Jag har gjort en egen böjd i plexiglas då den i glas var för stor med kanterna långt ner så vi alltid slog huvudet i den.

Använde den gamla i glas som form vilket så klart blir svårt för dig men att bygga en annan i tex masonit borde funka lika bra.

Sen var det ju det här med att bocka den…:crysmile:

Bara varmluftspistol visade sig inte funka då ytan är för stor. Insåg att det behövdes grundvärme. Så efter lite funderade blev det att pressa upp bastun till max, toppa med en värmefläkt och sedan köra med varmluftspistolen och tvinga fast plexiglasskiva mot formen med tvärgående brädor allt eftersom. Lätt svettigt arbete :crysmile:.

Målade sedan undersidan med ”frostspray” innan montering. Har funkat bra i säkert 10 år nu.
 
  • Gilla
  • Wow
GammelMan99 och 10 till
  • Laddar…
P pxp skrev:
Har gjort två försök med Frankes kundtjänst och påpekat orimligheten i att de inte kan tillhandahålla glaset som reservdel. Bägge gångerna har jag fått "schas!" till svar...
Om du rent hypotetiskt skulle be en kompis beställa en ny fläkt, ta glaset från den, och sedan skicka tillbaks den tillsammans med ditt glassplitter och kalla det "transportskada", så vore det bedrägeri. Så det ska man givetvis inte göra. Men det är ju nästan så att Franke i ditt fall ber om det, när de vägrar tillhandahålla glaset som reservdel.
 
  • Gilla
  • Haha
PDG77 och 12 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har gjort en egen böjd i plexiglas då den i glas var för stor med kanterna långt ner så vi alltid slog huvudet i den.

Använde den gamla i glas som form vilket så klart blir svårt för dig men att bygga en annan i tex masonit borde funka lika bra.

Sen var det ju det här med att bocka den…:crysmile:

Bara varmluftspistol visade sig inte funka då ytan är för stor. Insåg att det behövdes grundvärme. Så efter lite funderade blev det att pressa upp bastun till max, toppa med en värmefläkt och sedan köra med varmluftspistolen och tvinga fast plexiglasskiva mot formen med tvärgående brädor allt eftersom. Lätt svettigt arbete :crysmile:.

Målade sedan undersidan med ”frostspray” innan montering. Har funkat bra i säkert 10 år nu.
Intressant! Jag har gått i precis samma tankebanor (inklusive form i masonit samt frostspray) men insett att jag inte har något enkelt sätt att värma upp skivan på. En ugn vore ju bäst, men skivan är 60x50 cm, blir en stor ugn det... hmm... undrar vad pizzerian i kvarteret skulle säga om en liten "specialbeställning"? :)

Frågor: sågade du ut formen på plexit innan eller efter att du böjt det? Och hur tjockt plexi?
 
Redigerat:
RoTe RoTe skrev:
Många glastakluckor har exploderat bara för att dom känt för det.
Nej dom har någon gång fått en smäll eller något och sedan inte gått sönder på en gång. Sedan har ägaren glömt bort att något slog i när dom väl gått sönder eller så har bilen bytt ägare.

Härdat glas fungerar så att det kan få en smäll och det bildas små mikrosprickor som inte syns. Sedan när förhållandena blir rätt så exploderar glaset. Det kan gå lång tid emellan.
 
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Ta en ny via försäkringen, sälj den gamla som den är på blocket. Nettokostnaden blir kanske hanterbar.
 
P Pyka skrev:
Men du får inte sönder ett härdat glas som ligger med konvex yta upp med en hammare.

Nu snackar vi om bilglas. Lite hårdare krav.
Jo det får man. Inga problem alls
 
P Pyka skrev:
Sen så ska ett rätt härdat glas inte gå sönder av att ett bits åker ner på det.
Om du slår ett glas med något spetsigt så behövs det inte mycket kraft alls för att det ska gå sönder.

Se en glashammare som finns på bussar. Du behöver bara knacka lite försiktigt med en sådan på ett härdat glas så är det sönder.
 
  • Gilla
Thomas M
  • Laddar…
Jag skulle ifrågasätta kundtjänst igen och be dom kolla igen om det inte går att beställa en glasskiva till fläkten. Kan inte vara första eller sista gången detta sker /kommer att ske. Vad är det för artikelnr ?
 
H Hajjen skrev:
Jag måste bara säga att det är ju sjukt dåligt att det inte går att få tag på glasskivan separat? Jag menar kom igen Franke, ska vi inte försöka vara lite mer resursmedvetna än att behöva skrota en ny fläkt för att en glasbit gått sönder? Nu vet jag inte hur mycket du försökte, men jag hade pressat dem hårdare för att få en ersättningsskiva för jag tycker det är orimligt.

"Jaha, vindrutan till din bil gick sönder, synd den har vi inte som reservdel så du får byta bil, eller kanske kan vi rekommendera att köra med plexiglas istället?" (för att alla älskar biljämförelser)
Exakt. Därför ska man alltid kolla reservdelslistan före köp. Hos flera tillverkare kan man se reservdelar och pris på nätet. Tyvärr är detta trist och jobbigt men om fler tänkte så skulle reservdelstillgången öka.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Jag skulle ifrågasätta kundtjänst igen och be dom kolla igen om det inte går att beställa en glasskiva till fläkten. Kan inte vara första eller sista gången detta sker /kommer att ske. Vad är det för artikelnr ?
Jag har försökt två gånger men fått samma avvisande. Ingen motivering eller förklaring, bara ett kort "... finns inte som reservdel.". Hade hört mycket gott om Frankes kundtjänst innan, men själv är jag hittills underväldigad.

Artikelnumret är 110.0325.295
 
P pxp skrev:
Enklast? Ja.
Snyggast? Ganska troligt :)
Billigast? Nej du...
Har en tio år gammal Franke fläkt, Har behövt några reservdelar genom och åren och dom har varit otroligt hjälpsamma och trevliga på Franke. Inte bara skickat reservdelen utan även monteringsinstruktioner.
 
martin43 martin43 skrev:
Exakt. Därför ska man alltid kolla reservdelslistan före köp. Hos flera tillverkare kan man se reservdelar och pris på nätet. Tyvärr är detta trist och jobbigt men om fler tänkte så skulle reservdelstillgången öka.
Det ska man absolut göra, och reservdelar finns - bara inte denna tydligen.

Sen hade jag kanske inte kunnat fantisera om att jag skulle behöva ett nytt glas efter en månad :(
 
Gå till ett bilglasmästeri med en mall av hur glaset ska se ut inkl böjning. Be dom leta bland de större rutorna efter en där din mall passar in på något ställe, sen skär de ut den biten åt dig.
Så har jag ordnat det när jag renoverat veteranbilar som man inte kan få fram rätt ruta till längre.
Dessvärre finns inte den glasmästare jag använde kvar längre men kunde han så finns det säkert andra som kan!
Lycka till!
 
A
P pxp skrev:
Det ska man absolut göra, och reservdelar finns - bara inte denna tydligen.

Sen hade jag kanske inte kunnat fantisera om att jag skulle behöva ett nytt glas efter en månad :(
H HansOT skrev:
Gå till ett bilglasmästeri med en mall av hur glaset ska se ut inkl böjning. Be dom leta bland de större rutorna efter en där din mall passar in på något ställe, sen skär de ut den biten åt dig.
Så har jag ordnat det när jag renoverat veteranbilar som man inte kan få fram rätt ruta till längre.
Dessvärre finns inte den glasmästare jag använde kvar längre men kunde han så finns det säkert andra som kan!
Lycka till!
så man köper en bussruta för 90tkr och sågar ut en skiva för ytterligare 2tkr eller köper en ny fläkt?
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
så man köper en bussruta för 90tkr och sågar ut en skiva för ytterligare 2tkr eller köper en ny fläkt?
Tack för din verklighetsförankrade pessimism - jag fick ett välbehövligt morgonskratt :).
 
  • Gilla
SvanteC och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.