske lite vackrare finish. Lär kosta arslet av mig men då kan man lätt sätta ett nytt uttag om man behöver och ingen jävla gnagare kan gömma sig på insidan där jag inte kommer åt den. :crysmile:
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
kisumisu
Jag förstår inte hela grejen att dölja allt i Sverige :thinking:
Enklare felsöka och uppgradera och ändra när sladdar, rör mm är synligt.

En router skall dessutom vara framme och inte i ett skåp. Dels för wifi täckning och dels för överhettning...papplådor, små skåp och elektronik rimmar inte bra ihop :thinking:

Kabeltv i en finsk stad
Färgglada trähus, gatlykta, trådar, träd och molnig himmel i ett lugnt bostadsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trånga gator, trähus, skylt "RE MAT", parkeringsskyltar, elledningar, delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elstolpe med kablar, strömavledare och anslutningsboxar mot en molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd trävägg, vit kabel, fönster, sliten färg, öppen kopplingslåda, installationsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gata med traditionella trähus, kulörta fasader, grusväg, elledningar, lugn atmosfär, europeisk arkitektur, inga människor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
stilofunk och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
kisumisu kisumisu skrev:
Jag förstår inte hela grejen att dölja allt i Sverige :thinking:
Enklare felsöka och uppgradera och ändra när sladdar, rör mm är synligt.

En router skall dessutom vara framme och inte i ett skåp. Dels för wifi täckning och dels för överhettning...papplådor, små skåp och elektronik rimmar inte bra ihop :thinking:
Vi är ändå dåliga på detta om man jämför med t ex Tyskland eller Italien. Med deras murade hus är traditionen att allt huggs in och putsas över, t o m elkablar. Vi i gips- och spånskivans förlovade land beter oss mer som amerikaner när vi bygger än europeer. Det är vi som har en utanpåliggandetradition.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vi är ändå dåliga på detta om man jämför med t ex Tyskland eller Italien. Med deras murade hus är traditionen att allt huggs in och putsas över, t o m elkablar. Vi i gips- och spånskivans förlovade land beter oss mer som amerikaner när vi bygger än europeer. Det är vi som har en utanpåliggandetradition.
Kan hända men vi har en tradition riva upp hela vägnät för att få ner allt.
Grävningstillstånd mm som tar evigheter få igenom, fick själv vänta 2år på fibern och kabeltv gick inte för 10-15 år sedan att få pga att grävning kostar mer än det lönt göra för 1 kund.
 
Claes Sörmland
kisumisu kisumisu skrev:
Kan hända men vi har en tradition riva upp hela vägnät för att få ner allt.
Grävningstillstånd mm som tar evigheter få igenom, fick själv vänta 2år på fibern och kabeltv gick inte för 10-15 år sedan att få pga att grävning kostar mer än det lönt göra för 1 kund.
Det är nog mer för att vår byråkrati växer och växer. Vi har ju en tradition i Sverige av att vara pragmatiska och lösningsorienterade men med en ökad internationalisering så har vi ju så smått börjat importera närmast kontinental byråkratisk tradition, inte minst från EU. Problemet är att vi inte förstår att för att fungera med en sådan byråkrati och ett så omfattande regelverk så måste man strunta i reglerna och se mellan fingrarna. Det är en lösning för dubbelmoralens samhällen. Har haft många diskussioner om detta med vänner från Österrike. De har en gammal kejserlig byråkrati från Österrike-Ungerntiden men ingen följer reglerna så det fungerar ändå.

Men nu gled vi ifrån topic om rädslan för att bila. Eller kanske inte ändå...
 
Redigerat:
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är nog mer för att vår byråkrati växer och växer. Vi har ju en tradition i Sverige av att vara pragmatiska och lösningsorienterade men med en ökad internationalisering så har vi ju så smått börjat importera närmast kontinental byråkratisk tradition, inte minst från EU. Problemet är att vi inte förstår att för att fungera med en sådan byråkrati och ett så omfattande regelverk så måste man strunta i reglerna och se mellan fingrarna. Det är en lösning för dubbelmoralens samhällen. Har haft många diskussioner om detta med vänner från Österrike. De har en gammal kejserlig byråkrati från Österrike-Ungerntiden men ingen följer reglerna så det fungerar ändå.
Jo så är det nog.

Det märks ju även i EU regler.

Både Finland och Sverige är länder där man inte töjer på reglerna eller går runt dem.

Finns dock några regelverk även Sverige lyckats slingra sig runt. Plus sedan har vi våra egna regler med punktskatt, snus mm som av nån anledning däremot går gå emot EU regelverk.

Sökte jobb i Finland inom vården och dem hade krav på hygienpass, personen som intervjuade mig sade att det är EU regler!

Jag sade vi har inte sådant i Sverige och Sverige tillhör också EU..."ja men du vet ju hur Finland är, man tar allting så punktligt...tror du ens korvkiosker i Spanien har hygienpass och Spanien tillhör EU..."

Så ja jag håller med dig. Sedan är det ju även skillnad var man i Sverige jobbar t ex arbetstidsregler varierar från branch till branch....även om det borde ju vara likadana regler.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Jag förstår inte hela grejen att dölja allt i Sverige :thinking:
Enklare felsöka och uppgradera och ändra när sladdar, rör mm är synligt.

En router skall dessutom vara framme och inte i ett skåp. Dels för wifi täckning och dels för överhettning...papplådor, små skåp och elektronik rimmar inte bra ihop :thinking:

Kabeltv i en finsk stad
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Där har du en bra poäng.
Bilderna ser förresten ut att vara från Skata i Jakobstad. Det fanns ännu mer utanpåliggande lösningar där när jag var barn på 80-90-talet och gick där med mormor.
Tyvärr har gömningshysterin nått hit också till en viss del.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.