Z Zodde skrev:
Du är ute å seglar. Den kom idag 08.00
Jag pratar om föregående.
 
K karlmb skrev:
Jag pratar om föregående.
Varför då?
Varför diskutera en förlegad delårsrapport (Jan-sep 2022) när årsbokslut för hela 2022 är rykande färsk idag?
 
D
G OMathson skrev:
Se Paraluns svar! Långt värre är det för svensk konkurrenskraft just nu.
Jo, vi har många som nuförtiden anser att lagar och regler är fåniga, det når idag ända upp i regeringen, det ändrar dock inte deras relevans.
 
D
D Daniel 109 skrev:
Det verkade som att man slutade tycka det efter valet. På samma sätt har vindkraft helt plötligt blivit bra.
Jag tror det rör sig om ett enormt intellektuellt underskott, när man sedan stöter på tjänstemän som kan något så börjar man nog så sakta förstå hur snett ute man varit.
 
D
Z Zodde skrev:
Vad snackar du om «låtsas som jag sitter på nån kunskap”!!???

Jag kan läsa en delårsrapport/årsbokslut…
Det är ingen unik kunskap, det är det många som kan här i Sverige. Tyvärr finns några här på BH som inte kan det. Finns goda online-utbildningar om man är intresserad.

”Vattenfall kommer göra vinst på flera 100 miljarder”
”Vattenfall kommer 5dubbla intäkterna”

Idag fick vi svaret och du var lurad upp på läktaren (igen)
Det kan du säkert men det var många sådana som läste Enrons bokslut genom åren, trots det reflekterade dessa inte sanningen. Företag i den storleken har sätt att flytta runt och anpassa sin verksamhet så att böckerna blir som man vill.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Faktum är ju att det kommer bli brist på ren diesel eftersom ungefär hälften av vår förbrukning kommer från Ryssland, och importen därifrån stoppas from 5/2....
Blir kanske en lucka "i tiden" med lite "varierande" priser, sedan köper ex vis Indien m.fl. upp stora massa billig Rysk olja & raffinerar det själva och skickar vidare med megafartyg till Europa.

Så det blir nog väldigt ekonomiskt för Indien m.fl.
 
D djac skrev:
Det kan du säkert men det var många sådana som läste Enrons bokslut genom åren, trots det reflekterade dessa inte sanningen. Företag i den storleken har sätt att flytta runt och anpassa sin verksamhet så att böckerna blir som man vill.
Ruttna ägg påträffas överallt men de är desto bättre ganska sällsynta. Har man som utgångspunkt att alla ägg är ruttna kommer man inte långt i livet.
 
D
Z Zodde skrev:
Ruttna ägg påträffas överallt men de är desto bättre ganska sällsynta. Har man som utgångspunkt att alla ägg är ruttna kommer man inte långt i livet.
Tja, det är nog inga stora bolag som inte planerar sina finanser för att det ska bli så optimalt som möjligt, ur alla möjliga aspekter. Det behöver inte vara rent brottsligt och även om det skulle vara det så är det osannolikt att det någonsin kommer fram.
 
  • Gilla
jawen
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Nej, du ska förklara hur Vattenfall kunde gå back eller noll när elpriset skenade.
Men hur svårt kan det vara? Läs själv: https://group.vattenfall.com/se/sit...nans/delarsrapporter/2022/q4_2022_rapport.pdf

Men i korthet, om jag som glad amatör läst saker rätt:
  • Segmentet "Heat" gick inte så bra, eftersom de främst värmer folks hem i Tyskland och Nederländerna. När gaspriset och utsläppsrätter går upp, och man redan lovat att värma folks hem till ett visst pris, så går man back.
  • Vattenfall hade ett underliggande resultat som var positivt - ca 37 miljarder på helåret - men med jämna mellanrum så behöver de värdera om sina prissäkringar (så man inte får en gigantisk överraskning när de väl ska uppfyllas), och eftersom prissäkringarna är på en lägre nivå än vad de skulle vara om de gjordes idag så betraktas det som en finansiell förlust.
Så även om de inte hade haft de omvärderade prissäkringarna så hade de inte gjort hundratals miljarder i vinst. Faktum är att sett till helåret så fick de i snitt lägre pris för sin el 2022 än 2022. (Däremot var sista kvartalet 2022 bättre än motsvarande 2021, av förståeliga skäl.)
 
  • Gilla
Zodde
  • Laddar…
D djac skrev:
Det kan du säkert men det var många sådana som läste Enrons bokslut genom åren, trots det reflekterade dessa inte sanningen. Företag i den storleken har sätt att flytta runt och anpassa sin verksamhet så att böckerna blir som man vill.
Precis !

Ett bokslut "nu förtiden" kan man "dribbla" med vääääldigt mycket, & i praktiken få att se ut som man vill....lite hur-som-helst, beroende på vilken sida man står på när man ska ta ställning till sin åsikt.
.
Vissa kallar det smart skatteplanering, jag kallar det fifflare, & snyltare
 
D djac skrev:
Tja, det är nog inga stora bolag som inte planerar sina finanser för att det ska bli så optimalt som möjligt, ur alla möjliga aspekter. Det behöver inte vara rent brottsligt och även om det skulle vara det så är det osannolikt att det någonsin kommer fram.
Självklart gör man bokslutsdispositioner, det har man gjort i alla tider. Det lär man sig tidigt o företagsekonomi utbildningarna.
Då det gäller VF (som diskuteras här) med statlig ägare känns diskussionen om oegentligheter helt överflödig…

Snarare kan man önska att nivån på de som känner sig kallade att diskutera VFs resultat vore lite högre
 
D
J jawen skrev:
Precis !

Ett bokslut "nu förtiden" kan man "dribbla" med vääääldigt mycket, & i praktiken få att se ut som man vill....lite hur-som-helst, beroende på vilken sida man står på när man ska ta ställning till sin åsikt.
.
Vissa kallar det smart skatteplanering, jag kallar det fifflare, & snyltare
Inte bara skatt, nog mer hänsyn till bonusar, resultatet ska passa de mål man satt upp, dessutom passa företagets story, profil, det man lovat marknaden, etc, etc.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
D
Z Zodde skrev:
Självklart gör man bokslutsdispositioner, det har man gjort i alla tider. Det lär man sig tidigt o företagsekonomi utbildningarna.
Då det gäller VF (som diskuteras här) med statlig ägare känns diskussionen om oegentligheter helt överflödig…

Snarare kan man önska att nivån på de som känner sig kallade att diskutera VFs resultat vore lite högre
Kanske är det så, eller inte, jag vet inte.
 
J jawen skrev:
Precis !

Ett bokslut "nu förtiden" kan man "dribbla" med vääääldigt mycket, & i praktiken få att se ut som man vill....lite hur-som-helst, beroende på vilken sida man står på när man ska ta ställning till sin åsikt.
.
Vissa kallar det smart skatteplanering, jag kallar det fifflare, & snyltare
Nej, finns klara regler, har tvärtom blivit mycket svårare ”nuförtiden ” än vad som kunde fungera/slinka igenom för några decennier sen. Det vet alla som har nån form av utbildning i företagsekonomi.
Men ruttna ägg flyter alltid upp till ytan till slut…
 
Z Zodde skrev:
ej, finns klara regler, har tvärtom blivit mycket svårare ”nuförtiden ” än vad som kunde fungera/slinka igenom för några decennier sen. Det vet alla som har nån form av utbildning i företagsekonomi.
Men ruttna ägg flyter alltid upp till ytan till slut…
Det är därför många mångmiljonären NOLL-taxerar ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.