H hellem skrev:
Avspärrningar osv har inget med saken att göra.
det jag skrev i inlägget du citerar:"det är väl ganska självklart att någon som står utan jobb och har småbarn behöver en formell anställning för att kunna jobba"

hur tänker du dig att en småbarnsförälder ska kunna jobba på dagarna om den inte har ett anställningsavtal?
Det handlade om att det krävdes anställning för att få lov att bygga på sitt eget hus vilket såklart är fullständigt fel.

Annars är det nog väldigt många som bryter mot det reglementet.
 
kashieda kashieda skrev:
Det handlade om att det krävdes anställning för att få lov att bygga på sitt eget hus vilket såklart är fullständigt fel.

Annars är det nog väldigt många som bryter mot det reglementet.
som sagt så sa jag ingenting om att det krävs anställning för att få lov att bygga, utan jag sk att det krävdes anställning för att KUNNA jobba med att bygga om man har småbarn.
 
A aunnr1 skrev:
Det är ju alldeles uppenbart att du har tolkningsföreträde här o att det inte kan råda någon tvekan om att du har det moraliska ansvaret att förklara åt oss vilsna individer.
Men läs TS text o förklara för mig vars i den det står att han avser att stata någonting i akt ock mening att lura dig på dina skatteinbetalningar.
Hur har du kommit fram till att det är avsett att lura någon med det,
ELLER är det så att eftersom TS ju uppenbarligen är moraliskt underlägsen dig så så vet du vad han tänker.
Läs igen då - jag har aldrig svarat TS utan bara svarat de som tycker att TS ska hitta på ett företag för att fuska till sig en förskoleplats.

/Krille
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
H hellem skrev:
du får inte starta företag om du inte ämnar driva affärsverksamhet. Du måste ha mer än en kund. Om du bara har en kund så är anställningsavtal att föredra.
Jag har precis startat ett AB som inte ska ha någon egentlig verksamhet, ett så kallat karensbolag, så visst får man.

Man måste inte ha någon kund överhuvud taget ( ett utvecklingsbolag har ofta noll kunder under ibland många år).

Man behöver inte ens ha vinstmål.
Högsta förvaltningsdomstolen:
Det har ibland gjorts gällande att dessa rekvisit innefattar ett krav på att verksamheten skall bedrivas i vinstsyfte. Åtminstone i fråga om juridiska personers verksamhet gäller dock enligt praxis att avsaknaden av ett vinstsyfte inte behöver hindra att verksamheten betraktas som näringsverksamhet (rörelse), förutsatt att den inte har en alltför begränsad omfattning.
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Det är ju företagande som ni skrivit sönder tråden om:(
Nä - de jag kritiserat är "låtsasföretagare" som startar bolag med enda syftet att få en förskoleplats de inte har rätt till.

/Krille
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Läs igen då - jag har aldrig svarat TS utan bara svarat de som tycker att TS ska hitta på ett företag för att fuska till sig en förskoleplats.

/Krille
Det stämmer ju inte. Du har svarat mig massor och jag har inte sagt att TS ska hitta på något företag, utan att det enklaste och ärligaste för att få projektet att fungera är att TS bör se till att ha en formell anställning i projektet. Det är inte ovanligt alls att folk med ekonomiska intressen i diverse företag och projekt får anställningar till symbolsummor för att bidra till att ro dem i hamn.
 
D Dilato skrev:
Jag har precis startat ett AB som inte ska ha någon egentlig verksamhet, ett så kallat karensbolag, så visst får man.

Man måste inte ha någon kund överhuvud taget ( ett utvecklingsbolag har ofta noll kunder under ibland många år).

Man behöver inte ens ha vinstmål.
Högsta förvaltningsdomstolen:
Det har ibland gjorts gällande att dessa rekvisit innefattar ett krav på att verksamheten skall bedrivas i vinstsyfte. Åtminstone i fråga om juridiska personers verksamhet gäller dock enligt praxis att avsaknaden av ett vinstsyfte inte behöver hindra att verksamheten betraktas som näringsverksamhet (rörelse), förutsatt att den inte har en alltför begränsad omfattning.
bra info!

tror dock inte att det funkar att starta företag med enda syfte att hjälpa TS att bygga ett enda hus. eller?
 
H hellem skrev:
som sagt så sa jag ingenting om att det krävs anställning för att få lov att bygga, utan jag sk att det krävdes anställning för att KUNNA jobba med att bygga om man har småbarn.
Ah, det krävs anställning för att kunna lämpa över ansvaret för telningarna under längre tid per vecka än vad de som skrev reglerna egentligen avser när man inte förvärvsarbetar.

Då förstår jag.
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 2 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
jag blir lite tveksam till din läsförståelse.

1. jag tycker inte man ska hitta på något företag om man inte ämnar driva affärsverksamhet.
2. jag tycker inte at tman ska plugga om man inte tänker fullfölja sina studier.
3. jag har inte sagt att man behöver ha ett anställningsavtal för att få bygga hus. jag har sagt att man måste ha ett anställningsavtal för att det ska gå att bygga ett hus när man har småbarn. man måste kunna uppvisa att man arbetar med något. man kana ju inte arbeta med att bygga ett hus om man tar hand om dagisbarn eller hur? om ens partner inte vill ställa upp med att vara ledig för att bygga sin del av huset så är det väl inget konstigt om den anställer dig att göra den delen av jobbet. det är inget konstigt med att ha ett avtal för att jobba med något som skapar värde i samhället.

jag ser ingen skillnad i vem man bygger huset för. att bygga ett hus är att bygga ett hus. det är värdeskapande . jag är gärna med och betalar dagis åt folk som bygger hus.
Nä jag erkänner att jag inte förstår vad du menar längre.

Ha en trevlig kväll :)

/Krille
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Ah, det krävs anställning för att kunna lämpa över ansvaret för telningarna under längre tid per vecka än vad de som skrev reglerna egentligen avser när man inte förvärvsarbetar.

Då förstår jag.
Nä.... då har du nog lite svårt att förstå saker. Det jag säger är ju att man behöver förvärvsarbeta för att ro projektet i land. Man kan inte jobba med detta projekt utan att förvärsarbeta med det.
 
K Krille4 skrev:
Nä jag erkänner att jag inte förstår vad du menar längre.

Ha en trevlig kväll :)

/Krille
Mja, det största problemet är nog att du inte riktigt begriper vad du själv menar.
 
  • Haha
kashieda
  • Laddar…
H hellem skrev:
Det stämmer ju inte. Du har svarat mig massor och jag har inte sagt att TS ska hitta på något företag, utan att det enklaste och ärligaste för att få projektet att fungera är att TS bör se till att ha en formell anställning i projektet. Det är inte ovanligt alls att folk med ekonomiska intressen i diverse företag och projekt får anställningar till symbolsummor för att bidra till att ro dem i hamn.
Nä det är faktiskt sant - du har bara rekommenderat TS att hitta på en anställning i sin partners företag med enda syfte att få förskoleplats.

/Krille
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nä det är faktiskt sant - du har bara rekommenderat TS att hitta på en anställning i sin partners företag med enda syfte att få förskoleplats.

/Krille
varför har du svårt att hålla dig till sanningen? partnern ska inte ha något företag. ingen ska ha något företag. de har ett gemensamt projekt tillsammans i att bygga ett hus. man får anställa folk som privatperson utan att bilda företag av något sort alls. partnern ska anställa sin partner i detta projekt i enda syfte att genomföra projektet och inget annat. anställningen har som syfte att bygga ett hus. det är syftett och det enda syftet.

ska jag hitta på vad du har för syfte?
 
  • Haha
Minnie Mesola
  • Laddar…
H hellem skrev:
Nä.... då har du nog lite svårt att förstå saker. Det jag säger är ju att man behöver förvärvsarbeta för att ro projektet i land. Man kan inte jobba med detta projekt utan att förvärsarbeta med det.
Det är inte förvärvsarbete att jobba i sin partners bolag för att bygga sitt eget hus för 1 kr......

/Krille
 
K Krille4 skrev:
Det är inte förvärvsarbete att jobba i sin partners bolag för att bygga sitt eget hus för 1 kr......

/Krille
återigen, håll dig till sanningen, personen ska inte jobba i sin partners bolag. personen ska vara anställd av partnern och jobba för att bygga ett hus för 1kr.

1kr lön räknas som förvärvsarbete. det finns flertalet som har det i årslön i just liknande stora projekt där det är andra ekonomiska intressen än lönen som spelar roll. det brukar inte anses som fusk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.